Gå til innhold

Hva anbefaler dere som barnestol nr 2??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bilsete nå som han har hatt siden vi kom fra sykehuset, kjøpte brukt av ei venninne og har i grunn hatet det fra første stund, han blir så svett i den og nei uff.. vil ha nytt til han og han veier nå rett over 8 kg så kan vel snart kjøpe nytt..

Hva er best?? og hvorfor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytta litt i dinna, lura på det samme sjølv :-)

Skrevet

Gutten vår er 8 mnd og vi har akkurat kjøpt bilstol nr 2, har hatt Maxi Cosi til nå, men han rekker nesten opp til toppen.

Viktigst for oss er sikkerhet og etter å ha lest de nyeste testene valgte vi Britax Multitech.

Virker som et veldig bra sete. Det kan brukes fra 9 til 25 kg (8 mnd til 6 år) og kan snus til forovervendt når barnet er stort nok til det. Et stort pluss for oss var at setet er det lengste på markedet (har jeg hørt) og vi ligger an til å få en lang gutt så det var også viktig at vi valgte en stol som kan brukes bakovervendt lengst mulig.

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å velge bilstol!

La også ut en tråd her og spurte om hva andre anbefalte, men det er jo sånn at de fleste har prøvd bare en type. Da har man jo lite å sammenligne med...

Vi endte opp med å kjøpe Izi combi.

Veldig fornøyd med det setet! Det er fra 0 - 18 kg, både forover- og bakovervendt.

Snuppa sitter godt i det, å det tar ikke alt for stor plass i bilen.

Det er ett sete som har kommet godt ut i tester, men det er ganske dyrt. Håper vi kan bruke det en god stund fremover nå, men vi har en stor jente så burde vell eeeegentlig ha valgt ett annet. Tror det finns andre seter som varer lengre. Menmen :)

Er ihvertfall veldig fornyød! :)

Skrevet

Åh den hørtes bra ut.. vi kommer også til å få en lang gutt.. den må jeg se på.. takk takk

Skrevet

vi har acta craco comfort (eller noe slikt ?) 0-25kg Det har god støtte rundt hodet, og er vel det setet som kan leggest mest i soveposisjon. Men er jo bare lov å ha 30grader, så det er nå ikke mye uansett!

Det er godkjent begge veier, og han kan jo da bruke det til han er 6år ca.. om han ikke blir veldig lang da..

I alle fall...

Han blir fryktelig svett i setet!!!! Angra nok på de nesten 3000kr vi brukte på det!!

Skrevet

jeg driver også å kikker på det om dagen.

Skal ha et sete som er bakovervendt, ha isofix og er sikkert.

Havnet ned på 3 stk som har gjort det veldig bra i test.

Recaro polaric

Bee Safe izi combo

Maxi cosi priorifix

Utifra testene som er gjort skårer disse nesten helt likt , så vi skal kikke på maxi-cosi setet siden det var det letteste. Det letteste var vel litt over 8 kg og det tyngste var litt over 15 kg.

Noen som har disse eller har noen erfaring med et eller fler av setene??

Skrevet

Det med å bli svett.. mini blir også svett i maxi cosien vi har- men tenker at det er prisen en får betale..skal de ha god støtte hele veien må det vel bli litt kompakt? Eller er det seter med andre materialer som puster mere ? Tenker også på sete nr. 2... poden her er også 8 kilo og med vinterdress ville han ikke fått plass i det vi har nå!! Altfor trangt...

Skrevet

Hadde besafe izi combi til eldste(3år), kjøpte multitech(britax) til de minste... Likte ikke besafe-setet fordi hodet ble hengende å dingle når hun sovna, synes også det alt for fort ble for trangt i det. Bytta det nettopp, satt bakovervendt til 3år og 3mnd, men hadde ikke hatt sjans til å få på selene med vinterdresssiden den klumpen mellom bena sitter så langt inn i setet, og ikke kan reguleres. På multitech.setet kan den klumpen flyttes utover, også kan det jo brukes med bilens belte når ungene blir store nok til å kutte ut 5-punkten... Har kjørt 200mil i sommer og de minste satt som noen prinsesser i multitechen...

Skrevet

Ja har hørt at multitech er bra.. også for oss som har lange barn.. så jeg skal ta han med og prøve..

Skrevet

Jeg har kjøpt Multitech til mitt barn. Men når du er i butikken anbefaler jeg deg å prøve alle bilstolene de har, hehe. Da får du en god oversikt, og du finner ut hva du er på jakt etter:)

Skrevet

Ja tenkte jeg skulle prøve litt når jeg er der.. men som sagt han er lang og da er visst det sete fint.. men skal prøve andre også.. og ikke bare det men også i bilen.

Skrevet

jeg er super fornøyd med vår ActaGraco Duo logic 0-18 kg:) Anbefaler på det sterkeste.......

Det som er merkelig er at forbrukerportalen kritiserer den fordi den gir stor risiko for feilmontering, men denne grønne markøren de snakker om er ikke et monteringmarkør, men en dings man bruker for å forhindre at stolen vipper når man har den utenfor basen i trinn1. (ok, litt merkelig forklart dette ser jeg) uansett, forbrukerportalen har rett og slett gjort en feil. og kritikken for at den er vanskelig å montere skjønner jeg virkelig ikke, vi skjønte det med en gang og syns den er mye greier å bruke enn disse stolene som må festes med reimer og slikt.

Den får veldig god karakter for sikkerhet og komfort, dette var veldig viktig for oss. Samt at den kan brukes med og uten isofix base, fremover og bakovervendt.

Den stjeler heller ikke så mye plass, så det er behagelig å sitte i passasjersetet foran, dette var ett av de viktigste kriteriene. Helt håpløst hvor mange stoler som gjør forsetet ubrukelig.....

Altså alle muligheter er åpne. Må også ta med at den kan brukes fra nyfødt. Anbefaler deg å ta en tur på barnas hus og prøve setet, vi fikk låne det ut i bilen og prøvd oss frem. Vi kjøpte det på kampanje der, men det er en nettbutikk som selger det ganske billig

Skrevet

Det er 5 ganger så tryggere å sitte bakovervendt enn å sitte forovervendt, og man anbefaler å sitte bakovervendt til barnet er minst 4 år gammelt. Det er tilogmed snakk om å lovfeste at barna skal sitte så lenge bakovervendt.

Det viktigste er at du tar med deg bilen, og prøver barnesetene i din bil. For bilens egne seter har forskjellige helningsvinkler, slik at et sete som står supert i min bil, trenger ikke gjøre det i din bil.

Ellers anbefaler jeg siden:

sikringavbarnibil.blogspot.com

Vi har 2 stoler. Britax Multitech som kan brukes bakovervendt til 25kg (eller forovervendt), og HTS Besafe Izi Kid, som kun kan brukes bakovervendt til 18kg. (Izi Combi stolen er den samme som Izi Kid, med den ene forskjellen at combi kan brukes begge veier).

Har hatt begge setene i midtposisjon i bilen, som du sier så er det den tryggeste plassen i bilen. Den nest tryggeste plassen er bak passasjersetet. Når det gjelder å ha setet i forsetet, så er det ikke noe problem så lenge airbagen er forsvarlig skrudd av ved verksted. Man skal vistnok ikke stole på den knappen man skrur av selv. Det er tryggere å ha setet bakovervendt i forsetet, enn forovervendt i baksetet.

Izi Kid sete er enkelt å feste, ja jeg mener faktisk det. Litt vanskelig første gangen, men så går det på kort tid. Enkelt å få stramt, på grunn av skralla som strammer beltene for deg uavhengiv hvor sterk du er selv.

I vår bil får vi full utnyttelse av hvilefunksjonen, slik at han henger ikke med hodet når han har sovnet. Han sitter som en konge i det, og har god oversikt over veien siden setet er ganske høyt. Som et pluss mener jeg er det at det kun kan brukes bakovervendt. Jeg ser tendensen til at de som kjøper kombiseter, lettere snur barna sine forovervendt tidlig enn de som kjøper kun bakovervendt. Men på den negative siden så går dette setet kun til 18kg, Det kan kjøpes i 2 versjoner, iso fix versjon og vanlig versjon kun med belter.

Setet må stå lent inntil seteryggen foran.

Britax Multitech setet synes jeg er vanskeligere å feste. Det handler kanskje om at man må bruke litt mer kraft siden man ikke har skralle til å stramme for seg. Her velger man hvordan hellingen på setet skal være når man fester det slik at du har ikke muligheten til å endre på vinkelen når barnet sover. Og slik sett er det tryggest med Izi Kid sete hvor man kan sitte rettere når man er våken, og kun "ligge" når man sover. Det tryggeste er å sitte så rett som mulig.

Det er et kombisete, slik at man kan bruke det lenge. Og det kan også brukes kun med bilens egne internseler. Noe som er tryggest når man sitter fremovervendt. Men som kun er lovlig etter barnet har passert 15kg.

Barnet sitter godt i sete, men det er lavere slik at et lite barn vil se mindre ut av vinduet enn i Izi Kid sete.

Når det gjelder Iso Fix så er ikke dette tryggere enn å feste setet med bilens belter. Den eneste fordelen er at det er enklere å feste sete, men så fremt setet er riktig festet er det like trygt.

Når det kommer til tester av barneseter, så er det viktig å se på poengsummen for sikkerhet. Totalskåren på testen kan være villedene, da ofte "hvor enkelt er setet å vaske" osv trukket inn. Og for meg er det viktigst at setet er trygt fremfor fargeutvalget.

Lykke til!

Skrevet

Vi har akkurat tatt i bruk Britax Multitech, og er veldig fornøyde med det så langt. Han sitter godt i det, det var ikke så vanskelig å installere i bilen når vi først knekte koden - og det virker veldig stabilt og trygt i bilen. Det tar ikke så stor plass i bilen, heller - vi har framsetet innstilt i samme posisjon som tidligere (VW Passat).

Husk at mange bilseter kan brukes fra babyen er 9kg, så ikke skift sete for tidlig...

Skrevet

Maxi Cosi kan jo brukes helt til 13 kg, men jeg tror de fleste vokser ut av den i høyden først. Gutten vår er snart 8 mnd og mangler bare en cm eller to før han når toppen, og han har bare akkurat passert 9 kg.

Skrevet

Ja, knerten min på 9 mnd og såvidt tippet ni kg måtte over til bilsete nr 2 fordi han ble for lang... Selene skal jo gå over skuldrene. Jeg skulle ønske selene kunne justeres ett hakk til på Maxi cosi, de har bare to innstillinger. :(

Skrevet

vi har besafe izi combi! er kjempe fornøyd med det, og det vant alle tester når vi kjøpte det iallefall!

var utrolig greit å snu det når gutten vår ble for lang i bena, å slippe å kjøpe nytt fremovervendt før han kunne få det største!! ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...