Gå til innhold

Endo og snart trebarns mamma :)

Anbefalte innlegg

Hei:)

Ville bare fortelle dere om min erfaring med endometriose og barnløshet. Var 20år da jeg ved en rutine ul fikk påvist cyster som ved prøvetaking viste seg å være endo. Det gikk så nesten 1 år før jeg ble operert. Jeg var da blitt informert om at jeg mest sannsynlig ville ha problemer med å bli gravid, og at det kunne bli mange år med prøving, tidlig overgangsalder og smerter ved menstruasjon som ville kunne bli sterkere. Ved operasjonen hadde de måtte fjerne store deler av ene eggstokken i tillegg til at det var mye arrdannelse på livmoren. Jeg hadde da vært sammen med mannen min i 4år, men var på ingen måte klar for å få barn helt enda, men var et nederlag å føle på at jeg mest sannsynlig aldri kom til å bli mamma. Adopsjon var da en fjern tanke...

Et år etter operasjonen sluttet jeg på p-pillen pga bivirkninger, trodde jo ikke jeg skulle kunne bli gravid uten masse "hjelp", men allerede 2mnd senere var jeg gravid. Fødte en skjønn jente like før jeg fylte 23. Da hun var 2år var jeg på ny gravid, og vi var super glade, men det endte i MA. Et år senere og enda en SA unnagjordt(...) ble jeg på nytt operert for endo og 14 dager senere var jeg på nytt gravid. Da eldste jenta var 4 ble hun storesøster til en ny prinsesse. Da minsten var 1 1/2 ble jeg på nytt gravid og venter i disse dager min tredje jente.

Jeg har med andre ord klart å bli gravid uten noen form for hjelp, men hadde litt problemer med å få nr 2. Brukte lang tid, og opplevde både SA og MA.

Ønsker alle dere der ute med endo lykke til, og måtte dere være like heldige som meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140418260-endo-og-snart-trebarns-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye!!!:)

Veldig kjekt å høre "solskinns-historier" :)

Jeg har også endo (på/i begge eggstokker), og er opr. Jeg har etter dette født ei lita jente, men ved hjelp av ivf.

Vet du om vi med endometriose har større sjanse for SA og MA enn andre?

Jeg har en ønskedrøm om at vi kanskje kunne klare å bli gravide på egenhånd neste gang. Det hadde vært fantastisk!! :)

Lykke til videre i svangerskape til degt:)

Snakket med legen som opererte meg andre gang for endo ang dette med SA og MA, og han sa at dersom kvinner har mye arrvev på livmor og/eller eggstokker KAN dette gi dårlige kår for et egg å feste seg og "trives". Han sa at hans erfaring tilsa at det nok var en viss større sannsynlighet for å miste dersom man hadde endo, men at dette var dårlig dokumentert...

Lykke til med prøving igjen :)

PS! Vi ble jo relativt raskt gravide med nr tre og da var alle kjerringråd tatt i bruk i forkant. Han spiste ginseng, jeg Wild yam og så drakk jeg tuxi hostesaft før hvert samleie... En morsom coctail, men det viktigste var tror jeg at vi ikke stresset med det... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...