Trollemor75 Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Hei! Jeg reiser alene med Trollet neste uke. Turen blir totalt 14 timer lang, men en mellomlanding og en lang flytur på ca. 7 timer. Jeg stresser litt med det praktiske. Jeg ammer, men han har begynt med grønnsakpuré og fruktkompott til lunsj, pluss grøt om ettermiddagen (og en flaske MME før leggetid). Planen er å ha med MME i pulver, varmt vann kan jeg få på flyet og kaldt vann kan jeg kjøpe etter sikkerhetskontrollen. Samme for grøten, jeg kan ta en enkel grøt som bare blandes med vann. MEN, det jeg sliter med er puréene, for han har bare fått hjemmelaget så langt, og jeg har lite lyst til å prøve glass på en lang flytur. Har noen tatt fly med hjemmelaget babymat? Har noen reist via Heathrow? Jeg hater denne flyplassen fra før, de er skikkelig ille på sikkerhetskontrollene, er de noe bedre når man reiser med barn? En annen ting jeg lurer på er hva man gjør av babyen når man reiser alene og skal tisse...helt grunnleggende dumt spørsmål, men jeg klarer neppe å holder meg i 14 timer... Har tenkt å ha med mei tai til å bære han i mens jeg er på Heathrow. Ringsele tar mindre plass, men jeg har ikke helt fått kontroll på den. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg kan ta på mei tai-en uten å putte gutten på gulvet. Alle gode råd mottas med stor takk!
Itsrejk Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Oj, du er tøff! Er ikke så flyvant med baby, så jeg har ikke så mange gode råd å komme med. Bare når det gjelder å gå på do: Jeg ville rett og slett hatt småtten i mei taien, jeg. Da vet du at han er trygg. Fruktmos: Kanskje du kan kjøpe inn en pakke med ferdigmos, og teste den ut noen dager nå før dere skal reise? Om han liker og tåler den hadde det kanskje vært enklest for deg å ta med en sånn? God tur!
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Hei på deg! Eilert har vært i 6 land allerede, så jeg har mye erfaring. Han er 10 mnd og vi reiste første tur når han var 6mnd. Da dro vi til Heathrow. I tillegg har jeg jobbet på Heathrow. Heathrow er egentlig en herlig plass, men man må være i en spesiell sinnsstemning. Jeg tok ikke med noe mat i det hele tatt, men jeg fullammet da, dvs han hadde begynt å få noen måltider med mat, men akkurat på reisen droppet jeg alt sammen, for det blir mye mas. Har du nok melk så er det egentlig helt kurant. Jeg var skeptisk til å få varmt vann på flyet fordi dette vannet kokes jo aldri (siden vann ikke kommer opp i høye nok temperaturer i høyden (derfor fikk man ikke espresso på Concorde, for eksempel)) og dermed kan det inneholde mer bakterier. Jeg ville tatt med en banan jeg i værste fall, eller et glass med babymat. Tror ikke du får lov å ta med hjemmelaget mat ombord, men i bagasjen er noe annet. Det med å gå på do er en annen ting. Jeg møtte på en skikkelig drittsekk i sjekk-inn gaten på Heathrow som sa "Du vet at betjeningen ikke har lov å holde babyen for deg mens du legger vogna i hattehyllen", men slike drittsekker finnes av og til, og så finnes det noen helt fantastiske mennesker også. Jeg fikk hjelp av medpassasjerer også, som meldte seg frivillig. Men Hvorfor tar du ikke med en trille? Jeg hadde med en Quinny Zapp og bilsete. Det som er så lekkert med denne kombinasjonen er at du kan sette bilsetet oppå stativet til vogna og da har du bilsete og stativ med deg på hele turen. Dette fikk jeg lov å trille helt til flyet, og der sjekket de det inn i bagasjerommet. Noen ganger fikk jeg det igjen umiddelbart ved landing, og en gang måtte jeg bære sovende baby til bagasjebåndet. Dersom du ikke trenger bilsete, men bare har en Quinny Zapp, så blir denne så liten og veier bare 6 kilo så den fikk jeg alltid lov å ha i hattehyllen. Kanskje litt sent å få vite om dette nå, men har du råd og tid så er det verdt investeringen for du bruker den til han er 4 år (I Quinny Zappen kan ikke baby ligge, så min på 6 mnd satt litt skjevt innimellom siden han var så liten, han falt liksom litt sammen, men det var jo ikke så lenge om gangen!) Bilstolen må forresten være en Maxi Cosi. Men ta med bæresele uansett for det er nyttig! Folk eeeelsker babyer, så du kan egentlig regne med å åfå masssse hjelp om bord og rundt omkring. Da jeg skulle gjennom sikkerhetskontrollen på Heathrow Terminal 3 var det en amerikansk dame som holdt Eilert mens jeg tok opp bagasjen og brettet ut vogna igjen og hun var jo heeeelt i fistel... Ha god tid, ikke stress! God tur!
Trollemor75 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2009 Takk for svaret. Jeg har ikke med trille fordi jeg har ikke! Jeg tar med Bugaboo med meg, men den blir sjekket inn. Bilsete har mine foreldre kjøpt allerede, en 0-18 kg som vil passe for flere turer (vanlig i Nord Amerika). Godt poeng med det varme vannet, jeg hadde ikke tenkt på det. Jeg har en liten termos, jeg tar den med og ber om påfyll på flyplassen etter sikkerhetskontrollen. Banan er en god idé. Han liker banan og avocado, kanskje jeg kan ta med en avocado og be noen i besetningen om å skjære den for meg? Eller ferdiglaget mat, men da må jeg teste den før jeg reiser, litt kjipt om han ikke liker det. Takk igjen!
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Oj, det er en lang tur, men kommer sikkert til å gå veldig fint! Jeg har flydd mye med snuppa, også alene, men ikke så langt. 4 timer "bare". Og utfordringene blir større jo eldre hun blir merker jeg:) Jeg har brukt Manducaen min, og det har gått kjempefint. Ellers er god planlegging i forkant alfa omega, dvs mest av alt pakking av håndbagasje. Tøm stelleveska på hodet og start fra begynnelsen. Selvsagt nok bleier og våtservietter, et par ekstra smekker og ekstra skift (jeg pleier å ha en tynn genser til meg selv og...). Nøye utvalgte leker, gjerne knyt på en snor som du kan feste rundt armen din, så lekene ikke fyker ned på gulvet;) Det ER vanskelig å fiske de opp igjen med baby på fanget! Ellers ta med en sjokolade til deg selv, og mat som er lett å spise, paracet (til deg og baby)... og gjerne saltvannsdråper og snørrsuger til baby. Snuppa mi har fått vonde dotter i ørene, så har blitt mye skriking i etterkant. Og hvis han bruker smokk, ta med en haug + festesnor. Ha på komfortable klær, ingen lange smykker/øredobber;) - og siden snuppa mi elsker alle mine tørkler og skjerf så har jeg alltid på meg ett når vi flyr, det er gøy å leke med og godt å kose med:) Vi har stort sett bare brukt glassmat vi da, så har også hatt med det på tur, så ang selvlaget vet jeg ikke. Men det er jo lov å ha med barnemat på flyet (og da må det være lov med hjemmelaget), man må bare være forbredt på å smake på den - og det kan du jo:) Jeg ville tatt med et glass og jeg da (just in case - fordi jeg alltid tenker hvis om at dersom at... overhysterisk;). Og jeg har alltid hatt med mye mer enn hva jeg trenger, og puttet det i en pose. I sikkerhetskontrollen har de ikke giddet å sett på posen engang (dette er i Norge da...). Ang dobesøk og bleieskift. Jeg pleier å gå på handikaptoalett rett før boarding. Da skifter jeg bleie på snuppa (alt for å slippe flydoene). Også har jeg med et teppe evt jakka mi og legger henne på lengst unna doen;), er jo ofte god plass på handikaptoalettene. Nå som hun kryper fort som fy, har jeg satt henne med en leke -og det går fint:) Så får jeg gått på do. Siden jeg ikke har flydd mer enn i 4 timer har dette holdt for oss begge - så vi har sluppet unna flydoene heldigvis. Men det er jo stellebord på de også. Må du, så prøve med baby på fanget, evt høre med sidemann eller ei flyvertinne om de kan holde baby i 3 minutter... ? Og når baby sover, prøv å lukke øynene litt selv og slapp av som best du kan. Også håper jeg du har noen som kan ta over babyen når du kommer frem, for da er dere sikkert rimelig slitne begge to:) Og som sagt, snuppa mi har vært ganske plaget i etterkant av flyturene med ørene, så har vært noen slitsomme kvelder. Men har gitt seg etter en dag da... God tur! Og det er innmari sprekt av deg å legge ut på denne turen alene med gutten - du er tøff:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå