Gå til innhold

hei, kan dere hjelpe meg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 20 måneder.Han vil ikke snakke så mye. Han bare babbler når han vil selv, og synger. Han liker best å peke. Hvis han skal ha noe så tar han meg med hånda og vise meg det han vil.

Er det normalt????

Han sier mamma, pappa, dada, gaga, nana, aide og sånt da men

ikke noe mer...Han liker mest å peke..

Jeg er velig bekrymet, vet ikke om det er normalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke man skal stresse for mye med det. La barnet utvikle seg i sitt tempo. Ofte er det slik at barn som er tidlig ute med det fysiske krabbing, gåing, klatring osv), tar språket senere - og omvendt. Er du bekymret, snakk med helsesøster, ikke gå og gnag på det. :)

Skrevet

Gutten vår på 18 mnd sier heller ikke noe mer enn mamma og pappa. Men babler masse da, og synger (veldig søtt).

Så skjønner han mye selv om han ikke sier det da, som ball, skifte bleie, bade osv, prøv ut om din gjør det.

Jeg tror ikke det er noe å stresse med ennå, jeg var på helsestasjonen forrige måned, og når vi pratet litt om dette sa hun bare at det kommer etterhvert :)

Min har vært sein med det motoriske også da, så ikke alle det stemmer på det anonym sier :)

Tror de rett og slett må ta det når de er klare for det......

Skrevet

Jenta vår på snart 21 mnd vil heller ikkje snakke særleg mykje. Dvs dei siste par vekene har det kome sikkert ti nye ord, så kanskje det løsnar no :o)

Viss eg spør kva kua seier svarar ho "mø", viss eg spør kva katten seier svarar ho "mjau". Men viss eg peiker på katten og spør kva det er seier ho "dæ-dænn". Akkurat det same svarar ho om eg peiker på meg sjølv eller pappaen, sjølv om mamma og pappa er ord som ho kan.

Eg fekk forresten beskjed om det same som Sebbelita (var det riktig tru?) på helsestasjonen; i motsetning til kva mange trur så er det ofte slik at barn som er seine motorisk også ofte er seine med språket. Det stemmer i alle fall på jenta vår, som ikkje gjekk før ho var knappe 19 mnd. Eg er ikkje bekymra for språket i det heile tatt. Sist eg snakka med helsesøster om det sa ho at det viktigaste var at jenta hadde språk (og ja; babling teller som språk), at ho forstod ein del av det vi sa til ho og at ho viste interesse for å lage lydar.

Jenta vår er ikkje kome til hermestadiet enno, men eg trur det nærmar seg. I går lærte ho på rope på hjelp "jaaaaap", etter at storebroren klatra rundt i sofaen og trengte liksomhjelp heile tida :o)

Viss du er bekymra, så få deg ein time hos helsesøster, det er ikkje "farleg" å gå dit utanom ordinære kontrollar ;o)

Skrevet

En liten avsporing av tråden her;

Ranveig R- det der med "dæ-dænn" når hun peker er som å få vår eldste beskrevet! Men vi har knekt gåten; hun sier "bappa" når hun peker, og vi trodde virkelig hun var helt på bærtur. Historien var nemlig at en stolt pappa satt foran speilet og pekte på seg, og sa "pappa" - og hun hermet, pekte på ham og sa "bappa" - og fikk selvsagt masse ros! Så pekte hun på seg og sa "bappa", han korrigerte og sa navnet hennes... og vi trodde at "jaja, DET finner hun da alltids ut av". Et halvår senere peker hun fremdeles på alt mulig og sier "bappa", for hun misforstod kapitalt når hun lærte ordet "pappa"... hun tror, helt opplagt, at det enten betyr "der", "den", "jeg peker" eller noe tilsvarende, og at det er et ord man sier når man peker på noe. Akkurat på samme måte som lilleøster peker og sier "deeeeer!" uansett hva eller hvem hun peker på.

Forøvrig, for å spore litt inn på tråden igjen, så er det nok aldeles ikke unormalt å snakke såpass lite på den alderen. Nevnte eldstebarn her får oppfølging pga manglende språk, men da vi forsøkte å pushe henne inn under ppt i fjor høst (hun var da ca 20 mnd) fikk vi beskjed overalt om at neeeida, hun er ikke unormalt treig. Og da snakker vi om et barn som OVERHODE ikke hadde språk; ikke babling i noen vesentlig grad - i alle fall ikke med andre (hun kunne bable lavt med seg selv når hun satt alene, men forsøkte ikke å "snakke" med andre), ingen ord, ingen språkforståelse (hun så bare dumt på oss når vi spurte om hun ville ha mat - men løp og satte seg ved bordet og strakte ut armene hvis man deretter viftet med en brødskive) og ingen overveldende interesse for å lære/herme. Den gangen sa de at det ikke var noe vits i å bekymre seg før hun var 3 år, men etter samtaler med BUP, PPT, barnevern osv i ettertid har vi heldigvis fått dette på plass nå (hun blir tre i senhøst). Det vi i ettertid har fått medhold i, er at det er bekymringsverdig hvis de forstår såpass lite som hun her gjorde på den alderen. De trenger ikke ha aktivt språk overhode og fremdeles være "normale" i språkutviklingen, men det er forventet at de forstår en del ord og korte setninger, og at de forstår at verbalt språk er en måte å kommunisere på. (det var der hun her kom til kort- hun var understimulert (bodde hos sin mor da, for ordens skyld), og hadde rett og slett gitt opp språk som kommunikasjon. Hun trodde nok det bare var en koselyd man lager for seg selv, og la derfor minimal innsats i å å forsøke å finne ut hva man sa til henne... Dette er nok en sørgelig effekt av å ha hatt en mor som bare snakket over hodet på henne, i telefon. Altså, for en baby/ettåring tilsynelatende en mor som gikk og bablet med seg selv hele tiden - hun hadde jo ingen forutsetning for å se at det var noen som responderte på "bablet" i andre enden av telefonen)

Skrevet

Hei,takk for info.Det var greit å lese at andre barn også lå på samme nivå som han litle vår.For at jeg leste mange andre innlegger her og jeg ble stresset når jeg leste at mange andre kunne lage setninger og synge sanger

Ja, han forstår det vi sier til ham, det ser jeg. Men det er ikke alltid han vil gjør det som han får beskjed om, men den er greit :)

Han er jo veldig selvbestemt. Han gir klar beskjed når han misliker noe.

Men det er bare at hver gang når han vil noe så peke ham bare, jeg prøver å lære ham hva ting heter og sånt.

Men han liker å lage lyder, han liker å lage samme lyder som vi lage når vi hoster og sånt. det synes han er kjekt.

Han var veldig tidlig motorisk egentlig,begynte å gå når han var 10 måneder.Han er veldig flink i dette området:)

Jeg får bare vente og se kanskje....Kanskje det løsner etterhvert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...