Fallerifallera Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Litt inspirert av gaveforslagtråd til kommende storesøster her inne. Vi har en gutt som nettopp har fylt to år. Vi har selvsagt snakket endel om babyen og det har jo ikke akkurat gått han hus forbi at mamma har stooor mage (som han til stadighet påpeker til kjente og ukjente mens han sperrer opp øynene...). Vi har tatt frem vogga og sprinkelsenga (uoppredd hittil), og de vil han gjerne ligge i, blir lei seg hvis vi sier at de er babyen sin... Har prøvd å vise han "babyens hylle" i stellebordet, men det er ikke av interesse. Vi har lest litt bøker og, men han synes det er ti hakk mer interessant å lese om traktorer for og si det sånn... Hva gjør dere? Et sjokk blir det vel uansett for han, men jeg gjør jo gjerne det jeg kan for å forberede litt mer (bare 6 dager til termin nå da men). Og har noen tips om gaver til storebror så sleng dem gjerne med og!
ifie Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Vi har også en gutt som nettopp har fylt to år. Jeg vet virkelig ikke hva vi gjør, jeg! Vi snakker om babyen i magen hver dag, men ikke så mye. Han er opptatt av å kose med magen og puppene mine (han bare legger kinnet inntil og klemmer), og det er nok fordi han vet at både magen og puppene "tilhører" babyen. Han kan godt snakke litt til babyen når han ligger og klemmer på magen Vi hentet et par gratis babypakker for noen dager siden, og da fikk han være med og åpne og vi så på det som babyen skulle få. Ja, det blir jo en fryktelig stor overgang for de små guttene våre uansett hva vi gjør for å forberede, så jeg tror det viktigste er hva vi gjør etter babyen er født! Jeg er også interessert i tips til storebrorgave!! Lykke til, Fallerifallera fødeklar m nr 2 !
25 år gammel mamma Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Har en gutt på 2,5 år og venter en gutt i august. Vår nr.1 er veldig opptatt av magen og koser og synger og skal dele alt med "bror`n min"... Oppmuntrer han da han selv vil snakke om kjenne på sette ting inn på rommet til den lille og gi bort klær og diverse som er for små, for han er jo "stor gutt", men tvinger ingen ting på han og tar ting i hans tempo og slik det passer han.. Sier til og med at han er glad i Sebastian til magen! For navn har vi allerede!! La han komme til oss da han vil og lurer på noe, og det har virket veldig godt.... Nå lurer han på om han ikke kommer snart og da forklarer vi etter beste evne at han fortsatt er veldig liten og må være i magen litt til!!
VinterSol+2 Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 tror kanskje det er litt forskjell på jenter og gutter? Vesla mi har også nettopp fyllt to, og vi snakker masse om babyen hver dag. Hun liker å sitte og kose på magen, snakke til lillebror og "dytte" på han. Hun har vært med å kjøpe stellematte til lillebror, vært med å kjøpe vogn til han, og vi snakker om hvordan babyer er, hva de gjør, og hvordan det blir når babyen kommer ut. Hun er veldig opptatt av at når babyen gråter må den få melk fra puppen, og at da må hun vente på tur til å sitte på fanget til mamma. Hun har allerede utnevnt seg selv til smokkeansvarlig, og vi skiller på at hun får rosa smokker, og lillebror skal ha blå. Om babyen mister smokken, skal hun få putte den inn igjen. Hun gleder seg også til at lillebror skal kunne sitte ibaksetet på bilen sammen med henne, så hun slipper sitte der alene. Vi har lest masse billedbøker fra biblioteket, men vi forkorter og forenkler historiene litt. Fant noen fine der det var sånne klaffer og sånn, som hun har vært veldig glad i. Hun har lært at når babyen har blitt stor nok til å komme ut, får mamma vondt i magen og skal dra på sykehuset. Da skal hun til bestemor og så kan hun komme på sykehuset på besøk etterpå. Vi er heldige og har nettopp fått en liten nevø, så hun har allerede erfart at tantes mage var stor, og ble liten igjen, og at babyen kom ut. Hun snakker også mye om at hun en gang lå i magen til mamma, men at hun er alt for stor til det nå.. i det hele tatt snakker vi mye om det, men prøver å gjøre det på hennes premisser. Hun er veldig glad i å bli fortalt eventyr før hun legger seg, så nå om dagen forteller vi gjerne om lillebror... dessuten blir hun med på små og store forberedelser her i heimen, og hun er jo i en alder der det er veldig viktig med "min" og "din" så vi prøver å streke opp noen regler som vi skal følge opp... sjalusi og sjokk blir det nok. Men hun er vel snart så godt forberedt som noen toåring kan bli... men så er min en liten skravlebøtte som er veldig opptatt av å bli forberedt på ting også..
