Gå til innhold

Sove lett=feil temperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det oppstår stadig noen spørsmål ang. temperatuirmålingen.

Håper noen kan svaret på det her.

Når jeg startet med målingene, trodde jeg at dette vil bare gå rett vest. Er nok et utpreget B menneske av meg:)

Siden jeg har fleksi tid på jobben har jeg flyttet på måle tidspunktet til halv seks. Jeg tenkte med megselv at dette vil jg aldri overholde, men jammen meg tok jeg feil.

Jo mer jeg har satt meg inn i FF (fertilityfriend) vitenskapen - jo mer engasjert har jeg blitt. Dette har ført til at jg sover lett på natta og er redd for å bevege meg for masse så jg ikke lager kluss i temperatur tabellen min.

Spørsmålet mitt er: Blir temperaturmålingene mine feil når jeg ikke sover tungt?

Setter pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen drevne temperaturmålere som har noen synspunkter ang.den saken??

Skrevet

Nei Nicki :)

Godt å høre at det går bra med tempingen da :)

Du trenger ikke å bekymre deg for hvordan du sover. Hvis det skulle skje at du drømmer/beveger deg mye like før du temper kan det føre til at tempen din blir høyere. Men slik som FF fungerer så teller ikke hver enkelt måling, men hvordan kurven ser ut generelt.

For litt siden hørte jeg om ei som tempet på kvelden også. Hun satt rolig hver kveld og tok tempen til fast tid, det fungerte det også. :) Så det viktigste er at en er i ro, slik at basaltempraturen måles, derfor er det så greit å ta den etter at man har lagt stille og sovet.

Skrevet

Da jeg tempet og jeg hadde en uventet høy temp, var det ofte pga at jeg hadde sovet urolig rett før jeg våknet. Dersom det var rundt el-tidspunktet (jeg var temmelig regelmessig da) lå helt stille en periode (10 - 15 minutter) og tempet på nytt. Det gjorde at jeg fikk veldig fine og lesbare grafer. Lykke til :-)

Skrevet

Åhh..så koselig å "høre" fra deg igjen!!

Syklusens temperaturmåling skulle man ha hatt som valgfag på skolen altså. Føler at det er fremdeles mye å lære.

Jeg har nok glemt ikke å henge meg oppi temperaturen fra dag til dag, hobbyen min har nok fått et lite fanatisk preg over seg ;P

Har lyst å gjøre det mest mulig riktig, skjønner du:) Det viser seg til å være utfordring når det kommer til å sove de tre timene som er kravet (skeier litt ut i helgene..kvalifeseres det til "sleep deprived"??). Dessuten så ser det ut til at jeg blir nødt til å dele rom med ei over litt lengre tid. Blir da litt veel dumt å stappe termometer i enden hver morgen klokka halv seks (for ikke å nevne at vedkommende sover lett) :P

Det med å ta temperaturen på kvelden hørtes spennende ut.

Det må vel være en egen graf for det som virker mer utfyllende da eller?? Er det også slik at man må sitte stille i tre timer før man tar temperaturen?

Og et spørsmål til: er det lurt å ha VIP medlemskap?

Håper det hele ikke ble for mye for deg.

Mange takk for at du tar deg tiden til å svare til meg:)

Ps. kan du skrive litt om deg?? Jeg vet at du har en liten en fra før av:)

Klemklem

Skrevet

Innlegget ovenfor retter seg til Elisabeth *2. IVF i uke 33* :)

Skrevet

Hei, Lillesøster/bror til tulla? :)

Lurte litt på det der med rundt el-tidspunktet, skal ikke man ha uventet høy temp da? Er det lurt å dobbelsjekke temperaturen (kanskje å utvikle en vane, for å få en mest mulig korrekt kurve)?

Takk for rådet:)

Skrevet

Hos meg var tempen før EL alltid under 36.5, som oftest 36.3 eller 36.4 og etter EL alltid over 36.5, som oftest 36.6 eller 36.7, og etter noen sykluser med temping viste det seg at jeg hadde veldig regelmessig EL, rundt dag 16 (den var lav på dag 16, og høy på dag 17). Så derfor, hvis tempen var høyere enn normalt tidlig i syklusen, f.eks på dag 10, da gadd jeg ikke ligge rolig for så å tempe på nytt, men var tempen høy før dag 16, f.eks dag 14 eller 15, så lå jeg litt for å tempe på nytt, slik at jeg skulle være sikker.

Jeg gjorde også tilsvarende de gangene tempen forble høy etter IKM (for da skal den jo synke) for å se om den faktisk sank, eller at jeg kanskje var gravid... De gangene jeg var gravid (har også mistet) ble tempen enda høyere rundt IKM.

Jeg hadde ALDRI under 36.5 etter EL så lenge jeg tempet.

Håper det hjalp litt :-)

Skrevet

Takk for utfyllende svar:) Dette er min første pp med temping, så jeg skal så definitivt benytte meg av tipset senere, om det lar seg gjøre:)

Masse lykke til, Lillesøster/bror til tulla? :)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...