Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjør man når lillegutt på 5 mnd nekter å sove til lenger enn 05? Har slitt med å få han til å sove 1-2 timer lengre på morgenen siden han var nyfødt. Nytter ikke å gi han mat heller - han vil opp og er helt ferdig med å sove.. syns det er vel tidlig å starte dagen 5.. noen som har lignende erfaringer og/eller gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann =)

korleis sover han på dagen, korleis er kveldsrutinane dokkes, når sovner han for kvelden??

hadde på samme måte leeenge, men har gradevis blitt bedre, no er kl 0630 før han vakner..so kjem seg sakte men sikkert...håper å få han til å sove til0730 da er mamma godt fornøgd :) min er foresten 9 mnd=)

Skrevet

i og med at han våkner så tidlig, så er han klar for første hvil allerede halv ni-ni. Da sover han som regel til 10-halv 11. Så får han melk og litt grøt, er våken til ca.12.30-13. Da sover han til ca 14-14.30, og får melk og begynte i går å gi noen spiseskjeer middag. så er han våken til ca 16.30, da får han en mini-hvil, vekker han til 17, og da er han våken til leggetid, ca 19-19.30..Får melk og full porsjon grøt før han legger seg. Er dette unormal rytme?

Skrevet

høres ikkje ut som en unormal døgnrytme...men det seiast at dei ikkje skal sove so mykje etter 1615..so du vil ikkje prøve å heller legge han mellom 18-19 og prøve å sleppe unna kvilen han har ca 1630?? det ville eg prøvd..men er ofte lettare enn sagt..evt prøve å snu litt på sovingen på dagen slik at han vakner fra siste duppen sin i 1530-16 tida?? =)

her i huset sover han ikkje etter 1615..berre eit lite tips :)

og ein ting til det seiast at vist du klarer å holde han 10 min lenger per kveld i ca 4 dager--at du auker 10 min per kveld so skal det kunne utgjere 1 time om morgonen:) kansje de kan funke, kansje ikkje?? men men går jo an å prøve.

ellers so går alt seg til til slutt...

I dag va han vaken 06 og låg å prata på i senga si...kansje du skal la han ligge å styre litt for seg sjølv...kansje han sovner igjen??

jaja nokon få råd eg ha å komme med...

(vart masse kansje i detta innlegge, men men pytt pytt ) hehe

klem :)

Skrevet

Snuppa er like gammel som babyen din, og sover vel en time lenger om morgenen. Det jeg legger merke til er at morgenfuglen din har en hvil mer enn snuppa mi - hvis hun hadde sovet så lenge på dagen, hadde hun ikke hatt noen ny hvil i 16:30-tiden. Men, alle babyer er forskjellige :)

Har det vært sånn lenge? Hvis ikke, kan man jo håpe på at det går over av seg selv. I mellomtiden er det bare å sove når man kan (når han har morgenhvilen sin og legge seg litt tidligere om kveldene ;) ).

Skrevet

nå er jeg litt forvirrra her, kjenner jeg.. mor og far hadde lillegutt på overnatting i natt - vi var i bryllup. (veldig snillt av de å si ja, med tanke på hvilken bråkemaker han er så tidlig på morgenen). Og tror du ikke, når han er der, så sover han uten å våkne en eneste gang helt fram til kl kvart over seks!!! Og vi som har slitt i de 5 mnd han har levd med at han alltid våkner senest 5, gjerne før det også,..hmm... hvordan skal jeg tolke dette?? hadde de bare flaks, eller merka lillegutt at han var en annen plass og dermed bestemte seg for å være snill..hehe.. får vel svaret i natt/morgen tidlig! :)

Skrevet

Spør foreldrene dine hvor mye han sov på dagen. Kanskje han sov mindre på dagen enn han pleier å gjøre hjemme. Har ikke noen erfaring på dette området siden gutten min bare er 6uker og er veldig snill når det kommer til soving, spesielt på natta.

Det kan jo tenkes at han sover lenger hvis du kutter ut den den siste hvilen fra 16:30. Kanskje han også kunne sovet litt kortere på de andre hvilene også, men kan jo være at du da bare får en trøtt sutrete unge.

Skrevet

sukk.. da sitter jeg her da. Lillegutt har vært våken siden 4.25. Gav ham mat litt over halv 5 i håp om at det kunne roe han, men han har fortsatt sutringen. Går inn en gang i blant og gir han smokk uten at det nytter! Blir tullerusk av ikke å få sove på nettene.. greit nok at man kan legge seg ned på dagen, men jeg blir helt skakk av det - hodepine, gretten og sur.

Til alle som har gitt råd: har selvsagt prøvd hvordan det er om jeg kutter ut den siste hvilen. Merker ingen forskjell.. i går f.eks sov han ikke etter 15.30. Dagen før den natta som gikk så bra da min mor passa han, sov han fra fire til kvart på fem på ettermiddagen. Så det er vanskelig å se noen sammenheng. Føler det er dumt å gi han mat om natta igjen, når han egentlig er avvent. Ser jo det nå, at han sovner ikke igjen selv om han får mat.. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Kanskje prøve å holde han oppe en ekstra time på kvelden..

uff, veldig trøtt og gretten her nå. Må få levert eldstemann tidlig i barnehagen når han våkner, så jeg kan få meg litt søvn. Det skal ikke være lett...

Skrevet

Huff a meg. Føler med deg! *God klem*

Skrevet

Heia :-) D har vi å "slitt" med sia han blei født, her e d mårra klokka 4 ;-)

Har prøvd alt fra å legge han seinere, ta kortere lura på dagen osv, men har måtte innfunne åss me at han e et mårramenneske, aksom mamman sin ;-)

Nu e jo ik d hær et problem for åss sia æ like stå opp tili, men om d e slitsomt bør du kanskje ringe HS å høre om dm har nån råd? :-)

Du har d bekmørkt på rommet? D hjelpe ikke å gi litt varm melk i senga?

Lykke til :-)

Skrevet

Hei, hei..

Kjenner meg også igjen.. her starter dagen for mini halv fem, fem..

Funket ikke å kutte ut den siste hvilen for oss heller...

Jeg er ingen morgenfugl, men etter å ha prøvd "alt" må jeg vel innse at vi ikke klarer å endre på dette.. Hun er 8 mnd nå, og har våknet så tidlig i ca to mnd ... Håper ennå på at d bare er en periode:) Vi har begynt å legge henne mellom oss når hun våkner, gir henne noen leker som kan leke med...då får vi noen minutter til med søvn.. vet ikke kor "riktig" den er, men funker for oss..

Lykke til!!

Skrevet

Har det samme problemet som deg.. her har jeg prøvd alt, ikke sove etter 16. Har prøvd å holde han våken lenger på kvelden.

Neida uansett så våkner han rundt 23-24 og vil ha mat. så igjen kl 02-03 for å så våkne 05 og ikke vil sove mer.. da får han igjen lur ved 8 tiden. Så er passe sliten ja.. får håpe det går seg til snart.. min er snart 7 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...