25 år gammel mamma Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Det er slik som VinterSol og Ostepopen sier hjemme hos oss også,men jeg har gutt,men alt hennes frøken er opptatt av er min vesle gutt og snakker mye hele tiden om alt.....
h.hippo Skrevet 25. juli 2009 #6 Skrevet 25. juli 2009 Lillegutt her er litt over 3 nå, og jeg er glad for at han har blitt såpass "moden". Er ikke lenge siden han ikke ville skjønt stort av å snakke om baby! Men jeg har gått for fullstendig ærlighet og åpenhet, så han er helt klar over at babyen vår skal komme ut av tissen, og etter det kan mamma ligge ved siden av ham i brannmannsenga igjen;-) Han har liksom helt andre spørsmål og funderinger enn meg, men det blir ganske morsomt her! "mamma, når babyen kommer ut, da kan du snurre meg rundt igjen??" Han snakker en del med bebisen, og forrige dagen hadde han endelig nok ro i rumpa, så han fikk kjenne et skikkelig spark! Da fikk han nesten tårer i øynene, og han holdt leeeenge! Han er veldig omsorgsfull, trøster mamma når det er vondter, og skal nok bli en herlig storebror! (men noe sjalusi må vel alle regne med!)
VinterSol+2 Skrevet 25. juli 2009 #7 Skrevet 25. juli 2009 25 år gammel mamma; jeg mente ikke å si at gutter er dummere eller noe sånt, altså! hehe. Men i venninneflokken min er det vedig mange som venter barn nå(og har barn på samme alder) og der er det rett og slett en tendens til at "dukkejentene" (de som leker med dukker og er mye innei den typen rollelek) virker mye mer opptatt av dette småsøskenet, enn gutta, som ikke syns det er så interessant. Selvsagt med invidivuelle forskjeller! Barn er jo forskjellige akkurat på samme måte som alle andre mennesker, små og store! :-)
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 25. juli 2009 #8 Skrevet 25. juli 2009 Her i huset er de to vordende storesøstrene sjarmerende uinteressert i den lille i magen. Det varierer forsåvidt veldig og storesøster på 6 forstår naturlig nok mer av det hele. Det hender hun roper og synger litt for babyen, men den helt store interessen er ikke der. Naturlig nok, de har visst om babyen lenge og mamma bare sover.. Vi har en artig barnebok som jeg kan anbefale, som heter "vi skal få en baby". Fine tegninger og fenger ihvertfall en viss stund. Lille storesøster på 2,5 år er midt i en herlig trassalder og hun nekter å svare på spørsmål om hvem som er i magen etc. Men da vi var og handlet babyklær virket det som at hun forstod godt hvem som skulle ha disse klærne. Får tro det er håp..
LINDA*** Skrevet 25. juli 2009 #9 Skrevet 25. juli 2009 Veit ikke om jeg har så mange gode råd, men jeg vil bare si at jeg må ha en utrolig lettvint 2-åring i hus som skal bli storebror! * Har gjort klar sprinkelsenga til den nye babyen. Kjøpte juniorseng til guttungen for 2mnd siden, som han likte med èn gang! Og så gjorde vi et "eksperiment" her om dagen ved å legge 2-åringen oppi sprinkelsenga. Men neeeeida.... den var jo --babyen-- sin! Så, da var det ut igjen * Har finni frem bilsetet til den nye babyen. Og vi blir stadig mint på at "den er babyen sin" Så, da er han inneforstått med det. * Inni magen til mamma befinner det seg en gutte-eller jentebaby. Og "jaaaa..... Jeg vil bli storebror!!", sier han Det skal sies at trollet vårt har en del kusiner og fettere som vi besøker jevnlig, og de er alt fra 3 mnd til 6 år. Så, han er vant med at jeg og pappaen OFTE har "henda fulle". Men hva som skjer når vi faktisk FÅR bayen i HUS.... Det veit vi jo ikke..... Er forberedt på sjalusi, men frykter faktisk ikke det verste. Så... Med andre ord, det har vært til god nytte for oss at det er mange andre småtroll i familien som gjør at guttungen her har blitt vant til å dele oppmerksomhet med. (til en viss grad selvsagt). Pluss en god porsjons FLAKS vil jeg si, at 2-åringen faktisk syns det er OK med at babyen har sine ting, og han har sine ting, LYKKE til alle sammen (av en eller annen merkunderlig grunn så er den som regel de som tror det skal bli vanskelig, ja de får det lettere enn antatt. Og de som er "godt forberedt", de vil oppleve at det blir helt annerledels enn planlagt)...
ormeynglet Skrevet 25. juli 2009 #10 Skrevet 25. juli 2009 Mine er ganske så likegyldige til hele stasen så langt..hehe. Hun på 4 har rukket å bli storesøster til 2 fra før allerede, så hun tror nok dette er noe som skal skje vært år:) Jaddajadda liksom, mamma har baby i magen...big deal! Hun på 2 skjønner ikke så mye men tar på magen av og til og koser med den. Når jeg sier at babyen ligger inni der, så ser hun litt forundret ut, for vi har jo allerede en baby vi! Lillesøster er jo babyen vår mener hun (snart 1 år), så det der skjønner hun ikke helt. Jeg er mest spent på hvordan hun på snart 1 år vil reagere på å få en "konkurrent" allerede. Er jo umulig å forberede henne på hva som skal skje, så vi får satse på at ting går seg til. Fordelen er jo at de andre har hverandre, så de er liksom ikke alene om det. Har aldri hatt noen utpreget sjalusi hos noen før så håper det går greit denne gangen også. Vi tar det litt som det kommer.
JC:-) Skrevet 25. juli 2009 #11 Skrevet 25. juli 2009 Det er vanskelig å forberede en 2 åring på at han/hun skal bli storesøsken. Det jeg vil anbefale er at de som kommer på besøk, da spesielt besteforeldre at de tar med en gave til storebror/søster og gir mye oppmerksomhet til han/henne i stedenfor å gi all oppmerksomhet til den nyfødte. De skjønner ikke hvorfor bestefar/mor kun holder på den lille og ikke koser med han/henne. Dette vil gi veldig mye sjalusi. Be storebror/søster til å hjelp til med lette ting men ikke mas. Lykke til
Fallerifallera Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. juli 2009 Hvis det stemmer så får jo vi det ganske lett! Satser på den da...
Fallerifallera Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 25. juli 2009 Ifie: Lykke til til deg og dere også. Det blir veldig spennende. Er i grunn mest spent på hvordan det blir når mamma måå gi babyen mat og han pent må finne seg i å vente...
Fallerifallera Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 25. juli 2009 Takk! Vi ar allerede snakket litt med mine foreldre om det, for toåringen er utrolig knyttet til dem. Morfar er hans store helt, så det spørs hvordan det går å dele den oppmerksomheten. Samtidig har han en fetter som er ett år og det går fint å dele besteforeldrene med han, men det er ikke så ofte det er tilfelle siden de bor langt unna. Vi får vel bare ta det som det kommer. Litt vanskelig å vite akkurat hva han tenker på og, for siden han hører dårlig så har han ikke så veldig bra verbalt språk ennå.
*mamzn* Skrevet 25. juli 2009 #16 Skrevet 25. juli 2009 Har bare forslag til fin storesøsken gave-om det er bror eller søster Et lite stellebord fra lekebutikken er flott å ha på badet sammen med babyen sitt,så kan storesøsken få bade dukken eller leken mens lillebebien blir badet og stelt da er de med på hele den koselige stunda der inne
s82 Skrevet 25. juli 2009 #17 Skrevet 25. juli 2009 Hei. Det var godt å høre at det var flere som hadde 2 åringer som var likegyldige til den nye baby. Det virket som først at alle hadde fått søskene kjempe interessert så jeg begynte å tenke at vi hadde gjort for lite. Har verken kjøpt bøker eller gjort noe spesiellt, men hun bryr seg heller ikke. Hun kommer selvfølgelig til å få en gave av oss, sikkert noe dukke-greier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå