Gå til innhold

Er novaluzid mot halsbrann OK eller fy-fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt noen få tabletter. Er i uke 34 og har sånn halsbrann at jeg kaster opp. Ingenting som hjelper. Gaviscon hjelper i omtrent to minutter.

Novaluzid får meg gjennom natta så jeg iallefall får sove..legen min har ferie så jeg hører littmed dere her inne.

Hva har legene deres sagt?

Skrevet

legen min sa jeg kunne bruke den forrige svangerskap, og det har jeg også gjort dette sv.skapet når ikke gavisconen hjelper...

på apoteket sa de at den helst ikke skulle brukes så mye i 1.tri...

Skrevet

Min lege anbefaler det til meg...

Skrevet

Tusen takk.Da kan jeg ta dette uten dårlig samvittighet:-)

Skrevet

Å! har aldri hørt om Novaluzid før, men har veldig lyst til å prøve hvis dere syntes det hjelper! Gaviscon orker jeg ikke, blir kjempekvalm av smaken og syntes ikke det hjelper noe særlig, så jeg overlever på Link, det hjelper bedre, men i det siste syntes jeg ikke dette hjelper så mye heller. Men får man Novaluzid på resept eller uten?

Skrevet

novaluzid fåes uten resept, og har hjelpt meg mye, fakisk ganske gode også:) leste et sted at mye syredempende under svangerskapet økte faren for astma med 50%, noen som vet om dette stemmer?

Skrevet

Spiser bare Novalucid jeg. Gjorde jeg forrige gang også.

Spurte jordmor om det var greit sist jeg var på kontroll, fordi de på apoteket mente jeg skulle bruke Gaviscon (som jeg på ingen måte greide å svelge... BLÆH!!) Jordmor sa at jeg like gjerne skulle bruke Novalucid, og godt var det! :)

God bedring! :)

Skrevet

I følge Felleskatalogen kan den brukes trygd under graviditet, så lenge en følger anbefalt dosering:)

Skrevet

Jeg bruker også Novaluzid. Undersøkelsen ang. astma er en amerikansk studie som viser mistanke og økt astma ved bruk av syrenøytraliserende (alle typer). Det er kun en mindre studie som er gjort (på rotter) og man kan ikke si noe for eller i mot før flere og større undersøkelser viser det samme uavhengig av hverandre. Så norske eksperter sier at man kan bruke dem med varsomhet, dvs. når det er behov men ikke ellers. Akkurat som andre medisiner i svangerskapet, minst mulig men når det er nødvendig er det greit.

Så jeg prøver unngå mat som fremkaller sure oppstøt, tar litt melk og mandler først og om ikke det hjelper bruker jeg tabletter , spesielt ved leggetid. Er liksom ikke like ille når jeg er oppreist.

Skrevet

Min lege sa jeg kunne bruke det om jeg hadde behov, har selv brukt Link men det fungerer ikke så godt lenger...

Skrevet

oi! Har slitt med halsbrann i flere uker/ måneder og er dritt lei, men i går prøvde jeg Love hearts som jeg så noen her inne hadde brukt, og det var helt fantastisk!! For første gang på evigheter trengte jeg ikke å ta Link før jeg la meg, og jeg ble heller ikke dårlig i løpet av natten! Utrolig! Dette burde bli anbefalt av jordmødre :-) Mulig det blir noen hull i tennene, men det ofrer jeg glatt nå i denne siste kjipe tiden ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...