Gå til innhold

Husmus, Ella, Lykkelig og Meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg løpt maraton og klokken er ikke ni en gang... Eller nå er den vel det.

Jeg var ikke forberedt på at han skulle reise seg opp så tidlig, så her er ingenting barnesikret. Men det er det eneste han kan og. Vi har ikke prøvd å lære han noen ting. Hva er vitsen, lærer de ikke selv? Verken han eller jeg har tålmodighet til at han skal sitte i vippestolen og vi skal gjenta tittei ørten ganger.

FF, kornblandingen heter kun det, "kornblanding med eple og banan" for 8 mnd og oppover. Butikken her har vist seg å være en gullgruve. Vi finner barnemat vi ikke ante fantes.

Jeg vil og flytte til Husabø.

Og Ella, du og jeg må ta en prat angående Knut. Dette kan jeg altfor mye om.

Men er det en ting jeg er lei av så er det og snakke om søvn. Så er det sagt. Og så kan jeg legge til at jeg er lei av å måtte stå opp kl 06. Kanskje søvn ikke avler søvn allikevel? Her sover han tre ganger om dagen, kanskje vi skal korte drastisk ned? Men jeg er dritalei av å snakke om søvn.

Skrevet

Ja, Rema kan være bra saker det serru husmus!

Jeg er også litt "skeptisk" når det gjelder vaskemaskiner, derfor jeg bruker så himla lang tid på å bestemme meg...Miele er jo Rolls Roycen, men koster nesten 10 000, altså det dobbelte av de fleste andre. Og er den virkelig verdt det liksom? Gorenje-maskina kom tross alt på 3.plass i forbrukerportalen sin test, med veldig gode vaske- og skylleegenskaper (fikk stempel som "bra", dvs det samme som Miele-maskina). Det eneste jeg lurer på er holdbarheten liksom- hvor lenge den varer uten å bli ødelagt og tulle seg...

Når det gjelder å lære ting, er det ikke sånn at vi har sittet og øvd på samme tingen tusen ganger- det har liksom kommet litt av seg selv. F.eks nå når hun har begynt å vise en stor interesse for å ta på munnen vår, og nesa, øyne- da sier vi "munn" og "nese" osv når hun tar på de. Og allerede nå har hun skjønt poenget, og tar på nesa når vi spør "hvor er nesa"- de lærer fort med andre ord.

Og jeg tror det bare er bra å lære dem nye ting, pga denne mestringsfølelsen. Samme greia med at man etterhvert bør ta med barna opp ved kjøkkenbenken og la dem "lage middag" sammen med oss- da blir de såå happy og stolte over alt de får til (merker at bhg-tanta i meg kommer fram nå gitt;)

PS (husmus du får hoppe over dette avsnittet): flisa sov uten et knyst- som en STEIN- fra 20.30 til 08.30 inatt; fantastisk!!! (ble litt sein legging pga besøk) Virker som om dette med søvnen hennes går veldig opp og ned fra dag til dag- noen gode dager, så noen dårlige osv osv...Litt slitsomt med denne uforutsigbarheten hele tida- men men, det stabiliserer seg vel snart får vi håpe...

Skrevet

Halllooooo - dere unge mødre i 20-åra - lange diskusjoner om vaskemaskiner???

Husmus - kom til Husabø du også! I okka by er det plass til (neste9 alle! Jeg liker også bedre gamle hus enn nye. Men her sitter jeg. I høyborgen min. Fordi jeg er en medgjørelig kone som bare er opptatt av at mannen min skal få alt han ønsker seg.

Lykkeli - jeg er for mestring, og enda mer for at unger skal oppleve at de elskes for den de er og ikke det de gjør (sier ikke at det er noe motsetningsforhold her) Mor, som vel var typisk for mødre på 70-tallet, lærte meg ingenting, lekte ikke med meg på gulvet, stresset ikke med hvor mye jeg spiste ol - men hun var alltid til stede og har alltid snakket mye med meg, lyttet til det jeg hadde å si fra svært ung alder og godtok/ oppmuntret at jeg hadde egne tanker og meninger. Slik mamma vil jeg også være. Men klart det er faser der ungene nyter å lære nye ting, da, og snupp kan også klappe og peke og vinke, så vi er ikke anti-læring.

OG - hva - ikke snakke om søvn??? Jeg har holdt snupp våken til halv elleve og håper hun sover leeeeeeeeeenge.

Skrevet

Husmus: Ja vi får ta en prat om Knut. Stakar. Fiks problemene våre, og jeg er fornøyd. Og det er bare å ta med seg kanadieren, prompen, katten og flytte til Husabø. Det er et hekkans bra miljø her, og gode kaker på Mocca.

Her sov vi til rett over seks, flaske og så videre til ca halv åtte. Jeg sov til ti. Og nå er mormor og morfar kommet hjem fra Spania, og mormor har fått smaken på hvitvin. Dette er damen som egentlig ikke liker å drikke. Nå er hvitvin og ouzo greit, og det kan bli ganske moro. Så i kveld blir det hvitvin og reker og bursdagsfeiring. Men først skal vi gå tur til Galleriet på Maurholen, det kan anbefales Frøken Freken. Mye pent å se på, samt en fin tur langs sjøen. Ca tre, fire kilometer inn til stasjonen. Grusvei og enkelt terreng. Burde gå fint for buggisen også.

Gratulerer med bryllupsdagen, mammaen til Frøya. Skulle gjerne giftet meg en gang til, morsom dag.

Skrevet

Ja Freken, for jeg elsker jo bare flisa utifra hvor mange triks hun kan- og har hun ikke lært noe nytt iløpet av dagen blir det ikke nattakos og koselig vuggesang ved senga nei- ikke TALE om;) Ho ho ho (jeg humrer i mitt imaginære skjegg)

Såklart elsker man barna ubetinget- uansett hva de kan og ikke kan! Dette med mestringsfølelse var noe vi fokuserte endel på i bhg jeg jobbet (småbarnsavd)- ta med barna på "voksne" oppgaver, lære nye ting osv. Jeg bryr meg jo egentlig hekkan om flisa kan klappe eller leke "borte-tittei", men jeg synes jo det er gøy å se hvor fantastisk glad hun blir og ikke minst stolt av seg selv, når hun lærer noe nytt og kan leke med "triksene" i hverdagen. Blir jo på en måte sosial lek, istedet for lek med de vanlige lekene..

Nei- nå kaller pappeskene gitt. Jeg rydder ned i eskene, og flisa rydder ut igjen. VELDIG effektivt. Og forresten Freken, ang vaskemaskiner- jeg har en gammel husmors sjel gjemt i et forholdsvis ungt legeme hvis du ikke har lagt merke til det tidligere!

Skrevet

Takk takk De, mammaen til Herminator;) Vi feirer storslått med å fullføre utflytting av leilighet og rydding av babytøy- tjohooo..

Skrevet

men rett skal være rett da, jeg fikk jo både frokost og gave på senga idag tidlig=)

Skrevet

Jeg er barnevernpedagog, jobber i barnevernet - det ser mørkt ut for snuppelure.

Skrevet

I dag glemte jeg mitt barn i skapet i 2 timer tenk det. Ikke mitt menneskelige avkom, men katten. Nå skal vi gå tur i marka. Jeg er feit og har meldt meg inn vektklubben og angret umiddelbart. Det er vel de dummeste 300 kronene jeg noengang har brukt.

Dessuten er ikke kornblandingen handlet på Rema, men på Jacobs.

En skal ikke se bort i fra at vi en gang havner i Egersund for å fremme krav mot det som er rettmessig vårt. Men inntil det finnes jobb for meg der borte er det sabla uaktuelt. Så det blir vel aldri.

Synd, kunne tenkt meg å kjøpt tilbake huset "vårt" og begynt å ri igjen.

Skrevet

Neimen kjære deg, kan ikke du starte for deg selv og jobbe hjemmefra? Produsere noen artige dokumentarer og reality-shows fra en stue i Egersund? Eventuelt spe på med å lage bryllupsvideoer, eller slå deg sammen med Knut i familiebarnehagen? Og kanadieren hadde vel fint slått seg til ro i oljen? Freken konkluderte med at tjukkens far burde jobbe offshore, og jeg er veldig enig. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få han dit. Kanskje jeg må sende han på skolebenken først, men så er kanskje ikke studielån det som frister mest.

Hva er denne kornblandingen? Nestle?

Tjukken har forresten fått "skinnsko" handlet på reflex, hvite med gullstriper på. Han ser litt jente ut der han sitter i vogna med rød body og gullstriper på skoene, men det driter jeg i.

Jeg er i øl nummer en, blir spennende å si hvor mange flere det blir.

Skrevet

Lykkeli - kommentaren over var ikke et slagt motargument til dine tanker rundt mestringsføleser og læring. Ble du litt sur? Som sagt før - når noe jeg skriver kan oppfattes på to måter er det den mest sympatiske betydningen som gjelder.

Jeg har da altså tynt snuppelure i dag, og hun har bare hatt en lur, som varte i halvannen time. Ettermiddagen har vært finfin, hun virker ikke overtrøtt . Så hvorfor i satan vil ikke ungen sove? WHY?WHY?WHY?

Herr Freken og kompis har begynt å skru opp walkincloset til meg i dag! Alle burde hatt et slikt 4,5 x 2,38 meter hyllesystem. I løv it.

og lille ella, menn er skrekkelig irriterende. Min løsning er å forvente lite av dem. Ja jeg vet det. Det høres ut som jeg har gitt opp. Men det er bedre for nervene. Dessuten - hjemme hos oss har det jo vært meg som har jobbet mye og gjort minimalt hjemme, drukket øl med venner og stort sett tenkt på meg selv. I 10 år. Defror kan jeg godt være forsvaradvokat for mennene deres når dere syns det går treigt og de er sirompa.

Skrevet

Freken- her er det ingen sure miner; vi har feiret bryllupsdag og ferdig utflytta leilighet med sangria og grillmat ikveld- baby sover søtt, hva mer kan man egentlig ønske seg en søndagskveld?

Ella- send ham offshore som stuepike! Helt dønn serriøst. Han kan vel svinge vaskekluten og re en seng eller to han regner jeg med? Tanten min er det, og tjener fett- bedre enn mange med både tre og fem års utdannelse i ryggen.

Hvordan gikk det med snuppen, sovna hun tilslutt? Flisa tåler også stadig mer våkentid nå, men er fortsatt avhengig av to lurer en god stund til tror jeg.

Skrevet

Sovna til slutt, ja. Og hvis hun sover hele natta uten lyd skal jeg prøve en lur i morgen og. God ide med stuepike, kanskje du kan trene ham opp hjemme? Eller hva med catering?

Skrevet

Stuepike? Jeg driter i hvilket cruiseskip det er, men SÅ bra nekter jeg å tro at man tjener.

Her i huset ender nok min kjære i et oljeselskap og. Det er i hvert fall det jeg pusher. For han fienden, for meg sikret fremtid.

Om det tar oss til Stavanger for et år skal jeg nok overleve med å jobbe i distriktsavdelingen, jeg regner med det blir mer ferie enn jobbing.

Og ja, Nestle har den blandingen. Strålende fornøyd med mitt funn. Særlig det at den skal blandes med melk.

Siden dere ikke snakker om noe annet enn søvn, akkurat som det er så spennende å høre om, så kan jeg informere om at I dag har vi forsøkt med to lurer. Så langt i kveld har han "våknet" tre ganger, så her ser det ut som det blir en kjip natt. Igjen, ikke for meg men for han ved siden av meg.

Når jeg begynner å jobbe og han begynner tilbake på universitetet blir det ikke fullt så morsomt. Pokker ta.

Skrevet

Jeg snakker om plattform, ikke cruiseskip husmus. Og flisa soooover som en steeein- tjoho- og snart gjør jeg det samme. God Natt!

Skrevet

Tviler på at de tjener SÅ bra der. Men, for meg personlig spiller det liten rolle. Håper avviket Knut finner seg en jobb et eller annet sted. Alternativt kan han vel bli lærer?

Jeg er lei av å våkne 06.

Skrevet

Og derr var vi tilbake til to lurer. Ny strategi: flaske rett før legging. Ser jo at hun blir trøtt av flaska, kuttet den ut i en periode hun ikke ville ha, men nå tar hun den fint. Råtner tennene om hun får flaske etter puss? (Skit det samma, melketennene skal jo ut likavæl.)

Søstersen jobber som journalist i oljerelatert statseid selskap, og har tidligere jobbet med informasjon i statoilhydro. Tror ikke det er SÅ gørr, egentlig. Jeg har tenkt før at journalist er så himla seriøst og viktig yrke, men herregud så mye dritt norske journalister (og sikkert utenlandske og) produserer!!

Skrevet

Vi skal en tur til Geilo i helgen, men jeg får ikke bestemt meg om vi skal ta toget eller kjøre bil. Vi må jo bruke leiebilen vi har tilgang til til ca 1800 mens toget koster litt over 1200, men så blir det jo drosje til og fra stasjonen også. Samt at det å ha bil gjør det jo litt enklere i forhold til ting vi må ha med osv. Hvis vi tar toget må vi jo drasse på bilsete og det er i hvert fall tiltak.

Jeg har nemlig litt LYST til å kjøre tog, men hm.....

Skrevet

Stuepiker offshore har en begynnerlønn på ca 400 000 året, og den økes gradvis med ansiennitet. Og spør du meg, er det BRA lønn for en jobb som ikke krever utdannelse! Lektorer i skolen f.eks starter jo på langt under 400 for å si det sånn. Det dumme er jo arb.tiden, mye borte fra familien osv. Så ikke noe JEG hadde valgt å satse på akkurat da men, så er det heller ikke en så veldig aktuell problemstilling for østlendingen og landkrabba meg. Jeg er forresten anti-maritim, og liker meg ikke så godt ute på sjøen. Fjellet derimot- viddene, myrene- DET er mitt andre hjem. I det pompøse hjørnet idag? Ja.

Flisa misforsto konseptet "sove lenge" idag- og jodlet fra senga si kl 05.30. Men jeg er ikke vond å be, så pøste på med litt melk og byssanlull og dermed sov hun ihvertfall litt lenger, til kl 07.15. Kan ikke klage akkurat.

Flaske rett før soving er et eldgammelt og velbrukt triks her i huset Freken - og sannelig har ikke flisa alle sine 8 tenner i goood behold enda gitt. Colgate-hvite er de til og med også. Det er jo tross alt bare melk det er snakk om; ikke saft eller brus liksom. Tror de overlever det altså.

Skrevet

De tjener bra offshore! Og jeg hadde fint taklet å være alenemor i to uker, hvis jeg fikk ha ham hjemme i fire uker etterpå. No problemos. Og fire dager forsinket hjemreise pga tåke for eksempel, 70 000 kroner i banken. Penger er alt.

Jeg og mamma brukte kvelden i går til å overtale han til å prøve læreryrke. Han har jo masse kompetanse til å undervise i realfag og IT, men han er så jævlig sta. "Nei, liker ikke å snakke foran store forsamlinger". Jaja, så bli vandt med det da. Problemet er jo at vi begge to ikke kan pendle på sikt, og jeg nekter å flytte til stavanger. Da drar jeg heller tilbake til Strømmen igjen, for det var ikke det som var avtalen. Da har jeg blitt lurt av min kjære mann, og jeg lar meg ikke lure.

Kan det være flere tenner på gang tro? Veldig urolig natt i natt, og var vel oppe og ga smokk og vann en gang i timen eller noe. Så da ble barnefaren sparket ut av senga halv åtte, siden jeg selv var i koma. Og ute regner det og det hele ser rimelig trist ut. Blir vel innedag i dag, noe som godt skal gjøres når du har bikkje på femti kilo.

Skrevet

Selvsagt kan han være lærer. Alle kan det. De har da bøker å følge, han kan være så introvert han bare vil!

Ta det fra meg, jo mer du maser jo mindre vil han lete, så la han være. For nå. Hvis du holder kjeft har du heller mer grunn til å sette deg på din høye hest senere.

400.000 for en stuepike jobb? Ja, DET er bra, det har du helt rett i. Kanskje min tomsing kan gjøre det i stedet for å redde de i Afrika?

Hvordan får man en sånn jobb i det hele tatt. DETTE må jeg få vite!

NEi nå skal jeg på tur til Jacobs og stikke innom onkel og plukke et jordbær eller to på veien...

Skrevet

Men har Knutern pedagogikk da? Hvis han vil ha fast jobb, må han jo ha det. Blitt så strenge på det der i det siste, var greiere før. Men det er kanskje en mulighet for å ta ped´en på deltid, samtidig som man jobber- det kan jo kanskje hende? Læreryrket er jo genialt i småbarnsperioden, og spes hvis du må pendle. Kan gå tidlig fra jobb, hente i bhg, og kaste seg over bunkene på kvelden f.eks.

Husmus- det er vel en fordel med litt erfaring som stuepike fra før, samt at man må bestå det sikkerhetskurset hvor man slippes ned fra store høyder osv.

Lurer på hva JEG skal bli når jeg blir stor jeg...

Skrevet

Vet det ikke betyr stort, men jeg heier på Knut. Mannen skjønner vel selv at han må ha en jobb, så da får han finne seg en han vil ha selv. OG - selv om jeg ikke eier snev av sjenanse - MANNEN HAR ET POENG! Syns det er litt nedlatende å fortelle folk som ikke liker å snakke i forsamling at "å jo da, det kommer du til å klare så fint så." Hva hvis han hater det? Hva hvis han blir aggressiv og kommer hjem og kjefter på deg, og så blir tjukken lei seg og du blir lei deg og det er din feil for det er du som mente at læreryrket passet så fint for dere!? Knut er stor gutt. Han ordner opp i dette. Og hvis ikke kan han ringe til meg så skal jeg, som den drevne sosialarbeideren jeg er, hjelpe ham.

Skrevet

Ja, han greier av og til å tenke helt på egenhånd, det har du helt rett i. Et lite poeng er at han lovte meg å finne seg en jobb i byen vi skal bo i, og det virker det litt som om han har glemt.

Mamma er lærer, og utdannet seg i voksen alder. Før hun skulle ha første praksis-time, kastet hun opp. Det er ganske mye min mann ikke liker, og mye dreier seg nok mer om tankegang enn at han virkelig ikke liker det. Han er negativ, jeg er positiv. Men det er klart. Jeg skal definitivt ikke tvinge han til å bli lærer, og man skal heller ikke undervise unger om man ikke syns det er gøy selv. Slike lærere har jeg hatt, og slike vil jeg ikke at mine unger skal få.

Jobb får han seg definitvt til slutt. Han er en knakanes flink kar, hadde vært kjekt om han hadde litt mer tro på seg selv.

Nå har vi vært på visning for andre gang i drømmehuset. En del som må fikses på, og noen rare gjør-det-selv-løsninger. Men vi har veldig lyst til å bo der. Får bare se det litt an, og håpe på at leiligheten vår blir solgt til millionen over takst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...