Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Dyrepark, badeland, legoland etc....tips om nettsider, og pakkepsriser??
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Var litt fristende å svare på, selv om du ikke skriver hvor du bor: Jeg må derfor nesten ta noen forutsetninger i de første forslagene (jeg har mange flere på lager!) jeg gir deg: På en såpass kort tur som tre dager blir et besøk i Legoland temmelig stressende med barn i bilen, nesten samme hvor i landet man bor, derfor ville jeg droppet det. Her bør du ha MINST 4 kalenderdager ledig, helst 5 (enda mer om dere bor "nordpå") med mindre du bor i umiddelbar nærhet fra (maks 1 times kjøring fra) enten Larvik eller Kristiansand. Da KAN det gå på 3 om dere er er innstilt på å stå opp grytidlig dag 1 og komme svært seint hjem dag 3. Vil dere satse på en slik tur, bør dere IKKE bestille noen pakke, men satse på morgenferje dag 1 (går ca kl 0800, oppmøte på kaien kl 0630), og så kjøre til "rett i nærheten av Legoland", (ca 4 timer å kjøre) f eks her: http://www.billundcamping.dk/default.asp?PageNumber=10803 eller her (litt mindre barnevennlig enn forrige, men endelig barnevennlig her også) http://givecamping.dk/udlejning.asp Dag 2 satser dere på et parkbesøk i Legoland og evt også et besøk i svømmehallen i Billund (http://www.billund-bad.dk/index.html). Dag 3 tar dere et besøk i Løveparken (åpen fra kl 1000, parken har for øvrig 40-årsdag 12.august og stiller da med 40 kvm(!) kake og gave til barn under 10 år), returnerer så til Hirtshals (ca 4 timer å kjøre) og tar returferje ca kl 2000 (til Larvik ca kl 2200), oppmøte på kaien 2 timer før avgang. Og så er dere hjemme i Norge et sted mellom midnatt og kl 0200! Pris for en slik tur: Ferja ligger vanligvis på mellom 3400 og 3800 kr t/r i skoleferien, avhengig av dag, forhør deg nærmere om nøyaktige avgangstider og prisen for aktuelle dager på tlf 810 00 811. For overnattingen jeg henviste til, samt inngangspenger til Legoland og Løveparken (ordnes ved overnattingsstedet) kan dere regne ca 3600 NOK for alternativ 1 (bestilling gjør du på tlf 004575331521) og ca 3200 NOK for alternativ 2 (bestilling gjør du på tlf 004575731134) Til sammenligning ligger billigste tilgjengelige pakke som tilbyr et lignende opplegg pt på 7850 kr. God betaling for å ta et par telefoner! Bedre alternativer for en 3-dagers ferietur er sannsynligvis: A) Forutsetter: Bosatt enten ikke for langt nord på Østlandet, på Sørlandet eller sør for omrtrent Sognefjorden på Vestlandet. Tilgang til bil (ikke HELT nødvendig om man velger siste overnattingsalternativ). Ta en tur til Sommarland i Bø (en fulltreffer hos barn i din alder, både badeland og fornøyelsespark)! Sats på følgende opplegg Dag 1): Kjøre til valgt overnattingssted. Dag 2) og dag 3) Besøke Bø sommarland og kanskje også litt sightseeing ellers i området. Dag 4) (Evt litt sent dag 3 om 3 dager er et must): Kjøre hjem Overnatting kan f eks skje her: http://www.nord-bjorge.no/ Stedet ligger drøyt 25 km fra parken, dette er barnas paradisgård med hunder, katter, kaniner, høner, og hester, regn med ca 1000 kr/natt, overnatting i Stabburet anbefales på det varmeste om dette er ledig, men overnatting i et rom i Storstova er ikke noe dårlig alternativ. Eller her http://www.notoddencamping.com/2.html Stedet ligger ca 25 km fra parken, rolig og fin plass, regn med fra 750 til 950 kr pr hytte pr natt i høysesongen, avhengig av størrelse (de største hyttene er også de eldste og av minst god (ikke dårlig!) standard, de små hytter er ganske sikkert store nok for dere). God lekeplass og flott badeplass. Det finnes også nærmere overnattingsmuligheter, men dette er temmelig kostbart i skoleferien (1780 kr pr natt for familierom ved Bø Vertshus, tlf 35 06 01 00, ikke spesielt god standard, kr 1930 pr natt for hytte ved campingplassen, tlf 35 06 18 81, omtrent samme størrelse/standard som de største i Notodden). En hel del natteuro må dere også regne med i Bø om sommeren. Og rundt 25 km kjøreavstand til/fra parken er akkurat passe, er min erfaring. (Det er for øvrig 6-7 km fra Bø sentrum til parken også.) Et besøk i parken er ingen helt billig fornøyelse (ca 1500 kr for 2 dager, og knapt 1200 kr for 1), men er verdt det, dette er et eldorado for barn! To dager er sjelden noe problem.... Mer info om parken finner du her, og her kan du også forhåndsbestille billetter: http://sommarland.www2.dk/ Det er imidlertid ofte store tekniske problemer med siden, med sider som ikke vil veksle! Nesten samme info (men ingen billettbestilling, billetter koster nøyaktig det samme på stedet) finner du også her: http://www.visitnorway.com/no/Artikler/Tema/Aktiviteter-og-attraksjoner/Attraksjoner/Fornoyelsesparker/Bo-Sommarland/ Andre severdigheter dere bør få med dere, om dere velger å bo på Notodden, er Heddal Stavkirke (Norges største, 2-3 km å kjøre fra Notodden) og sølvgruvene utenfor Kongsberg (ca 25 km å kjøre). Omvisning i gruvene kl 1100/1300/1500 hver dag i skoleferien, omvisningen tar knapt 2 timer. Aktivitetsområde for barn utenfor mens man venter på omvisningstoget (så vær ute i GOD tid, området har bord og benker for voksne også): Sølvvasking, barna får slå sin egen "mynt" av sølvet de har samlet (ekte vare!). Ikke noe problem for barn over 3 år å være med inn i gruva, de aller fleste barn opplever turen som spennende, men husk gode klær, i gruva er kaldt, ca 5 grader). Familiebillett ca 450 kr, billettene kjøpes på stedet. Litt "gruveinfo" finner du her: http://www.norsk-bergverksmuseum.no/index.php?pageid=2564&title=Omvisning Forutsetter: Samme som forslag A). En tur til "indre Sørland" og Mineralparken. Å få plass på Sørlandet i sommerferien på kort varsel er i praksis en umulighet. Dette området er et unntak. Litt uoppdaget, meget spennede for barn i din alder! Og Mineralparken er virkelig noe å satse på! Sats på følgende opplegg: Dag 1: Kjøring til Ogge (vel 1 time å kjøre fra Kristiansand). Evt et besøk i Dyreparken underveis? En liten kanotur på vannet rett nedenfor stedet om man kommer tidlig frem (barna vil sikkert sette like mye pris på det som Dyreparken....) er nesten obligatorisk. Alt nødvendig utstyr kan leies på Gjesteheimen. Dag 2: Et besøk i Mineralparken (35-40 min kjøring) og en skattejakttur i de gamle gruvene (20 min kjøring til/fra Mineralparken). Et besøk på gokartbanen (barnebane, fra 6 til 15 år, samt voksenbane på 1100 m) som ligger like ved Mineralparken (be om info om kjørevei i parken) er kanskje også noe? Sikkert mektig populært hos 7-åringen! Dag 3: En liten kanotur? Et besøk i Dyreparken? Evt en tur med veteranjernbanen i Vennesla (kjører hver søndag i skoleferien Grovane-Røykenes-retur, stopp ca 20 min i Røykenes, avgang ca kl 1315, retur i Grovane ca kl 1430)? Hjemreise. Forslag til overnatting: http://www.ogge.no/index.php?option=com_frontpage&Itemid=48 Ta en grundig kikk på menyvalget "aktiviteter"! Et alternativ til Ogge er å bestille hytte ved Kilefjorden Camping, som ligger ca 15 min kjøring fra Mineralparken. Stedet har ikke internettside, men tlf er 37 93 32 85. Campingen ligger flott til, men har litt snautt med barneaktiviteter. Et annet alternativ er en hytte ved "Longerakhyttene" (ca 25 min å kjøre fra mineralparken). Disse er som regel ukesutleid, men man kan jo HØRE om det er en mulighet for 2 netter, verre enn nei kan jo svaret ikke bli. FLOTTE hytter, nesten 60 kvm! Ligger helt nede ved fjorden (som har VARMT vann her), med badestrand/badeknauser 10-15 m fra hver eneste hytte. Regn med ca 2500 kr for 2 netter om noe er ledig. Ta kontakt via tlf 37 93 49 50. Mineralparken finner dere omtalt her: http://www.mineralparken.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=50 (Glem overnatting i parken, dette er fullbooket til slutten av september.) Ingen problemer å bruke en dag her, aktivitetene er MANGE. Husk bare picnic-kurv, det er rikelig med plasser å sette seg på området, men ikke særlig godt serveringstilbud. Og et tips til 7-åringen. Husk badetøy/dykkermaske/snorkel! Sier ikke mer.... Gokartbanen har tlf 909 27 214. Åpent hver dag kl 1000-1800 i skoleferien. Ingen forhåndsbestilling. Veteranjernbanen har ikke nettside (ennå), men du kan få info på tlf 38 15 64 82. Toget går fra Grovane Stasjon, følg vei 405 fra Vennesla sentrum (5 min). Vær ute i GOD tid, det er en del å se rundt stasjonsområdet (butikk med souvenierer, leketog og gammeldags gotteri også...), man kan gjerne bruke en liten time her! Området er åpent fra ca kl 1200. Denne turen bør dere, om praktisk mulig, IKKE gå glipp av! Barna vil få en kjempeopplevelse. Damptog er spennende for barn i den alderen! Priser: Overnatting: Ogge: Kr 600 - 1600 for 2 døgn, etter valgt standard, se hjemmesiden Kilefjorden: Hytteprisen varierer fra ca kr 800 (temmerlig små og dårlige) til kr 2000 (helt nye og virkelig flotte hytter) for 2 døgn. Hytte 12 (ca kr 1400) kan anbefales, plassens absolutt koseligste hytte, med fin standard! Inngangspenger: Mineralparken (sett av dagen her, åpen fra 1000-1700 fram til skolestart): Kr 320 for familiebillett. Skattejakten er inkl i billetten. Gokartbanen: Kr 60 pr tur (5 min) på barnebanen kr 100 pr tur (5 min på voksenbanen). Togbillett veterantoget: Kr 250 for familiebillett. Alle billetter kjøpes på stedet. Et besøk i Dyreparken på på fremtur eller hjemveien kan jo kanskje være aktuelt? Pris ca kr 1250 (for billett kjøpt på nett) for en familie. Mer info på www.dyreparken.no. Billetter bør forhåndskjøpes via nettstedet, det sparer en hundrelapp, minst. Men, som nevnt, HI, får jeg vite litt mer om hvor i landet dere starter ferien fra, kan jeg gi bedre råd!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Jaham skal prøve å ikke overgå deg over her, jeg foreslår kongeparken. Så kan dere bestille 2 av dagene på hotell med coop hotellkupp ogbetale vanlig for den siste natta.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Ville tatt en tur til Sverige jeg, ungene synes det er gøy å få litt anderledes is osv enn hjemme, da er de virkelig i utlandet
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 TUSEN takk for flott svar!! Vi bor i Drammen, og begge barna er jenter:))
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Noen synes visst forrige innlegg fra meg (04:59) ble langt? Ja, kan ikke noe for at jeg hadde en KJEDELIG nattevakt i natt. Og at jeg både har arbeidet store deler av livet mitt innen reiseliv (hotell, bussreiser, cruise, byrå) og at jeg selv har reist MYE i det sørlige Norge privat. Med og uten barn. Trives man med å reise selv, trives man ofte også med å gi andre råd. For det er MANGE perler i Norge. Men også ett og annet man helst bør unngå...... Så dere bor i Drammen HI. Da er det lettere for meg å gi råd, uten å famle i blinde. (Og morsomt for meg å se dem som bare "slenger ut" Sverige, Dyreparken etc uten minste tanke på hvor den som skal reise bor selv. En tredagerstur til Sverige ville neppe betydd fornøyde barn her, for det ville betydd rundt 2000 km i bilen på tre dager. Neppe en 7-årings ønskeferie!). Først noen kommentarer til de forslagene du har fått ellers. Dyreparken er utmerket, men ulempen er overnatting. Du finner, i skoleferien, knapt noe overnattingssted innenfor en times kjøring som har ledig NÅ (da måtte du bestilt i mars). Og finner du noe, kan du regne med å betale DYRT, minst 4000-5000 kr for to døgn. Legg så på mat på restaurant for 4 personer i tre dager, samt et par tusen kr til billetter for to dager, og du har knapt noen billig ferie. LEGOLAND-alternativet blir jo billigere..... Så ønsker dere Dyreparken, anbefaler jeg: Vent heller til neste år og bestill TIDLIG (før mars-april), Da kan du i alle fall få et fornuftig, om ikke billig, overnattingsalternativ. Halvparten av det dere nå sannsynligvis må betale....... Kongeparken kan være et alternativ, den er spennende, men det er litt vel lang reise for 7-åringer flest for tre dager (ca 7 timers kjøring hver vei) Og "Sørlandske" er ikke akkurat noen "Barnas favorittvei", den er KJEDELIG. Litt bedre alternativer for veivalg finnes, men da snakker vi om enda et par timers kjøring. "Kjempelangt!" når man er 7 år! Ikke er det så lett å skaffe overnatting i nærheten heller, om man ikke vil bo på det parken anbefaler som "Barnas hotell" (som er gørrkjedelig og av helt elendig kvalitet, selv her er det vanskelig å finne plass ofte). Området har altfor liten hotell-/overnattingskapasitet selv om sommeren, siden "olja" aldri tar sommerferie! Eneste alternativ jeg ville tenkt på, i grunnen, er Smarthotel (tlf 415 36 500), her kan du saktens være heldig og finne plass i august. Får du aksept for to barn på rommet med EN ekstraseng (mer har ikke hotellet plass til, hotellet er oftest fleksibelt om man vil bo "trangt") kan du regne med ca 3400 kr for to overnattinger med både frokost og kveldsmat inkludert, begge deler i barnevennlig utgave. Hotellet ligger ikke akkurat spennende, rett i utkanten av et næringsområde, men behagelig nært Kvadrat (3-4 minutter å gå), Norges største kjøpesenter. Om DET betyr noe..... Å kjøre til Kongeparken herfra tar 20-25 minutter. Inngangspengene i parken ligger på rundt kr 1300 for to dager og kr 1000 for en. Parken er topp familevennlig! To dager blir likevel i lengste laget for noen barn her, andre kunne gjerne hatt fire! Mer info finner du på http://www.kongeparken.no/opplevelser/ Ellers kan en tur til Sverige være en god ide for dere, i alle fall om 7-åringen har lyst på "utlandet". Da ville jeg satset på Gøteborg og Liseberg! Å kjøre hit tar 4,5 - 5 timer for dere. Overnatting ville jeg, uten å blunke, tatt på Ibis Gøteborg City, når barna var med. Årsaken er at dette "hotellet" er noe så spennende (for barn) som en cruisebåt som er "permanent" ankret opp ved kaien! Her er rommene ganske små, så dere må ha to rom, men det er absolutt overkommelig i pris. Regn med rundt NOK 3000 for 2 overnattinger med frokost, for begge rom, om dere bestiller hvert rom som 1 voksen + 1 barn (frokosten betales direkte på hotellet, og bare dersom den BRUKES, det bør dere, frokosten er både rimelig og god, og mat på Liseberg dyrt). Godt med parkeringsplass utenfor (gidder dere gå 50-75 m koster parkeringen halvparten av hotellets plasser....), og tre minutter å kjøre til Liseberg herfra (lett å finne). Mer om hotellet finner du her: http://www.ibishotel.com/gb/hotel-2896-ibis-goteborg-city/index.shtml Hotellet har ikke ALLTID ledig, men som regel. Trenger du et noe dårligere overnattingsalternativ (og rimeligere, ca 2000 NOK for "Family Lodging i 2 netter, uten frokost) finner du det her: http://www.linnehostel.com/. Liseberg er et eldorado for barn, minst like spennende som noe norsk sted! Her betaler man ikke noen fastpris, man betaler en inngangspris (drøyt 200 NOK for dere) og så en pris pr sted. Vær OBS på at det går an å kjøpe "Åkpass +" som er en fribillett for alt (unntatt tombolaen, naturlig nok, noen få steder ellers begrenset til EN gang), som koster ca 300 NOK/person. Dette kjøper man i billettluka ved inngangen og kan ikke kjøpes inne i parken! En LUR investering! En (lang) dag i Liseberg pleier å være nok: Andre dagen ville jeg satset på et besøk på Universeum, som ligger omtrent på nabotomta til Liseberg. Inngangspenger her er ca 500 NOK for hele familen. Ingen problemer å bruke 3 - 4 timer her! Mer info: http://www.universeum.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1〈=sv En tur med "Paddan" (sightseeingsbåten) bør man også gjøre, gjerne første dag, den gir et godt inntrykk av Gøteborg som by. Og spennende for barn flest med en skikkelig båttur. Ekstra spennende ved høyvann, når man må legge seg flat i båten for å komme under et par av broene, "Frisøren", f eks.....Koster drøyt 300 NOK for en familiebillett. Mer info: http://www.stromma.se/sv/Sightseeing/Goteborg/Turer-till-sjoss/paddan-rundtur/ Mitt eget opplegg ville for en slik tur blitt: Dag 1: Kjøre til Gøteborg (ta god tid, gjerne en tur innom Halden underveis (MÅ jo ikke følge E6 hele veien....), og et stopp på festningen, innkvartere på hotellet, ta en spasertur fra hotellet til sentrum (regn 20-25 min med barn), en tur med "Paddan" (går hver heltime, billett kjøpes på stedet, husk SEK!). Og så retur til hotellet. Pr fot eller taxi (regn da med en hundrelapp), alt etter tretthet.... Dag 2: Liseberg!! Helst med "Åkpass +" og klar for "bånn pinne"! Kanskje en tur med museumstrikken (starter like utenfor Liseberg, om den kjører, det vet billettluka til Liseberg, den kjører nesten alltid i helgene, iblant også andre dager). Billett kjøpes om bord på trikken, ca 125 SEK for dere alle, t/r. Billetten er en souvenir i seg selv..... Dag 3: Pakke på hotellet, et besøk i Universeum, på hjemtur. Ellers, HI, av de to alternativene jeg nevnte i forrige innlegg ville jeg sett som beste alternativ med bosted Drammen. Blir jo kanskje litt kort til Bø/Notodden da? Men er sjuåringen fornøyd med en så "kort" tur, hvorfor ikke? Mange 7-åringer har et helt annet forhold til "langt" enn vi voksne! Og kjøreturen fram kan jo forlenges litt, man MÅ ikke følge E134! (Hva med f eks å kjøre til Kongsberg og så bruke veiene 40-32-36-360, altså om Hvittingfoss, Skien og Sauherad). Plutselig "dobbelt så langt", minst. Så kan det heller bli en hyggelig overraskelse at man kom så fort hjem..... Selv ville rangeringen min blitt, i et tilfelle som ditt, HI 1) Mineralparken (KANSKJE med et "snarbesøk i Dyreparken, mest sannsynlig ikke, ville heller gjort nesten ALT for å få til at "dag 3" ble søndag). 2) Gøteborg 3) Bø Sommarland 4a) Legoland (litt for langt å kjøre til Larvik og være på plass kl 0630!) 4b) Kongeparken (for lang kjøring....) Men vi er så forskjellige......
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Wow, er ikke HI.. Men må si jeg ble veldig imponert over fyldig og veldig detaljert tilbakemelding. Er forfriskende med positive tilbakemldinger her inne og Takk for mange gode tips
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Takk for kommentaren din 17:56 (din også, HI!). Hyggelig at noen setter pris på det jeg har å fortelle, selv om det nødvendigvis må bli langt om det skal være litt fyldig. Tenkte på to andre muligheter. En generell, en om jentene er interessert i HEST. Mange jenter, i alle fall i 7-årsalderen, er jo det. Men tar den generelle nå, så tar jeg heller den andre om du melder fra om at den er interessant, HI! Når eldste jenta ikke er eldre enn 7 år, vil sikkert "Mikkelparken" være interessant, den har helt klart mest å tilby i alderen fra ca 3 til ca 8-9 år, men den er ikke helt uten interesse for litt større (inntil 12-13 år) heller. Og det er sannsynligvis INGEN andre parker 3-åringen vil like bedre enn denne! Plassen ligger i Kinsarvik. Inngangsbilletten for dere er 600 kr. Link til brosjyre fra parken (nettsidene til parken er ellers en tragedie, legg merke til at også brosjyra er fra 2007.....): http://www.hardangertun.no/img/familieparken_hardangertun_2007_v3.pdf Det er dårlig med overnattingsmuligheter på kort varsel i nærheten her! I prinsippet er alle stedene brosjyren viser til fullbooket ut skoleferien (ett er stengt). Med ETT unntak: På campingplassen like ved finnes DISSE hyttene ledige etter 10. august (frem til da er INGENTING ledig): http://www.kinsarvikcamping.no/show_pic.php?img=img_13.jpg. Ikke særlig til standard altså! Heller ikke så dyrt, knapt kr 1200 for 2 netter. Men (etter min mening, i alle fall), vel dyrt likevel..... Plassen har også andre hytter, flotte hytter på over 40 kvm, som koster ca kr 1500/natt til midt i september, deretter ca kr 1100/natt, men ingenting her er ledig før siste uke i august. Så det hjelper sikkert ikke nå..... Telefonnummer til campingplassen er 53 66 32 90. Et godt alternativ er å satse på overnatting på Haukeliseter, like ved Røldal, det er mye mer gunstig reisemessig for dere (å kjøre til Haukeliseter tar i underkant av 5 timer fra Drammen, å kjøre til Kinsarvik tar 6 1/2, det blir LENGE for en 7-åring, som jeg før har vært inne på). Her er det flotte muligheter for overnatting, og stedet er høyst fristende for et barn om det er barneaktiviteter her (det er det ofte om sommeren, men ikke hver dag). Og kreativiteten rundt barneaktiviteter er stor her! For å ta et eksempel på barneaktivitet vi har opplevd: (sitert fra hotellets egen beskrivelse): "Vi vil gi barna en sjanse å finne nye venner og få en egen, minneverd fjellopplevelse! Om kvelden er det disse dager mulighet for alle barn å sove i vår Lavvo. Vi har soveposer til dette. På kvelden leser vi eventyr og lager pinnebrød foran bålet, før vi sovner på reinsdyrsfellene mens bålet brenner ut og mamma og pappa er aleine på rommet i vanlige, kjedelige senger..." Andre "vanlige" barneaktiviteter er T-skjortemaling, bålkos og båttur. Ellers er det klatrevegg ute på tunet. Og alltid masse geiter og noen hester her også i skoleferien. Ekte seterbesøk kan man også ofte avtale i august, hør med resepsjonen. Gjett om barn trives her!! Stedet har to typer rom, "Selvstellsrom" og "Fjellrom" (som er ordinære hotellrom. For 2 netter på selvstellsrom vil dere måtte betale ca 3100 kr, for to netter på fjellrom ca 6100 kr! Rommene er i prinsipp like, men på selvstellsrommene er det kjøkken-/spisekrok og man ordner mat selv (og har med sengetøy selv), på "fjellrommene" er det helpensjon i restauranten (flott og dyr mat her), frokost, nistepakke/termos og 3-retters middag. Telefon til Haukeliseter: 35 06 27 77. Ingen internettside, men du finner en artikkel om stedet (med vekt på maten...) fra Turistforeningen her, siden Haukeliseter har har ei "hjelpehytte" som fungerer som ordinær turisthytte: http://www.turistforeningen.no/files/DNT/publikasjoner/lokal_mat/brosjyre_haukeli_web.pdf Vil da foreslå følgende opplegg: Dag 1: Fra Drammen til Haukeliseter langs vei E134. Tar altså knapt 6 timer. Kanskje et stopp i gruvene i Kongsberg undeveis? Og, om dere kommer tidlig, hva med en rotur til en holmene i vannet nedenfor Haukeli (robåt kan leies i resepsjonen). Om da ikke geitene på tunet trekker mer.... Dag 2; Besøk i Mikkelparken (tar ca 1 1/2 time å kjøre hit, parken åpner kl 1100 og stenger kl 1830, dere trenger MINST seks timer her. Flott tur, med mye fin natur underveis. Husk et stopp ved Låtefossen! At fabrikkutsalget til Hardanger Bestikk ligger rett ved siden av parken, slik at det er mulig å "snike seg" en liten tur hit, om man er interessert, mens barna er opptatt, er kanskje også en bonus? Dag 3: God tid før avreise, så et besøk i Røldal Stavkyrkje (20-30 min å kjøre, åpen fra kl 1000, unntatt søndag, da fra kl 1300). Kirken er Norges mest kjente kirke, unntatt Nidarosdomen, hvorfor vil guiden fortelle, om du ikke kan historien..... Også barn pleier å like et besøk her (øynene pleier å fly opp på dem når de kommer innenfor....) , bare det ikke blir for lenge (liten grunn til å sette av mer enn 30 - 40, min, at det oftest er geiter barna kan kose med like utenfor kirken, er jo greitt....). Så et tur innom meieriet like ved for å få med litt EKTE geitost, hvit eller brun. Og så på hjemvei. Gjerne med et stopp på Seljord for å se etter sjøormen i Seljordvatnet.... Da skal jeg la være å gi deg flere forslag, HI! Om da ikke "hest" er svært viktig i 7-åringens liv, som sagt!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #10 Skrevet 25. juli 2009 Ater en gang tusen takk for flotte svar!!!!!)))) Jentene er interessert i hest, men nå har vi bestilt 2 overnattinger på Kristiansand Qulity og resort hotell, er visst veldig barnevennlig;))) Det vi ikke har sååå lyst til er dyreparken 3. dag....men er det noe annet vi kunne ha gjort tro?? Gjerne noe med hest...) Og igjen-TUSEN TAKK for alle tips, de blir lagret til en senere anledning!!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #11 Skrevet 25. juli 2009 Quality & Resort er barnevennlig, men har tre STORE ulemper: 1) En frokost som er stor, fin og barnevennlig kl 0630, så blir den dårligere for hver halvtime som går, kl 0930 finner du akkurat nok utvalg til i det hele tatt å klare å få deg en frokost av aller enkleste slag her, om du er "altetende". 2) En elendig rengjøringsstandard, kombinert med tykke tepper på gulv, tykke gardiner, tykke sengetepper etc. Altså STØVETE rom og virkelig drømmestedet for barn med (tendenser til) astma/allergi! 3) Ganske urolig (bør vel helst si STØYFULLT), både hotell i nabolag. Kombiner dette med rom som er så varme at du får heteslag om du ikke har vidåpne vinduer, for temperaturen kan du ikke stille selv.... Av den grunn er Quality IKKE noe vi satser satser på (nevnte i et annet innlegg at ett og annet bør man også unngå....), til tross for både svømmebasseng (som ofte er temmelig "velfylt", men helt fint ellers) og aktivitetsleder! Ville faktisk så absolutt vurdert en avbestilling, om dette var mulig! Satser dere på Dyreparken vil jeg heller foreslå en overnatting bitte litt lengre borte. Her, f eks (og her er faktisk ledig): http://www.lillesandapartment.com/priser.htm 208 er utmerket, 207 er visstnok ganske identisk! Koster ca 3000 kr for to døgn for dere. Neppe billigere på Quality? Tar under 20 minutter å kjøre herfra til Dyreparken! Noe rundt emnet "hest" er det dårlig med i dette området, da må dere relativt lang, ca 1 1/2 time å kjøre (90 km). I så fall: http://www.spangereidvikingland.no/Aktiviteternbspnbsp/tabid/54/Default.aspx Rikelig å ta seg til her, for både den lille og den store, for en (kort) dag! Ellers kan jeg gjerne anbefale en kveldsaktivitet: http://www.trollaktiv.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=12 Sier selv "Anbefalt alder 5 år", men min erfaring er at over 3 år går helt fint for de aller fleste barn. (På denne siste linken finner du også henvist til mange andre aktiviteter ikke alt er like bra, noe faktisk ganske elendig, andre helt topp!) Beklager at denne linken ble kort, må ta av sted innen kl 1430!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #12 Skrevet 25. juli 2009 Noen har kjedet seg på jobb i natt^^) Hihihi, litt søtt bare. Ikke krangle!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #13 Skrevet 25. juli 2009 Hadde du lest før du skrev, 14:18, så hadde du sett at svaret var ja! Men ikke i natt! Sjekk datoer!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #14 Skrevet 25. juli 2009 Ville bare nevne at Liseberg ikke er ett bra alternativ til små barn. . Hvertfall ikke til hun på tre år. Det er mest for de litt større barna der. Var der med min jente i sommer, hun er 4, og det var ikke mye hun kunne være med på. Pga høydekravene. Bare ett tips
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #15 Skrevet 25. juli 2009 Vi var på Liseberg, hadde med en gutt på 3 1/2 og møtte som regel ikke problemer med høydekravene (selv om han ikke var mange cm høyere enn minstemålet flere steder). Også 8-åringen møtte høydekravshindreinger et par stede her. Det gjør man alle steder. I norske parker også. Så det er ikke noe argument i forhold til hverken ene eller andre parken. Der små barn møter MINST høydekrav er i Hardangerparken i Kinsarvik. Men det er også der store barn (over 9-10 år) kjeder seg fortest. Så må hver enkelt avveie ut fra egne behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå