nelliik m/blå & rosa Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 *Hvor lang og tung er de nå? *Hva kan de gjøre? *Hva spiser og drikker de? *Og hvordan ser dagene deres ut iht. rutiner, aktivter og søvn? *Lille blå er nå 73,5 cm og veier 8850 gr. Født den 14.oktober, så han er nesten 9,5 mnd! *Han krabber som en helt, her går det unna gitt. Reiser seg overalt og går rundt bordet, med gåvogna si osv. Han klarer fint å leke alene på gulvet, veldig opptatt av alt han kan utforske. Men er også sosial av seg, han elsker å leke borte/bø, og ler ofte. Han kommer bort til voksne og søker oppmerksomhet. Og har foreløbig ingen seperasjonsangst. Han sier mamma og papfa (uttaler det slik), men ingen andre ord Han "danser" gjerne til musikk ved å bøye knærne opp&ned. Han babler ellers i ett og har ofte lange "samtaler" med oss. En storflørter og sjarmerende ung guttebaby *Han spiser grøt til frokkost, brødskive + fruktmos til lunch, halvt glass middag og grøt + fruktmos til kvelds. Har til nå fått pupp kveld, natt og morgen, men holder på med ammeslutt og skal derfor gå over til en flaske mme om morgen og kveld. Skal nattavenne han. Ellers drikker han vann, babysaft og juice Og får babykjeks og fruktnøtt innimellom. *Her står han opp mellom kl 6-7 første gang. Da tar pappan han, og de skifter bleie, spiser og leker sammen til pappan skal på jobb. Så kommer Lille blå oppi sengen sammen med meg når det er tid for jobb/første blund. Vi sover sammen i ett par timer ca, til rundt 9-10. Da er det klesskift og morgenstell. Lek og moro, både alene og sammen. Lunch før leggetid mellom kl 12-13. Og da sover han i vogna si hvoren vi er dratt. Han sover stortsett bare en time på denne blunden, og fra han våkner er det tid for aktiviteter med andre babyer, bytur med andre i permisjon, besøk, barseltreff, babysvømming, sang, trim, playdate osv. Middag ca kl 15, også får han seg en halvtime søvn fra ca halv fire-fire, aldri etter. Ettermiddagen er vi hjemme og har pappakos, leser i bøker, ser Drømmehagen Så bad, kveldsmat, synging. I seng til sju- halv åtte og da er det pappaen som tar seg av leggingen og gir Lille blå en flaske med mme.
mamarama og lille banan Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Jeg vet ikke akkurat hvor lang og tung han er nå, skal på 9 mnds-kontroll om et par uker. Men jeg vil tippe rundt 71-74 cm. og rundt 8500 gram. Han ble født 27. oktober, og er derfor snart 9 mnd. Utviklingen går i rivende fart for tida. Han krabber ikke, det tror jeg ikke han kommer til å gjøre heller. Men han kryper/åler seg, og det har han gjort siden han var 6,5 mnd. Han sitter uten støtte, reiser seg opp etter alt, og står og holder seg med bare en hånd. Han går i rasende fart etter gåvogna si. Han er veldig utforskende, alt skal utforskes. Ledninger, mobiler og fjernkontroller er spesielt interessant. Han har heller ikke seperasjonsangst. Han kan å vise hvor stor han er (holder begge hendene over hodet) og vinke. Vi øver litt på å klappe, men det trenger han litt mer tid på Han sier mamma, da (pappa), det (betyr litt alt mulig, som se på det, hva er det,) og neineinei. Han babler mye, og er stort sett veldig blid. Han har temperement, hvis han blir tatt fra noe som han ikke får leke med, blir han eitrende forbanna. Vi har nettopp sluttet med nattamming, noe som vil si at vi har sluttet med all amming. Han vil nemlig ikke ha verken pupp eller flaske på dagtid. Forsåvidt ikke flaske på natta heller. Mme er heller ikke "godkjent" fra kopp. Men han er flink til å drikke vann fra kopp. Han spiser grøt til frokost, fruktmos eller banangrøt til mellommåltid, grøt til lunsj, middagsglass til middag og grøt igjen til kvelden. Så kalsium og væskeinntak er jeg ikke bekymret for. Matlysten er det ikke noe å si på Han våkner som ofest rundt 7-tida, og da hender det vi kan dryge å stå opp til 07:30-08. Da er det morgenstell og jeg dusjer. Så er det grøt og leking fram til han skal sove igjen, vanligvis rundt 09-10-tida. Han har neste dupp tidlig på ettermiddagen, noen ganger blir det en dupp til senere på dagen, men det er bare sjeldnere og sjeldnere. Han legger seg rund 19-19:30. I natt sov han første gang rundt, så han har vært en del urolig på natta.
Lillepusen-78 Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Gutten min er født 27. sept. -08, så svarer selv om jeg ikke har oktoberbarn.... Vi har ikke vært på hs siden i begynnelsen av mai. Da var han 10200 gram og 71 cm. Han har nok lagt på seg 1 kg iallefall siden dette. Frokost: grøt + vann Lunsj: 2 skiver brød, bittelitt mme, vann og 1/2 banan Middag: 1 middagsglass + vann. Noen ganger litt fruktmos eller biola Mellommåltid: Litt Drikki (eneste melkeliknende jeg får i ham) Kvelds: Grøt + vann Han liker det meste han får smake på, bortsett fra mme, typisk nok. Måtte gi opp ammingen for ca 1 mnd siden fordi han ikke ville mer. Begynte med mme da, og det likte han ikke særlig godt. Hadde nok vært lurt å prøve det før han var 9 mnd.... ;-) Han kryper i god fart. Er mye oppe på alle fire og i "armbøyningsposisjon", men han har ikke skjønt at han kan flytte armer og bein samtidig og krabbe. Han setter seg opp selv, drar seg opp på knærne, og har begynt å prøve å komme seg opp på 2. Er veldig nysgjerrig og vil utforske alt. I sommer har han badet mye ute i bassenget sitt, noe som er stor stas. Han liker også godt å huske og sitte på 3-hjulssykkelen (er sånn babyring rundt med seler). Han er skeptisk til nye mennesker, og trenger å se dem an litt før han vil sitte hos dem etc. Ingen ord ennå, men han sier mmmmmaaaa, maaaaa når han er sliten, trøtt osv. Det høres ut som mamma, og det er koselig :-) Er stort sett veldig blid. Kan leke alene i lange perioder, og trives godt i lekegrinda. Dagene våre ser omtrent slik ut: 5.30: Våken! (zzzzzzzzzz) kose litt i sengen og står opp ca kl 6-6.30. Ny bleie. 07: Frokost 7.30: Morgenstell 8.30-10: Sove i vogna 11.00: Lunsj 13.30-14.30: Sove i vogna 17.30: Drømmehagen og kose på fanget 18.00: Kveldsmat Kveldsstell/bad/nattasang 18.45: Senga Ellers leke og utforske, høre på musikk, gå tur, treffe andre som er hjemme på dagtid, synge osv. Begynner i jobb om 2 mnd. Gruer meg. Skal din i barnehage? Forresten deilig start på dagen hos dere, hørtes det ut som... Alt før kl 06 er litt vel tidlig ;-)
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Hei,min lille Elliot kom 28oktober, født 2uker før termin. Han er nå 9kg og 76cm lang. Han krabber, setter seg opp selv, reiser seg til alt og går rundt bord og mellom ting somer nærmenok. Skyver rundt på de små krakkene til jentene i raserfart så idag investerte vi i en gåbil til han, det var poppis. Han vinker om noen vinker til han, holder armene høyt opp når vi spør han hvor stor Elliot er og klapper til bake kake søte. Han sier ikke noen klare ord ennå, men skravler og babler masse med sine egne ord. Blir vel til noe mer vettugt etterhvert. Ellers sovner han mellom seks og halv syv og sover til 6 ca.Skulle ønske det var 7,hehe. Han sover 2-3 ganger pr dag, kommer litt an på lengden og hvor tidlig han våkner på morgenen. Kan ikke sove noe særlig etter 16,da holder han det gående hele kvelden;) Spiser litt grøt, velling og middag, smaker som regel alltid på det vi har. Han spiser ikke mye om gangen, men han liker så og si alt nytt han smaker på. Han begynner i bhg i oktober, det skal nok gå fint. deilig men allikevel litt slitsom alder rundt 9mnd;)
Høna08 Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Aner ikke hvor lang og tung poden er, over tre måneder siden sist vi var på kontroll. Men da var han 72 cm og 8400g. Skal på kontroll neste uke igjen! Lillegutt krabber som bare det, har holdt på i ca to uker (han ble ni måneder denne uken), trodde en stund han skulle hoppe over krabbing for han har ålt seg rundt i et par måneder nå, men plutselig så lsnet det. Ellers reiser han seg opp hele tiden og har akkurat lært å sette seg ned igjen. For et par dager siden lærte han seg å sette seg opp i sittende stilling så nå sitter han endelig på gulvet :-D Ellers er det mye babababa og brrrrrrrrrrrrr, men ingen ord. Vinking er gøy, men ellers ingen sjarmrtriks ;-) Han er i veldig godt humør om dagen, og det varmer mammahjertet med en lang periode med seperasjonsangst og sutring. Men plutselig så gikk det over og nå er han kjempeflink til å leke alene på gulvet igjen og ikke avhengig av å ha meg i rommet :-D Han spiser grøt til frokost, et par brødskiver til lunsj, middagsglass og fruktmos til middag (har akkurat begynt med hjemmelagd middag) og grøt og sviskemos til kvelds. Imellom måltidene får han fruktnett fyllt med ymse gode ting ;-) Ammer ca fire ganger om dagen, og ellers drikker han bare vann. Står opp ca seks - halv syv og sover tre dupper i løpet av dagen. Prøvde å gå ned til to, men det ble bare surr og grinete unge. Men det er trangt med tre lurer da.... Sovner som regel rundt syv for natta og sover natta igjennom. Dagene varierer veldig, noen dager er vi bare hjemme og i hagen, andre på kafe eller stranda eller barseltreff osv osv. Men noe må skje i løpet av dagen ellers så kjeder poden seg ;-) Alt i alt så har vi det veldig bra om dagen og jeg synes det er så morsomt nå som man får så mye artig respons. Mye latter og glede i hjemmet, ser ut til at lillegutt har god sans for humor :-D
Maracuya Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Hoisann Nelliik - høres ut som lille blå er en drømmebaby, og pappaen en drømmepappa :-) Min lille rabbagast er født 11.10. På 8-månederskontrollen var han 70,5 cm og 8250 g, for litt over en måned siden. * Han krabber ikke, men åler seg fram på gulvet. Det har han gjort i en måneds tid, før det kom han seg ikke mye rundt selv. Han sitter nesten selv, men setter seg ikke opp enda. Han kan leke alene på gulvet hvis han har noe som er interessant nok, men blir fort utålmodig. Han babler og sier memememe (mamma? ;-) ) , sier nammmm e.l når han spiser og ellers er det mye lyd i ham. Han er en urolig liten mark som sjelden sitter i ro i et fang mer enn noen få sekunder, og vil helst hoppe opp og ned eller vri seg som en ål.... * Han spiser brødskive til frokost, grøt og frukt til lunsj, et halvt middagsglass eller tilsvarende matporsjon til middag og grøt til kvelds. Men sjelden mer enn en halv porsjon, og han er ikke videre interessert i mat. Brødskive er det som slår best an. For tiden spiser han bare hvis han får holde noe spennende i hendene samtidig. Han drikker litt vann av tutkopp, flaske eller kopp, men vi får ikke i ham så mye om gangen. Han får pupp morgen, middag og kveld, og gjerne et par ganger om natta.... Drikker ganske lite på dagen og er ikke så veldig interessert lenger, men det gikk bedre etter at jeg kutta ut formiddagspuppen. * Han våkner som regel mellom 7 og 8 en gang. Skjer det før 6.30 hender det jeg får ham til å sove litt til med litt pupp :-) Jeg må pent stå opp selv for pappaen er i fjøset, men vi spiser som regel frokost sammen alle 3 i 8-tida. Rundt kl 9-10 er det første dupp, på ca 1 1/2-2 timer. Så er det lunsj etterpå og litt lek, butikkturer osv, så blir han trøtt igjen etter 2-3 timer. Da sover han en times tid. Så er det pupp og middag. Våkner han før kl 15 må han ofte ha en lur til på ettermiddagen om han skal holde ut til kl 19-20. På dagtid sover han omtrent bare i vogna ute. Han er blitt dårligere til å sove når vi er ute på tur, butikker etc så jeg prøver å gjøre sånt mens han er våken og komme meg hjem til sovetid. Det skjer ikke så mye for tiden ettersom det er sommerferie, så vi er mest hjemme. Pappaen er gårdbruker og er innom oss flere ganger om dagen for å hilse på. Sengetid er en gang mellom kl 19 og 20. Stort sett er det jeg som tar kveldsstell og mating. Etter grøten er det pupp i senga vår, så legges han i egen seng og sovner etterhvert av seg selv der. Noen ganger går det glatt, andre ganger er det skriking, avhengig av hvor trøtt/overtrøtt han er. Han våkner nesten alltid et par ganger om natta, og får melk hvis han ikke roer seg.
FruTB Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 *Hvor lang og tung er de nå? *Hva kan de gjøre? *Hva spiser og drikker de? *Og hvordan ser dagene deres ut iht. rutiner, aktivter og søvn? Vekt og lengde har jeg ikke oversikt over, skal på kontroll om en drøy uke:) Tja - hva kan Bo gjøre? -sette seg opp på rompa -sette seg opp på knærne (dette kom før rompesitting) -åle seg i kjempefart og krabbe 2-3 skritt -kysse -ta tak i alt som er en meter over bakken, reise seg opp og stå i noen minutter før han a) deiser ned i bakken, eller roper på hjelp -tygge brødskiver Dette har han faktisk akkurat lært -gå/masjere dersom han blir holdt i hendene Han spiser 4 måltider pr dag + mm ca 4 ganger om dagen og 1-2 ganger om natten. Grøt eller brød til frokost Brød + frukt til lunsj Naturenes middagsboks til middag (vi vant en hel pall med slike ) Grøt til kvelds Dagene ser ca slik ut; 06:30 - opp 06:30 - 07:30 - lek og kos og dusj og stell og vinke hadet til pappan 07:30 - 08:00 - frokost med brød og vann til Bo og kaffe og morgenradio til mamman 08:30 - 09:15 - morgendupp 09:30 - 10:30 - lek og inne-aktiviteter. Her pleier jeg ofte og støvsuge og gjøre andre festlige husmoraktiviteter. 10:30 - ut i verden 11:00 - lunsj 12:00 - 13:00 - sove 15:00 - middag 16:00 - kommer hjem fra vift og lager middag til pappan kommer hjem kl 17:00 18:00 - grøt og bad, eller bad og grøt 19:00 Natta
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Flisa var 7,2 kg og 70 cm på 8 mnds-kontrollen sist, men spiser bra med mat iløpet av dagen (1,5 porsjon grøt morgen og kveld, et helt middagsglass til lunsj og en halv brødskive på ettermiddagen). I tillegg drikker hun ca 400 ml MME per dag. Natta varer fra 19.30 til 07.30- 08. Som dere sikkert har fått med dere, har vi slitt endel med nattesøvnen i det siste, med oppvåkning på kvelden av ulik lengde. Det skjer heldigvis ikke hver kveld, men med jevne mellomrom (ser forresten at den 9. tanna er på vei opp nå, så mulig at det er det som plager henne litt for tida) Sover to lurer per dag, på tilsammen ca 3 timer. Hun krabber og setter seg opp selv, og står på knærne og strekker seg opp etter ting. Av "triks" kan hun spille på slurva, leke borte-tittei med gardina, high-five, klappe søte og vinke. Hun gir fra seg leken når vi sier "takk-takk" og strekker seg ut og tar imot når vi sier "værsågod" (kan gjentas huuundre ganger, særlig hvis vi skryter litt av henne underveis, da blir hun SÅ fornøyd at hun bare må hedre sine egne bragder med å klappe for seg selv og hvine i fryd;) Hun sier mamaaa og babab (pappa kanskje??), samt neeeineinei hvis hun er sinna. Og "hysch hysch" når hun hører en spennende lyd eller ser noe rart- ganske søtt! Hun digger musikk, og hver gang vi slår på Spotify/ CD kommer smilet og rockefoten fram, også "danser" hun i takt med musikken. Nysgjerrig er bare forbokstaven; hun skal få med seg ALT (selv en liten flue som surrer eller noen hammerslag i det fjerne må undersøkes). Aktiv til tusen, og alltid på farten; ikke tid til kosing og sitte på fanget nei!! Blid som dagen er lang (bortsett fra når vi skal sove hehe;) og ler og smiler masse. Begynner faktisk å få litt humor nå, og det er jo gøy da! Kjempesosial og skal være med der det skjer. Skeptisk til fremmede menn (det begynte vel for et par mnd siden)- og veeeldig mammadalt. Om natta er det BARE mamma som er godt nok, og akkurat det er jo litt pes da. Er nok litt begynnende sep.angst inne i bildet vil jeg tro, så det går seg nok til etterhvert. Glemte jeg å nevne at hun er verdens herligste;)?
AO3 Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Jeg ser det er mange av deres småttiser som kryper allerede! Det gjør vi ikke her... Knertis er født 12. oktober. Lengde&vekt: Er en stund siden vi var på helsestasjonen, men han har i alle fall rundet 9kg. Lengden har hele tiden vært på 50-percentilen, men jeg vet ikke helt hva den er akkurat nå. Han er oppe på knærne, men har enda ikke skjønt dette med at det går an å bevege seg framover! *hehe* Han åler seg rundt, men kun bakover og i ring - igjen, dette med å bevege seg framover er vanskelig! Han sitter selv, men setter seg ikke opp. Han har lært seg å vinke, men det funker ikke bestandig. Ellers elsker han å lese bøker, og å spille piano! Han er veldig glad i mat... Grøt går ned på høykant. Han spiser også brødskive og middagsglass, det siste har gått litt senere å få til, men nå liker han det. Fruktmos liker han IKKE, men det kommer seg sakte... Ellers begynner han å smake på vår mat - for et par dager siden fikk han eggerøre, og da endte han opp med utslett over hele kroppen... Så det spørs om han er allergisk mot egg. Vi får se det litt an. Han får mm 2-3 ganger i døgnet. Nattammingen har vi sluttet med - jippi! Han får et lite puppemåltid ca kl 06, og da sover han gjerne litt til - takk og lov for det. Han har to dupper i løpet av dagen, og legger seg mellom 19 og 20. Han har en merkelig vane - her hjemme har han gjerne skriketokter mellom kl 2 og 4 (utslitt mamma og pappa!!), mens når vi er på ferie, sover han hele natta?! Jeg hadde skjønt det hvis det var omvendt, men neida! *sukk*
nelliik m/blå & rosa Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. juli 2009 Såååå morsomt å lese hvordan andre har det i samme situasjon med gjevnaldrende barn! Jeg syntes det er interressant Forksjeller, mat, utvikling, rutiner, søvn, osv, kansje får man noen "gratis-tips" også ) Lille blå skal ikke i bhg. nei, men til dagmamma fra han er året - pappan sal være i permisjon fra jeg begynner å studere og til gutten vår er ett år Hvordan skal dere gjøre det? meg80: akkurat slik du beskriver nattesøvn, med bedre & lengre soving borte, sånn har vi også det!!!! :-O rart...! Han sover myyye bedre i reisesenga si borte, gjerne en 5-7 timer i strekk. Ellers våkner han gjerne hver 2-4time hver natt her hjemme!! Så det er en grunn til at pappan tar lille blå hver morgen, siden det er jeg som må styre med å få lillegutten til å sovne igjen om natta.. sukk! Og nattavvenningen er noe herk. Puppene leker og det sprenger på.
AO3 Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 nelliik: Ja, det er kjemperart! Jeg skjønner ingen ting, jeg... :S Her gikk nattavvenningen kjempegreit - og den største fordelen med det, er at vi nå begge kan trå til om natta. Når han styrer i to timer (2-4), må vi hjelpe til begge to, ellers har vi en "hovedansvarlig", som får sove ut neste morgen. Sånn tar vi annenhver natt, og det fungerer veldig fint. Nå begynner jeg snart å jobbe igjen, og da er det sambo som må ta nettene - det er vel i og for seg bare rett og rimelig, siden jeg har tatt hver bidige natt fra seks uker til åtte måneder!
1+2=3jenter Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 Har 2 jenter, de er ca 68cm, og +/- 9kg. De drar seg fremover på gulvet med armene. Tv2 har gjort det i en mnd ca, og har begynt å krabbe litt av og til. Tv1 kom seg ikke framover før i går. De siste par ukene har de lært å sette seg på rumpa, og komme seg over i mageleie igjen. De spiser brødbiter selv. Babler i vei, men ingen ord...hender det kommer mamamamamama og det er jo koselig, selv om det sikkert ikke er så bevisst...:-) Våkner ca 7. De spiser mme og brød til frokost ca 7.30, mme+brød+frukt til lunsj ca 12, ett middagsglass på deling og frukt til middag ca 15.30, og grøt+mme til kvelds ca 18. vann til middag og mellom måltidene. Gumler litt på kavring eller agurk mens vi spiser middag. Soving ca 10 og ca 13.30, lengden på duppene varierer fra 30min til 2timer. Legger seg for kvelden en gang mellom 18 og 19. Ingen tenner ennå... Utenom måltidene, er det lek på gulvet, trilletur, bytur, besøk... Ikke allverdens med tid/ork til mye aktiviteter... Pleier reise på Elixia et par ganger i uka og levere ungene i barnepassen så jeg får trent litt. Har en storesøster på 3 år som går i barnehagen. Når hun er hjemme krever hun nesten mer enn de 2 andre til sammen...
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 25. juli 2009 #14 Skrevet 25. juli 2009 Min lille er straks 9mnd, født på oktobers nest siste dag Hun er -ekstremt- aktiv, vært høyt og lavt i flere mnd allerede. Veldig morsomt, men av og til skulle jeg ønske hun var litt mer kose-baby Hva hun kan? - Krabbet siden 6mnd - Sittet siden 6mnd - Reist seg opp siden 7mnd - Gått rundt møblene, etter kasser på gulvet, stolen sin osv siden 8mnd - Prøver å slippe seg (med knall og fall) nå de siste dagene Har alltid vært først ute på barselgruppa og til tider har det vært ganske slitsomt for mor En liten ramp har hun blitt og hun kan skremme vettet av andre barn med utprøving av stemme og fysikk Hun har alltid vært liten og nett, på 8mnds veide hun 8,3kg og var 72cm lang. Vi sliter litt med mat og søvn og har gjort det siden hun begynte å bli så aktiv ved 5mnds alder. Hun får nå ikke lenger mat på natta, men sover urolig og våkner flere ganger hver natt. Roer seg greit med pappan,men ikke med meg. Trodde da at hun skulle spise bedre på dagtid, men heller det motsatte har skjedd. Til tross for høøøøyt aktivitetsnivå er hun ikke videre intr i mat og har knapt nok tid til å sitte lenge nok i ro at hun får spist. Dagen starter ca 06, med 2 lurer fordelt på ca 1time hver. Spiser grøt til morgen og ettermiddag sammen med frukt, smaker litt brød og middag er hun ikke noe begeistret for i det hele tatt. Stort sett blid og fornøyd tulle som er ekstremt nysgjerrig - alt skal utforskes! Det innebærer at leilgheten nå ser rimelig steril ut, ingenting fra en meters høyde og ned omtrent. Veldig fint Sier "ma-ma-ma", "ne-ne-ne" (har hun hørt ordet nei endel mon tro?) og "ba-ba-ba", ellers spiller hun på slurva med hele hånda og kysser/spiser på haka og nesa til folk hun setter pris på. Skeptisk til menn, ellers veldig sosial
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå