Frøken Freken Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Hvorfor har vi ikke tråd lenger? Husmus - hvilken kornblanding er det du gir?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 hmm..du kan så si? Tror kanskje at vi alle tre ble litt lei tilslutt? Men jeg synes det kunne vært koselig med en liten tråd jeg da, med kanskje ett innlegg om dagen istedet for ti? Men Freken- fikk du forresten med deg at vi har kjøpt oss hus vi også? Rekkehus utenfor byen, flytter om to mnd=)
LilleBjella Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Fordi DU erklerte på bloggen min at du var ferdig med DiB for godt, og det samme gjorde Husmus kort tid etter. Og da var det bare meg og Lykkers igjen, og da ble det litt stusselig når en tråd for fire bare var en tråd for to. Og jeg har personlig betraktelig redusert mitt DiB-bruk. Tenkte faktisk i går på om jeg skulle poste et innlegg om grøt, og hvilke sorter man bruker. Nå er vi på fullkorn med frukt på morgenen (ville egentlig ha den naturelle, men finner den ingen steder her i sør-fylket), og havre naturell god natt til kveld. Burde jeg skifte den også til fullkornsgrøt?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 hmm--lurer egentlig litt på det samme selv...Har nettopp introdusert fullkornsgrøten nå (den naturelle), og tenkte vel kanskje å ha et måltid med hver grøt, bare sånn for variasjonen sin del? Men kanskje det hadde vært bedre med fullkorn til begge måltider, ikke sikker der altså. Jeg er spent på det gamle huset Ella, sende linken på PM? Hvordan gjør dere det med bhg-start og flytting forresten, flytter dere i sept? Jeg har bestemt meg for å ta litt ekstra ulønnet perm utover vintern, selv om vi kunne fått bhg-plass på dagen. Har ikke helt bestemt oss for hvor lenge enda, enten til mars/ april eller august...tenke tenke.
Frøken Freken Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2009 Å så gøy med tråd! Grattis med hus, Lykkeli!!! Her går det saaakte fremover, har vaska vinduer i dag - og det er jeg jævlig dårlig til. Hvilket er dumt når man har vindu på 3 x 4 m. Jeg gir fullkorn m eple på dagen og havregrøt på kvelden. Snuppelure begynner i barnehage i midten av oktober - i samme som tjukken til Ella, faktisk. Hvor rart er ikke det? Er litt skeptisk til bhg - for mens andre får informasjonsskriv og drar på bli-kjent-dag er det helt tyst fra vår barnehage. Vår visst ny ped. leder fra 3. aug. Bra de får litt tid på seg før snuppelure skal begynne... Lykkeli - hvor lang og tung er flisa nå?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Det er utrolig morsomt at tjukken og snuppen skal i samme bhg ja- hvor stor var sannsynligheten for det liksom, da vi starta denne tråden for flere mnder siden.. Er de på samme avdeling også eller? Kult uansett:) Veit ikke hvor lett og lita flisa er akkurat nå, men på 8 mnd kontr var hun 70 cm og 7,2 kg. Lever opp til sitt gode navn og rykte kan du si;) Men synes hun virker en del tyngre nå faktisk, så hun har vel lagt på seg en god del siste mnd vil jeg tro. Hun spiser jo godt med mat nå synes jeg; 1,5 porsjon grøt morgen& kveld (laget på 150 ml vann altså), helt middagsglass til lunsj, samt halv brødskive/ fruktmos på ettermiddagen. Og ca 400 ml MME i tillegg. Hvor mye spiser deres nå da?
Frøken Freken Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2009 2 grøtporsjoner a 1,5 dl vann Middagsglass 3/4 - 1 skive 100ml mme Heldige du som får henne til å drikke så mye mme! Filippa er ganske lang og slank, fremdeles, veide 7,7 kg på 9mndskontrollen, nå skal vi ikke på kontroll før 20. august. Det blir spennende!
LilleBjella Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Jeg har altså ikke fått barnehageplass enda, har ikke søkt engang. Får jeg drømmehuset, så håper jeg å smiske meg inn i nærmeste barnehage, der jeg kjenner styreren....Men det blir vel sannsynlighet "langt-i-gokk"-barnehage på oss også. Tjukken spiser like mye som jentene egentlig. 150-180 ml MME på morgenkvisten grøt av 150 ml til frokost frukt og spor av skive til lunsj middagsglass og litt frukt til middag grøt av 170 ml til kvelds 120 ml MME ved legging I morgen skal tjukken og snuppelure leke sammen for første gang. Håper hun er like mild som han er, han er ikke glad i brautete og hardhendte unger.
Frøken Freken Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. juli 2009 Snuppelure er en grops. Hvorfor har jeg fått det for meg at han skal i barnehage i Hålå??? Skal han ikke det??? Nå skjønner jeg ingenting. har sagt det til alle jeg kjenner også. Der ser du jeg er ikke til å stole på.
Frøken Freken Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 23. juli 2009 "Nå må vi i midlertidig barnehage i en mørk idrettshall...på ei øy. Og pendle en time hver vei til jobb" Dette har jeg lest i eventyrland. Ingen kan bebreide meg for at jeg trodde de skulle i samme barnehage:) (Føler meg lettet nå)
LilleBjella Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Joda, joda, han skal vel sannsynligvis det! Helt riktig. Men, som sagt, hadde jo vært mer praktisk å fått ham inn i en litt nærmere bosted, så må jo gjøre et forsøk. Grunnen til at jeg skrev det, var at jeg snakket med kommune-ansatte som kunne fortelle meg Hålå var eneste ledige plass, bortsett fra en misjons-barnehage og Helleland. Det beste av tre onder? Så det ender vel med det... Hva er en grops?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 Grops lops kjempetops. Morsomme navn der borte må jeg si! Flisa sov helt til kl ÅTTE idag, uten en eneste oppvåkning av noe slag. Herlig, fantastisk deilig rett og slett, med åtte timer sammenhengende kvalitetssøvn=) Så idag blir det shoppingtur til byen, i tillegg til at jeg skal være flink å sortere babytøy og pakke i esker. Har altfor mye klær til flisa, så noe må bort...Ikke lett, men det går vel på et vis...
Frøken Freken Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. juli 2009 Grops er en bølle... kom på etterpå at det sikkert ikke var lurt å si det til mamman til en bløder. Hun ER ikke en bølle, altså. Pleier å være veldig avventende i møte med andre unger.
Frøken Freken Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 24. juli 2009 Og hos oss sov Snuppelure til 7.30! Men med sine vanlige tre oppvåkninger - hvorav to påkrever suss og litt vann, mens den siste ignoreres. Problemet med når hun sover så lenge er at hun jo ikke vil sove igjen før langt på dag og jeg må jo dusje før Lille Ella kommer. Skulle egentlig vasket gulvet og litt forskjellig også.
LilleBjella Skrevet 24. juli 2009 #15 Skrevet 24. juli 2009 Du trenger ikke dusje. Jeg er godt vant til lukt. Dusjet i går kveld, det får holde.
Frøken Freken Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. juli 2009 Håper du la merke til at jeg faktisk VAR nydusjet.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. juli 2009 #17 Skrevet 24. juli 2009 Fortell, fortell - ble tjukken og snuppen pals eller? Fikk NOK en gang bekreftet idag at flisa ikke klarer å sove mer enn en liten halvtime når vi er i byen, og hun NEKTA å drikke så mye som en dråpe melk..(hun pleier vanligvis å drikke ca 120 ml etter lunsj). Rare greier, men men. Blid som ei lerke, og smilte og lo til alt og alle. Satt på bussen og lo høyt og vinka/ klappa i håp om å få litt oppmerksomhet fra sine medpassasjerer- rare søte skrulla mi:) Fikk ENDELIG kjøpt babysafe feeder og sovepose fra H&M, bedre sent enn aldri osv. Og fire pysjer med fot OG glidelås (min favoritt) på salg- for en slikk og ingenting. Supre greier. Men jeg må oppdateres her; hva kan deres små nå (motorisk/ sosialt)?
LilleBjella Skrevet 24. juli 2009 #18 Skrevet 24. juli 2009 Nydusjet? Så det var vått hår, ikke fett hår? Nei, det la jeg ærlig talt ikke merke til, men neste gang skal jeg ta et sniff fra kort avstand. Tror F var right up H's alley, actually. Potensielle bestiser, bare de begge lærer sin egen styrke å kjenne. Nei, hva kan vi? Hva er det å kunne? Vi åler oss rundt og er fornøyd med livet, og det er fint for meg. I dag tok jeg meg i å synes det var vanskelig å si god natt. Rett og slett en fryd å være sammen med rolsekoppen min. Nesten så jeg syns det høres skremmende ut å få et barn til, kan liksom ikke forstå at det skal gå an å være like fantastisk som tjukken. Nettopp sett Slumdog Millionaire, og er en smule skuffet. Ser frem til en god natts søvn i kjelleren.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juli 2009 #19 Skrevet 25. juli 2009 Vet du- sånn føler jeg det også! Man blir så ufattelig betatt av dem, og jeg har også vært inne på tanken på hvordan jeg skal klare å bli like forelska i et barn nr to! Det virker nærmest umulig per nå ihvertfall;) Og ja, synes det er spennende å høre hvordan det går med deres små og hva de har lært av nye ting osv, for har jo fulgt dem helt siden de var en neve stor omtrent! Hadde NOK en kjip kveld igår, flisa våkna som vanlig opp etter to timer og ville IKKE sove igjen...Søren altså, begynner å bli SÅ lei!! Hun er så sta vettu, at har hun først åpna øya skal hun ihvertfall ikke lukke dem igjen med det første! Tok vel nesten to timer før hun tilslutt sovna igjen, så det var DEN fredagskvelden rett i vasken...Jeg vil også se film og kose meg- aaargh altså!! Men det hjalp nå ihvertfall på humøret at hun sov helt til 09.15 når hun først sovna igjen da- så fikk godt med søvn:) Vi har forresten bestilt en sovende støvsuger neste gang, puppeelskende og med godt sovehjerte altså. Driver og kikker på vaskemaskiner nå, må jo kjøpe inn en ny snart, hvilken har dere? Og er de bra? Er så mange forskjellige å velge blant, så jeg blir helt matt her..
Frøken Freken Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #20 Skrevet 25. juli 2009 Tror Snuppelure og tjukken koste seg sammen, han er en knusbedårende gutt og personlig syns jeg det var deilig med en litt rolig lekekompis til henne. Hun var jo også rolig, men har gått gjennom en personlighetsforandring. Hva hun kan? - vinke - peke - klappe - sette seg opp/ reise seg når det er noe å holde seg i - åle seg megafort - spise brødskiva si selv - klore, klype og denge mor Hun kan ikke si mor og far (eller noe annet), går ikke med støtte, stopper ikke om jeg sier "nei" Min lille tålmodige, snille, rolige bebbis har blitt en energibunt. Hun har to tenner, og er tilnærmet skallet. Mange som tror hun er en gutt fordi vi kler henne litt androgynt. Forøvrig veldig kjekt å treffe Lille Ella også! Håper det blir huskjøp, for det ser dødsidyllisk ut!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juli 2009 #21 Skrevet 25. juli 2009 hehe- så morsomt at lille F har kviknet til;) Flisa har jo alltid vært en aktiv liten energibunt, og nå har hun begynt å bli skikkelig morsom også. Tuller og gjør seg til, og ler høyt når hun ser at jeg smiler av henne (f.eks ved legging ja, ikke alltid jeg klarer å holde den alvorlige natta-masken;) Hun krabber og setter seg opp selv, og står på knærne og strekker seg opp etter ting. Av "triks" kan hun spille på slurva, leke borte-tittei med gardina, high-five, klappe søte og vinke. Hun gir fra seg leken når vi sier "takk-takk" og strekker seg ut og tar imot når vi sier "værsågod" (kan gjentas huuundre ganger...går aldri lei). Av "ord" sier mamaaa og babab (pappa kanskje??), samt neeeineinei hvis hun er sinna. Og "hysch hysch" når hun hører en spennende lyd eller ser noe rart- med spørsmålstegn i fjeset og måpende munn hehe. Ekstremt nysgjerrig og sosial, og har ihvertfall IKKE tid til å sitte på fanget og kose (buhu). Hun har ikke skjønt dette med å stå enda, for hun har fortsatt helt krumme tær når jeg reiser henne opp. Men det er visst bare bra å krabbe lenge, så har ikke noe hastverk med at hun skal reise seg helt opp og begynne å gå enda... Hvordan går det med nattesøvnen for tida hos dere da? Var det slik at Freken jr hadde begynt med litt nattlige strabaser hun også?
LilleBjella Skrevet 25. juli 2009 #22 Skrevet 25. juli 2009 Vi håper også på huskjøp. Frøken Freken har bygd seg et utrolig flott hus, det må jeg si. Og det blir sikkert bare flottere når alt er kommet på stell. Men etter å ha sett opptil flere nybygninger, har jeg faktisk fått mer og mer lyst på noe gammelt. Vet ikke helt hvorfor, men jeg har kanskje lyst på et hus med..."sjel"? Har alltid ønsket meg store vinduer og kilometer under taket, men ender vel opp med skjeve vegger og råte i grunnmuren. Ærlig talt så tror jeg ikke tjukken kan så mye. Han åler seg jo som sagt fremover, og blir flinkere og flinkere på langdistanse. Han står på alle fire og gynger og herjer, men krabber ikke. Han har stått sånn lenge, men skjer ikke noe mer. Han sitter, men setter seg ikke opp. Han står med støtte. Elsker å stå i sofaen og lene seg på sofaryggen. Og han går når vi holder ham i hendene. Han klapper, men det fant han ut helt av seg selv, og har ikke prøvd å lære han å vinke og sånn...burde jeg det? Han kan ingen ord, selv om det selvfølgelig høres ut som om han sier pappa til tider. Han deler på lekene sine, og når jeg sier "mamma få", så stapper han det i kjeften på meg. "Også Herman", så suger han på det selv. Så er vel noe av det samme som takk og værsågod. Han er strålende fornøyd med livet for tiden, og elsker å bli kastet i været. Nå har Knut lagt hamburgere, og jeg har hørt "faen" fra kjøkkenet x antall ganger. Nå skal jeg fores og se kautokeino-opprøret. Tjukken sover selvfølgelig søtt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. juli 2009 #23 Skrevet 25. juli 2009 haha- hamburgere på avveie eller? Ang. å lære dem forskjellige triks, så vet jeg ikke hva det mest "riktige" er, men jeg merker ihvertfall på flisa at hun ELSKER å lære nye ting for tida. Hun blir så happy når vi øver på ting, og ikke minst når hun får det til selv- hele henne lyser opp i gledesrus og ikke minst stolthet. De fleste babyer og små barn elsker jo denne mestringsfølelsen, og det blir vel noe av det samme når vi gjør forskjellige triks; de føler mestring og blir SÅ fornøyde og stolte av sine ferdigheter. Merker jo det på henne også, at hun er inne i en veldig "lærenem/ lærevillig" periode nå, hvor hun liksom VIL veldig gjerne lære nye ting. Her var det som om noe løsnet uka før hun ble 9 mnd- da lærte hun seg plutselig "alt" på en drøy uke. Kanskje det blir noe av det samme med tjukken? (flisa hadde jo stått på alle fire og rugga i over 1,5 mnd før hun endelig skjønte poenget m krabbing). Likte begrepet ketschup-effekt, Freken, det var ganske dekkende her også; alt kom liksom ut samtidig i en stor splæsj- og hun ble også plutselig veldig ivrig etter å lære nye ting/ triks i tillegg til det rent motoriske. Mye på hjertet gitt, og flisa sover foreløpig eksemplarisk (men om det vedvarer utover kvelden gjenstår jo å se..) Ingen av dere som har Gorenje- vaskemaskin vel? Jeg er sånn i tviiiil...
LilleBjella Skrevet 25. juli 2009 #24 Skrevet 25. juli 2009 Vaskemaskinen vår er Electrolux. Har Gorenje komfyr, og er veldig fornøyd med den altså. Når det kommer til vaskemaskiner er jeg litt "skeptisk". Stiller nok strengere krav til den enn komfyren. Skal tross alt bli rent, og den kjøres jo rimelig hardt. Min tre år gamle vaskemaskin, som var ganske dyr, lager rare lyder og oppfører seg merkverdig. Kjedelig. Neste gang blir det Miele. Mamma har alltid hatt Miele av alt av hvitevarer, og det har aldri vært trøbbel. Spesielt oppvaskmaskinen, med egen hylle til bestikket, i stedet for sånn teit kurv i første etasje, er genial. Investering, you know. Men det er jo bare å gå for gorenje om du vil. Har stort sett hørt en del positivt, selv om jeg ikke vet om noen som har vaskemaskin. Burgerne ble gode. Mannen min er ikke akkurat mesterkokken, og i kveld presset jeg ham til å handle og lage mat. Jeg er matlei og gidder ikke tenke på alt selv lenger. Så det så. Og så har vi avsluttet kvelden med litt krangling, fordi jeg syns han bruker for lite energi på å finne seg en jobb. Kanskje han kan være dagmamma for tjukken og snuppelure, så slipper du å sende henne i fangehålå? Da får vi kontantstøtte for tjukken, og dere må betale kontantstøtte+barnehagepris....skattefritt og svart selvfølgelig. Du så jo selv at tjukken senior har barnetekke. Kanskje det blir en litt lovløs familiebarnehage i huset på Husabø.
Frøken Freken Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #25 Skrevet 26. juli 2009 Jeg syns faktisk tjukken klarer seg VELDIG bra motorisk - (og ellers, for den del) snupp er jo to måneder eldre, og de kan det samme - eller han kan litt mer, faktisk. Jeg kjenner at jeg ikke er så himla opptatt av hva hun kan. Når folk begynte å spørre henne "kan du vise hvor stor du er"? tenkte jeg - oh shit, det er slikt man driver med - viser hvor store vi er. Men når Knut starter familiebarnehage kan jo han lære henne alt som er nødvendig å kunne. Men ikke banning. Det kan hun fra før. Jeg har et grusomt språk, er nok påvirka av å ha jobba med fjortiser i mange år. Forøvrog syns jeg man skal ha veldig stor tålmodighet for folk som ikke kan lage mat. Vi spiste på Mocca i går, betjeningen kjenner Snuppelure, og hun trives godt der.Hun nektet å sove sin andre lur i går, og gikk fra 11.30 til 18.15 uten søvn. Hun var helt utkjørt når jeg la henne, sovnet på ett minutt og sov til nesten seks i morges UTEN å våkne! SÅ fantastisk! Så i dag prøver vi å holde henne oppe til 10.30 før hun får legge seg, og forhåpentligvis sover hun et par-tre timer -og da blir det med den luren. Hvor blir det av Husmus?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå