Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Jeg var så dum og satte mini på 6 mnd i min gåstol fra jeg var liten. Skulle bare prøve den. Men han elsket det og hylgrein når jeg tok han ut. Han vil gjerne sitte i den. Men så sier alle at det ikke er bra. Kan noen fortelle meg eksakt hvorfor det ikke er bra? Jeg vurderer å la han sitte 15-20 min hver dag.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Fordi du ødelegger den naturlige utviklingen av balanse, før han skal begynne å gå.... har ingen bedre forklaring enn det, men jeg ville ikke gjort det! er han klar for å gå kan du kjøpe en vogn eller bil el han kan støtte seg på istede...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 De blir senere med grovmotorikk, da sitte selv og ikke minst gå. Du ødelegger hofter og rygg, siden ungen "henger" i de. Feilbelastning av føtter, noe som kan føre til hjulbeinthet, og plattfot. Men det er generelt feilbelastning av hele kroppen som gjør at de kan få store problemer med rygg og hofter senere i livet, samt at de blir mye tregere.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Takk for svar! Men snakker vi sånne problemer av å ha han der i 15 min daglig? Skjønner at han kanskje ikke vil gå gjennom de fasene med å sette seg opp og sånn da. Hmm får nok sette den bort på loftet igjen. Men jeg har en sånn hoppegynge eller hva jeg skal kalle det. Sånn man fester i døra og han sitter og hopper i. Den kan man vel bruke med god samvittighet?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Da hs sa at jeg ikke burde putte gutten min i gåstol (av den grunn som de andre anonymene svarte), kjøpte jeg en gåbil. Den hjalp han med å reise opp, var stødig og fin. Og han gikk med den. Før han fylte 11 mnd, gikk han av seg selv. Syns slike gåbiler er kjempe fine med å lærer å gå.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Hoppehuske har eksakt lik effekt som en gåbil.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Nei, en gåbil er noe barnet holder fast i og triller. Men hoppehuske funker som gåstol.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Kjøp en gåvogn! Babyen min fikk en for et par dager siden. Er veldig fornøyd:)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Er ikke 6mnd litt vel tidlig da? Stakkars barn. Tror du virkelig at mini begynner og gå tidligere? Du kan ikke være helt god.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Hoppehuske og gåstol er det værste du kan gi barnet ditt i følge fysioterapauter. De får feilbelastninger som kan føre både til den ene og det andre. Det er synd for det er veldiog morsomme leker sånn ellers. Gåbil eller gåvogn er noe helt annet, da bruker babyen kroppen sin selv, bygger opp muskler i tempo som leddene takler fint og helt natulig.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Anonym 20.48 Det er overhodet ikke meningen å få han til å gå tidligere. Det var bare jeg som satte han i gåstolen jeg hadde som liten bare litt for gøy. Så spør jeg her inne om hvorfor man ikke skal bruke det. Jeg får svar på det og så sier jeg at da skal jeg legge den bort. Altså ikke bruke den igjen. Jeg kan ikke være helt god da eller? Jeg blir så irritert på sånne mensfitter som deg som svarer sånn. Du skal vel anmelde meg til barnevernet også eller?? HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 Til anonym 20.45 Jepp skal få kjøpt en sånn til han. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 Ved å bruke gåbil eller vogn eller noe som barnet kan gå og trille, så la du han/henne få lov til å reise seg opp og begynne å gå når dem er klare for det. Jeg hadde den bilen i par mnd, før sønnen min viste interesse for å reise seg opp og gå. Før det krabbet han bare rundt, og lekte med sånn tute greie og snurregreie på bilen. Den hadde lås på hjulet, så jeg var ikke redd for at han skal trille av gårde ukontrollert. Men den hadde en sinnsykt irriterende klikkelyd på hjulet, he he. Ta en tur i butikken og se om de har noe fint du kan kjøpe. Lykke til hvertfall
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. juli 2009 #14 Skrevet 24. juli 2009 brom brom!! Er det noe jeg synes burde være forbudt, er det gådtoler, hoppehusker og andre rare ting man skal sette barna nedi! Siden Alex ble født med klumpfot, så har vi vært gjennom en del fysio, ortopeder og leger generellt. Og alle som en mener at dette med gåstol og hoppehusker m.m er direkte skadelig på alle barn som bruker det. Først og fremt er det grovmotrikken som får lide, dernest er det ryggsøylen og hoftene. Og føtter/ben får virkelig slite med slike innretninger. det er unormal belastning som gjør at det skjøre og myke barneskjellettet fort kan få feilstillinger av. Ikke nok til å ødelegge gangen helt, emn nok til å gi barne ubehag og feilslitasje når det blir eldre/voksent. Så for min del har Alex aldri sittet i gåstol, aldri vært i nærheten av hoppehuske og satt ikke i høystol før han satt selv (LITT hønemor da ell!!) Og han er nå sånn ca der barna skal være mtp grovmotorikk, og fysio er helt fra seg av glede over rygg/hofter og balansen hans:) dermed er mitt råd HI: Kast djevelskapen;) Barnet vil fort glemme den leken, og spander heller morsomme leker som gåbil, vippehuske og vanlig babyhuske Det er mye tryggere mtp utvikling og skade enn den forferdelige gåstolen, og barna lærer utorlig fort med gåbil og vippe (sånn babydumphuske) Og jeg syns alle vi mødre burde boikotte gåstoler. Er helt utrolig at det er til salgs når det er bevist at det ødelegger for barna:/
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #15 Skrevet 24. juli 2009 Ja, det lurer jeg også på. Hvorfor selger de slike stoler, når det er så skadelig for barn? Merkelig det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå