Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stor, gammel og snill hund. Regner med at det skal gå greit med den og junior, men blir det problemer så må jeg bare ta konsekvensen av det.

Det jeg reagerer litt på nå er at jeg får reaksjoner om at jeg burde kvitte meg med hunden før junior kommer fordi det er uhygenisk etc.. I tilfelle hunden skulle snuse på ungen etc. (Det er en selvfølge at hund og barn ikke er sammen ubevoktet).

Noen som har fått tilsvarende reaksjoner? Kjenner jeg er litt irritert.. Jeg dropper da ikke min "beste venn" gjennom 10 år uten å gi henne en sjanse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også hund og venter barn hvilken dag som helst. Heldigvis har INGEN sagt noe som det du har hørt. Vi er riktignok blitt rådet til å ikke la bikkja slikke ungen i ansiktet siden det er mye bakterier i en hundemunn. Vi vet jo alle hvor bikkja snuser... ;)

Utenom det så er det viktig å venne babyen og bikkja til hverandre. Et råd vi har fått er å ta med en av klutene ungen tørkes av med etter fødsel hjem til bikkja slik at han kan snuse på denne og bli kjent med lillejenta før hun kommer hjem. I tillegg er vi blitt rådet til å inkludere hunden mest mulig. Altså la han titte når vi skifter på ungen osv, men det er også viktig at hunden har sitt område og jenta sitt. De skal respektere hverandres leker.

Ikke bry deg om hva de andre sier. Dette går sikkert bra!!! :)

Skrevet

Vi har en liten Tibbe, og har egentli ikke i det hele tatt tenkt på at det skulle skape noe problem når junior kommer. Har heldigvis heller ikke fått noen kommentarer på det, da tror jeg at jeg hadde blitt rasende! Synes det er frekt av folk å insinuere at du skal kvitte deg med hunden, det har de vel ingen rett til å uttale seg om! Men det er dessverre ikke alle som skjønner at man er glad i dyra sine, og ikke bare kvitter seg med dem sånn uten videre..

Skrevet

Hadde det ennå vært noen perifere mennesker som sa dette, men det er en av de som står meg nærmest og som vil være en veldig viktig person i junior sitt liv også (og som også er glad i hunden min). Det er et såkalt "godt råd" fra noen som bryr seg. Kommer jo ikke til å høre på det, men syntes jo det er litt sårende.

Jeg mener også å ha hørt at omgang med hund er bra for immunforsvaret til bebisen og at det dermed ikke er så skadelig og uhygenisk som enkelte mener..

Skrevet

Jeg ville sikkert sagt ifra uansett hvem som sa det.. Om et er noen som står deg nær så burde jo denne personen skjønne det om du sier hva du mener, og at det kan være sårende å få slike kommentarer om hunden din som du har hatt så lenge.. Trenger jo ikke glefse hodet av han/henne selv om du sier hva du syns! ;)

Skrevet

Vi har også hund, og venter barn om kort tid. Noe jeg regner med kommer til å gå bra. Selvfølgelig blir ikke ting som før, men det er noe man må igjennom. Jeg har ikke tenkt på å ofre mine hunder fordi det kommer en baby i hus, her må alle lære å omgås med hverandre, uansett to- eller firbeint.

Nå er mine hunder veldig små, men igjen så er de vant til å ligge i fang og sofa, noe som de må begynne å dele på. Jeg kommer ikke til å bli, litt lett å si på forhånd kanskje, men jeg kommer ikke til å bli den type mor som blir hysterisk i forhold til barn og hund, det er ikke sunt for noen av partene. Her er vi alle en familie, og forhåpentligvis fortsetter vi med det.

Skrevet

Har fått spm tidligere om hva jeg skal gjøre med dyrene når baby kommer? ?!! Har bare svart: Ja hva da?!

Hvis folk er redd for hygenen så bare spørr om ikke ungen skal få lov til å være ute?? Kan love deg at hunden ikke kan ha en brøkdel av alle bakteriene som finnes i jorden og ellers rundt om kring.

Har selv 2 barn og to hunder og det jeg har gjort når jeg kommer hjem fra sykehuset med bebis er faktisk og la hunden snuse og om så sleike litt på baby for å bli kjent. Ja det høres sikkert ekkelt ut og normalt får ikke hundene sleike verken på barn eller voksne men en baby er i de fleste tilfeller noe helt nytt og det værste man kan gjøre er å jage hunden vekk (da forteller du den bare at baby ikke er en del av flokken). Så lenge det er en hund som bor sammen med familien har barnet fått antistoffer mot event "ulumskheter" gjennom mor, men husk å gi ormekurer i god tid før baby kommer....

Men hunden må lære seg grenser når det kommer til baby uten at man blir stresset eller skremt av at hunden nærmer seg.

Lykke til! Hvis det er noen trøst så har jeg fått høre det så det holder med 2 1/2 hund, to katter, snart 7 hester +++ ( vi har gårdsbruk) ;)

Mine to barn på 15mnd og strax 7 år har knapt vært syk (minsten kunn snørrete 1 gang), nr 3 kommer i slutten av august.

Skrevet

Viser bare at folk ikke har peiling i det hele tatt!! Hunden blir som ett "større" søsken, vi fjerner da ikke det eldste barnet fordi vi får ett nytt?? når eldste dattern vår kom til verden, hadde vi ei boxer tispe, når det gjelder nye dyr eller folk, så var hu veldig ivrig, det samme var hunden når vi tok datteren vår hjem fra føden, og jeg tenkte at dette går aldri, men jeg lot hunden være med fra første stund. hun var med på ammingen, skiftet bleier, og hun lå alltid på siden av vugga i stuen å passet på den lille. alt gikk strålende. hun luktet på henne så gikk hun å la seg igjen visst jeg hadde datteren vår i fanget.

Når jenta vår ble eldre, så lå hunden ved siden av når hun så på tv, og når hun beg å gå osv så kunne hun bruke hunden til kose pute, har aldri sett noe så søtt før, de var beste venner, hunden gikk etter henne over alt, jeg ble litt sjalu, for den "første" datteren min brudde seg ikke om meg men kun om datteren;))

Stenger du hunden ute, lar noen ha henne når du er hjemme med barnet, eller lukker døren til barnet så gir du feil signaler til hunden, som kan skape grusom sjalusi hos hunder. husk at hunder ikke vil ta barnet men vise at det også kan gi kjærlighet som om det skulle være hennes egen valp;))

Vi har henne ikke lengre nå, døde av kreft, å jenta vår leter etter henne enda, veldig trist egentlig.

Lykke til;)

Skrevet

vi har en liten cavalier og venter barn. termin for 2 dager siden. vi skal la hunden være med fra første stund, det er viktig.

er ikke uhygenisk med hund. det er verre med barn som leker med kattetiss og bæsj i sandkassen.

ikke hør på noen som sier at du skal kvitte deg med hunden.

barnet og hunden kommer til å bli gode venner. barn som vokser opp med hund/dyr lærer fort å ta hensyn, og det er viktig for vidre sosialisering i livet!!!!!!!!!!!!

Skrevet

He he, det er synd at så mange er så fordomsfulle ift dette! Her har vi 2 hunder og 3 katter i en liten leilighet, og gutten vår er svært sjelden syk! Han har også stoor glede av alle dyra! Friske hunder har ikke noe mer bakterier i munnen, enn hva vi har på hendene, og jeg har ingen problemer med at de sleiker heller! Jeg tar da på ham hele tida! For meg handler det om at han trives med det, og hundene respekterer fint når han sier fra!

Skrevet

Jeg har også en hund - labradortispe. Har fått spørsmål om hvordan vi tenker å gjøre det,- men de har vært av den hyggelige sorten spørsmål. Vi vil forsøke å inkludere hunden like mye som tidligere, og gi henne masse oppmerksomhet - så hun ikke skal bli sjalu! Hun har jo nemlig vært "enebarn" i 4 år nå ;D Videre vil jeg ikke gå fra hunden og babyen i samme rom, hvis hunden kan nå babyen. Må alltid passe på litt. Men tror det kommer til å gå kjempe greit!!

- i dag er det kanskje litt for mye fokus på hygiene - det er sunt med litt bakterier -det skaper jo et godt imunforsvar! Har også lest flere steder at oppvekst med dyr er sunt!! Så ikke bry deg du! Dette klarer dere nok fint :D

Skrevet

Da vi fikk første mann hadde vi to dachser, mor og datter på 4 og 1 år. Moren er stille og rolig og utrolig snill, valpen var mer valp, så var kjempe spent på hvordan hun skulle reagere på babyen.

Da vi kom hjem la vi babyen på gulvet så hundene fikk hilse på og se hva det var vi kom hjem med. Moren snuste såvidt på babyen og skulte på meg og gikk, valpen derimot vek ikke fra babyen sin side. Tror ikke valpen sov den første uken for hun lå bare å passet på. Hvis noen skulle holde babyen lå hun helt inntil de og passet på at de var snille med henne, ikke noe agressivt, bare var der.

Valpen flyttet fra oss når hun var 2,5 år,savner henne veldig, men har det bedre sånn. (mor og valp gikk ikke så godt sammen)

Nå er moren og babyen (på 2,5 år) perlevenner, babyen kan gjøre hva som helstt med henne og merker at moren savner babyen når hun ikke er her.

(moren var bare sur på meg fordi jeg hadde vært lenge borte fra henne, vi er nært knyttet)

Lykke til og ikke kvitt deg med hundene fordi der finnes skeptikkere ute i verden med null peiling. Snuppa mi er forøvrig sjelden/aldri syk

Skrevet

Vi hadde hund når jeg gikk gravid med første man.. Siden det var veldig stor sjangs for at jeg kom til å føde for tidlig ble vi anbefalt å kvitte oss med den,noe vi gjorde. Men det var flere grunner til det,følte jeg ikke hadde tid til ned firbente lenger... Vi fikk et premature barn å ser i ettertid at det var et lurt valg...

Men elllers så tror jeg ikke hund og spedbarn er noe problem. Det eneste som kan bli et bitte litte problem er at hunden blir overbeskyttenden oven for babyen,å kan bli agresiv oven for de som prøver å nærme seg...

Skrevet

Hei....

Nei,vet du hva..jeg er helt enig med alle som har skrevet inn her.For all del ikke kvitt deg med hunden.

Både hunden og barnet har godt av dette og tenk så fint de får det når babyen blir større.

Nå har ikke vi så stor hund da,en liten vakker tibbe men hun har fått ligge hvor som helst...hun er en del av familien og vi er veldig glad i henne.Men vi kommer ALDRI til å kvitte oss med henne når vi får barn om ca 2 mnd...og vi har heller aldri fått spørsmål om hva vi skal gjøre med henne da..hadde jeg fått det hadde jeg blitt veldig irritert.

Nei,det har jo vært snakk om det i mange år at dyr er bra for barna i oppveksten og når det gjelder baktereier og andre ting,så tror jeg nok heller at barn som har vært sammen med dyr tåler mer...tror de tåler mer.Bakteriemessig så er det nok sikkert mange andre ting som man heller skal bekymre seg for.

Har ei venninne også som har hatt en fuglehund i 13år og det er vel ingen som passer bedre på deres lille datter enn han....,baby er nå ca 8 mnd,han ligger å passer på,og koser seg med det.

Nei,kos deg med voffsen og babyen når den kommer og la heller hunden få være med så mye det lar seg gjøre....det kommer vi til å gjøre....ta med en klut som noen over her sa,så har hunden lukten av barnet til dere kommer hjem...dette går kjempefint.

Jeg ville nok aldri kvittet meg med hunden vår ever selv om vi skal ha barn....det blir aldri aktuellt.

Skrevet

Det med at hunden kan bli agressiv ovenfor andre som vil titte på babyen tror jeg blir sånn hvis man lar det skje...men tar man det med det samme man merker sånt,så går nok det fint tror jeg.

Er man streng på sånt at det ikke er lov,så får man det av hunden akkurat som mange andre ting det går ann å få av hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...