snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Jeg driver å lurer på om jeg burde kjøpe det nå, eller om det går an å vente litt med det?
VinterSol+2 Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 det er jo ikke sikkert du trenger det overhodet! hvis du er veldig motivert for ammingen, så tror jeg ikke du trenger å stresse det overhodet enda. men jeg kan dele av min egen erfaring med eldstemann.. hun ble født med KISS; en låsning i nakken. På sykehuset skjønte de ikke hva som var galt , og vi fikk ikke noe hjelp for noe som var et relativt enkelt problem. jeg fikk melk ca dag 4 etter fødsel(som er det normale) men ammingen gikk trådt, fordi jeg var sår, og vesla ikke fikk det til. (pga KISS) da var det godt å kunne pumpe og gi flaske! Men så fort vi fikk hjelp og behandling for nakkeproblemet hennes, så droppet vi jo både pumping og flasking, det var jo så greit å bare amme! jeg tenker som så at de aller fleste klarer ammingen ganske fort, og har overhodet ikke behov for flasken eller pumpa. og så kan du heller kjøpe noe når du føler behovet er der. Og skulle behovet melde seg på et tidlig tidspunkt, så får du alltids tak i en flaske på en bensinstasjon, og du kan håndmelke. så det korte svaret; nei, du trenger ikke handle det inn før baby kommer ;-)
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Pga min erfaring etter mitt første barn, så vil jeg anbefale å ha i hus, men å ikke åpne den/ta bort embalasjen før du ser om du trenger den. da kan du heller bytte igjen. Vi hadde verken pumpe, flasker eller mme i hus da vår første ble født. Jeg ammet jo... Så fikk jeg brystbetennelse natt til en søndag ca 3 uker etter fødsel. Fikk kjempehøy feber (godt over 40) og skalv så veldig at jeg begynte å kaste opp. Babyen våknet og var sulten, jeg hang over doskålen og følte meg elendig og bare tanken på å amme virket helt umulig der også verket jo sinnsykt i brystene. Apotek stengt osv. Ingen drømmesituasjon akkurat. Nå skal du være maks uheldig for å oppleve noe liknende, men etter det har jeg tenkt at det er greit å være føre var. Skulle gjerne hatt både flaske og mme (morsmelkerstatning) til babyen den natten slik at pappaen kunne gitt, og en pumpe til meg selv slik at jeg kunne få løst opp melkesprengen og betennelsen ved å forsiktig pumpe ut i mitt eget tempo.
snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. juli 2009 Okei, Takk for svar! Jeg ble litt klokere nå. =) Jeg håper og vil gjerne amme så lenge som mulig... Så da venter jeg litte granne med å kjøpe inn flasker og sånt... =)
meg & to små vampyrer Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Pumpe er jo en ganske dyr investering, men en flaske + en pakke mme går jo an å kjøpe om man ønsker å gardere seg litt. Jeg fikk ammingen fint til, så jeg trengte ikke noe av dette. Men som alva forteller om, så kan jo ting skje. Jeg fikk også brystbetennelse, men klarte heldigvis å amme allikevel og så gikk det kjapt over for meg. Ikke alle er så heldige da.
Moderbodin har født Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er enig med meg og lille vampyr. En flaske og ei pakke mme er greit å ha i hus, for mme kan jo brukes opp til 4 mnd så i løpet av den perioden kan det jo hende det kan være praktisk å ha i hus hvis du skal være borte litt lenger enn fra det ene måltidet til det andre. Da kan jo pappa'n eller noen andre alikevel få gitt babyen mat. Jeg for min del hadde jeg heller aldri bruk for noe pumpe forrige gang, fordi jeg igrunn ikke hadde noe ekstra melk å pumpe ut. Brukte heller mme hvis jeg skulle bort eller noe.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er sjeleglad for at jeg hadde pumpe i hus. Og pumpe har ingenting med at man ikke har planer om å fullamme. Enkelte får rett og seltt for mye melk, og da er en pumpe gull å ha! Selvfølgelig finnes det alternativer som heter håndmelking osv. Men så mye tid hadde ikke jeg. Og etter å ha vært gjennom to brystbetennelser, så kan jeg lett anbefale å ha pumpe i hus!! Men å kjøpe uten å pakke den ut er jo en grei løsning. Da kan man jo levere inn uten å tape på det!
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Jeg var kjempeinnstilt på å amme, men fikk et barn som hadde totalt puppenekt så jeg var overlykkelig over at jeg hadde kjøpt avent sin manuelle(den billigste og ikke åpnet pakningen slik at den kunne byttes). Og uansett om man fått til ammingen greit kan det være fint å ha mulighet til å pumpe ut melk, kanskje man får lyst på en jentekveld eller noe en gang. En flaske eller to trenger man alltid tenker jeg, mannen skal jo ha perm han også. En pakke mme ville jeg også hatt siden den har lang holdbarhet og ikke koster all verdens. Så mitt råd til deg er ja, jeg vil på det sterkeste anbefale å ha det i hus før babyen kommer:)
MathildeC Skrevet 23. juli 2009 #9 Skrevet 23. juli 2009 Jeg kjøpte pumpe og alt mulig, men fikk aldri til pumpinga :-( Hatet det rett og slett. Hadde nok melk, ammet til hun var 13.5 mnd, men pumping...nei. Kanskje det var et problem med pumpen i seg selv, har sett noen her inne kommentere den negativt (elektrisk avent pumpe).
snoopy81+tigergutt+plomma ツ Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 23. juli 2009 Takk for mange fine innspill jenter! Skal ut en tur imorgen å kjøpe inn noen flasker og mme ihvertfall.
Vifikkiaugust Skrevet 23. juli 2009 #12 Skrevet 23. juli 2009 mme=morsmelkerstatning Jeg kjøpte Avent sin elektriske på finn.no til halv pris (omtrent ubrukt). Brukte den ikke mye, men den nyttårshelga (en uke etter fødsel) da jeg fikk brystbetennelse var jeg absolutt veldig glad for å ha den i hus! Kjenner jeg begynner å bli litt stressa for at jeg ikke har fått den tilbake enda etter å ha lånt den midlertidig bort.... Som en over her skriver, flasker er vel noe man gjerne får bruk for etterhvert så det kan man kanskje kjøpe inn et par av. (På en annen side, så er det greit å kjøpe flasker som passer til en evt. pumpe. Kanskje lurt å bestemme seg nå for hvilken pumpe du vil ha, slik at du kan kjøpe flasker i forhold til det?) Ammeputa mi ble aldri brukt, den lå aldri der jeg trengte den. Jeg brukte heller sofaputene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå