Bilba og gutta :) Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Sitter her og vrir hjernen min for å finne ut hvordan pjokken skal sove best mulig om natta, uten å sparke av dyna, dra den over hodet osv. Så til alle dere som bruker Grobag: Hva er dere fornøyd med og hva er dere ikke fornøyd med med den? Blir ungen for varm/kald osv...
Trollemor75 Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Vi har Grobag i to tykkelser: 2,5 TOG (den varmeste) og 1,0 TOG (for sommeren), og vi synes det er genialt. Jeg har nettop kjøpt 2 stykker i størrelsen 6-18 mndr, og satser på å bruke de så lenge de passer. Men vi har brukt det helt siden fødselen, gutten er vant til den. Jeg har en vennine som prøvde det på sin 6 mndr gammel datter, det gikk ikke. Soveposen kommer med en termometer og anvisning for hva babyen skal ha på seg avhengig av temperaturen på rommet. For oss er det stort sett bare langermet body. Gutten sover veldig godt i den, han har aldri våknet av at det var for kaldt eller varmt. Eneste periode der vi hadde problemer var tidligere i sommer når det var så varmt; han har alltid en gråteøkt før legging (i armene våres, vi lar han ikke gråte alene!), og han ble altfor varm i posen med all hyling. Han sovnet inn uten pose og ble lagt i posen før vi la oss. Men det var godt over 25 grader på rommet, ikke ofte det skjer her!
Itsrejk Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Småtten min har brukt pose fra han var få uker gammel. Brukte først en Ikea-pose, men nå har han en Grobag, 1,0 TAG (6-18 mnd). Er kjempefornøyd med Grobagen! Jeg valgte å kjøpe en tynn pose, og heller regulere hva han har på seg inni. De varmeste dagene har han bare kortermet body, de kaldeste har han pysj. Han er passe varm om natta. Posen er myk og god og hullene til hode og armer er akkurat passe store. Er veldig fornøyd med at glidlåsen er på magen. Så på en pose hos Barnas Hus, men den hadde glidlåsen i ryggen, noe som er uaktuelt så lenge jeg vil at småtten skal sove på ryggen. Alt i alt kjempefornøyd! PS. Jeg bestilte hos barneshoppen.no, og fikk posen etter få dager.
Hulda77 Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Eg diggar simpelten grobag. Har svara i fleire trådar om nettopp grobag, det er berre å bruke søkefunksjonen. Som nemnt over er grobag svært bra på storleik på hol til armar og hovud. Glidelås er bra plassert. Alle mine grobag har glidelås i sida. Einaste er at dei er nokså dyre.. Eg har kjøpt mine i på nettet og i utlandet, så har spara litt. Føler nemleg at eg må ha meir enn ein tjukkelse. Akkurat nå er snuppis lagt i den lettaste posen; 0,5 tog. Det er sjokkerande 27 grader på soverommet og ho har på seg ein kortarma body. Her i huset er det alt for mykje prat om temeratur etc. da mannen er seniorforskar i varmetransport.... Dermed er det godt for ein overfokusert og litt nervøs førstegongsmamma og ha sovepose med bruksrettleiing. Slik veit eg at eg har gjort alt eg kan for at snuppis søv i rett temperatur Har også H&M pose. Ikkje så verst den heller (når den nå endeleg nesten passar den mini 11 mnd gml jenta vår, veg berre sju og ein halv kilo). Ein ting som er litt dumt med sovepose er at mjølk og gulp kjem på posen, hadde ho brukt dyne hadde jo den ikkje lege heilt oppe i halsen hennar ved mating. Men dette aberet er så lite når snuppis ser ut til å digge posen sin. Vi har aldri hatt noko problem med søvn (utan at eg meiner dette kun er pga ho søv i pose), så planlegg å bruke grobag så lenge som det passar oss. Masse info om grobag på sida deira. Personleg kjøpte eg grobag pga. den er betre mtp å minimere risiko for krybbedød. I dei fleste land i europa er pose den vanlegaste.
Hulda77 Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Eg diggar simpelten grobag. Har svara i fleire trådar om nettopp grobag, det er berre å bruke søkefunksjonen. Som nemnt over er grobag svært bra på storleik på hol til armar og hovud. Glidelås er bra plassert. Alle mine grobag har glidelås i sida. Einaste er at dei er nokså dyre.. Eg har kjøpt mine i på nettet og i utlandet, så har spara litt. Føler nemleg at eg må ha meir enn ein tjukkelse. Akkurat nå er snuppis lagt i den lettaste posen; 0,5 tog. Det er sjokkerande 27 grader på soverommet og ho har på seg ein kortarma body. Her i huset er det alt for mykje prat om temeratur etc. da mannen er seniorforskar i varmetransport.... Dermed er det godt for ein overfokusert og litt nervøs førstegongsmamma og ha sovepose med bruksrettleiing. Slik veit eg at eg har gjort alt eg kan for at snuppis søv i rett temperatur Har også H&M pose. Ikkje så verst den heller (når den nå endeleg nesten passar den mini 11 mnd gml jenta vår, veg berre sju og ein halv kilo). Ein ting som er litt dumt med sovepose er at mjølk og gulp kjem på posen, hadde ho brukt dyne hadde jo den ikkje lege heilt oppe i halsen hennar ved mating. Men dette aberet er så lite når snuppis ser ut til å digge posen sin. Vi har aldri hatt noko problem med søvn (utan at eg meiner dette kun er pga ho søv i pose), så planlegg å bruke grobag så lenge som det passar oss. Masse info om grobag på sida deira. Personleg kjøpte eg grobag pga. den er betre mtp å minimere risiko for krybbedød. I dei fleste land i europa er pose den vanlegaste.
Hulda77 Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 I siste setningen forsøker eg å referere noko eg har lese ein eller annan stad på nettet: at pose er hyppigast brukt, lite bruk av dyne til babyar.
Trollemor75 Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Signerer under det ang. krybbedød. I England, Frankrike, Canada og USA er det frarådet å bruke dyne på barn under 3 år. Sovepose er meget vanlig i Frankrike, og blir vanligere og vanligere ellers i Europa. Personlig synes jeg det er genialt å slippe å bekymret seg for at ungen ender under dynen, i tillegg til at han ikke kan sparke den av seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå