Gå til innhold

Kan en 2.5 åring spise cashewnøtter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo mener at han ikke bør få det, er han hysteriske eller har han rett?

Skrevet

Nå er jeg fint lite hysterisk da, men jenta mi på 2 har spist nøtter lenge!

Skrevet

Om dere har allergi i familien bør dere være forsiktige og prøve dere frem, men barn over 1 år kan spise nøtter med unntak av peanutter som en skal vente til barnet er 3 år med.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to:)

Jeg mener at sambo er hysterisk, og tror at sønnen vår endelig skal få smake nøtter!

Skrevet

Kos dere! Sikker på han vil like det. Her er nøtter veldig populært.

Skrevet

er vel litt hystrsk jeg da sikkert. for mine barnp 3,5 og 2får ikke nøtter.ser ikke vitsen i at de skal få det enda heller,, er da såmye annet de knfå istedet! tar inn sjanser på at de setter de fast i halsen!

Skrevet

Når det kommer til kvelningsfaren er boller, spesielt butikkboller, farligere. Usalta nøtter er jo et fantastisk godt og riktig ernæringsriktig for barn og voksne, og en kan jo få det inn i kostholdet uten at de må tygge det t.d. i kornblanding.

Skrevet

Om man er redd for kvelningsfaren kan man finhakke det også. Og ha i yoghurt f.eks. eller middager. Det er jo godt og sunt med nøtter så lenge de er rå nøtter da. :)

Skrevet

guttungen min digger peanutsmør av cashew..

Skrevet

Tusen takk for flere svar:)

Skrevet

Poenget med at barn under 5 år ikke anbefales å spise peanøtter (og derfor kanskje også cashew) er at oljen i nøttene kan gjøre stor skade på lungevevet hvis barnet skulle være så uheldig å få det i vrangen. Det kan visst bli ganske nasty med operasjon og slikt.

Jeg er enig med din samboer. Dessuten er de veldig salte, og det er heller ikke bra for et så lite barn.

Skrevet

Alienbud: godt det ikke bare er jeg som er hysterisk da. :)

Jeg har masse allergier og ser ut til at minsten har arvet noe også. Tenker en del på kryssallergi i tillegg jeg da. Så tar ingen sjanser så lenge det ikke er noe de MÅ ha.

Skrevet

Jeg har nå jobbet mange år på en avdeling der vi veldig ofte får inn små barn som har satt nøtter fast i halsen eller fått det ned i lungevevet som Alienbud skriver om. Det er ikke en hyggelig opplevelse nei. De blir skikkelig dårlige, må intuberes og ligge på respirator for lunge kollapser. Når det gjelder å sette nøtter fast i halsen så er det så fort gjort for de små. Hver gang rister alle vi sykepleiere og leger på hode over at foreldre absolutt skal gi så små barn nøtter. Det er ikke en lett eller hyggelig sak å få de opp hellere når de har satt seg fast. Og det går for all del ikke alltid bra heller. Håper du HI revurderer avgjørelsen din og hører på mannen din, for denne gangen har han rett. Men hvis barna dine skal få nøtter, knus de eller frisk opp livredningsferdighetene dine. Hasselnøtter er forøvrig de nøttene med mest allergener i.

Skrevet

Jeg mener at du ikke bør gi det. Nøtter er typisk å ha allergi for, hvorfor risikere ett allergiutbrudd bare for å gi barnet noe den praktiskt talt ikke har behov for?

Ellers er det jo kjempe skummelt om denne nøtten skulle kommet seg ned i lungen og lagd store problem, som andre her skriver også...

Nei, kall meg heller hysterisk, barnet mitt får ikke nøtter uansett før hun er 10 år kansje...

(kan vel nevne at jeg har veldig nøtteallergi da)....

Skrevet

Takk for enda fler svar!

Sønnen vår har gjennomgått allergitester, slik at jeg vet at han ikke er allergisk mot nøtter.

Jeg får nok tenke gjennom dette litt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...