Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 jeg har slitt i flere år med lettere angst for bakterier og sykdommer. det går litt opp og ned, men startet da jeg var gravid og ble ganske drastisk verre i dette svangerskapet ( er 32 uker på vei) er ikke så veldig på bakterier lengre utenom at jeg er litt redd for blod, men jeg har utviklet en ganske stor angst for kjemikalier nå. dette tar en større og større del av hverdagen min, og jeg føler ikke at jeg lengre har kontroll på hva som er reelle frykter og ikke. leste på hjemmesiden til en forening for de som har ocd, og det var som å lese om seg selv (utenom tvangshandlinger og ticks) det som stod om angst passet iallefall veldig bra. jeg har mange mange eksempler, jeg har kastet sko som jeg kanskje kan ha trødd i noe som er "farlig", kastet shampoo fordi jeg glemte å ta den ut av dusjen før jeg vasket med jif, kastet noe jeg fikk av moren min for jeg visste at de hadde renset plenen og brukt et middel mot skadedyr/ maur. jeg har hellt ut brus der flasken ikke har vært " ren" nok, jeg ser an hva de som handler på butikken foran meg har i kurven eller om samlebåndet er skittent før jeg går der selv osv osv. jeg vet jo at mesteparten av det her bare er tull, men jeg klarer rett og slett ikke få ro i kroppen, hvis jeg ikke gjør det som jeg føler er riktig. dette sliter ganske mye på både meg og mannen min. han prøver å trøste å overtale meg til at de forskjellige tingene jeg er redd for er ubegrunnet, men det hjelper ikke. jeg VET jo at det sikkert ikke er noen som har helt noe farlig i brusen min selv om flaska er litt skitten, eller at det er skadedyr middel over alt hjemme hos mamma, men jeg kan ikke gjøre noe med at jeg tenker sånn. det som er problemet mitt nå er at de som eier huset vi leier i, var uten å sprayet ugress middel i går kveld. jeg hadde vinduene oppe på soverommet som er i bakke høyde, og hun sprayet rett utenfor der( ca en halv meter fra vinduet), jeg så henne akkuratt da hun var ferdig, og lukket vinduene. dette er en ting som kan sette meg helt ut av spill, ugress middel er en av mine verste frykter når det gjelder kjemikalier. og jeg fikk som forventet helt noia etter dette. jeg hadde faktisk lyst til å kaste alt på soverommet, men skjønner jo at jeg ikke kan det. skiftet dynetrekk på min dyne og pute (som er nærmest vinduet) men jeg lå stiv som en stokk i hele natt og bare gråt. vi har mye av baby utstyret stående der inne nå, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å bruke det. i tilegg så føltes det som om hele senga var full av ugress middel. mannen prøver å trøste så godt han kan, og sa at det ikke kan ha vært mye som kom inn, vinduet stod ikke helt åpent osv.. men det hjelper ikke. i dag var jeg hos legen, og prøvde å forklare henne selv om jeg synes det er fryktelig flaut.. føler at hun bagatelliserer problemene mine litt, og mente at så lenge jeg skjønner at fryktene ikke trenger å være rasjonelle selv, så er det ikke noe stort problem, at de fleste gravide får slik type angst på slutten av svagerskapet, og at vi kan se det an og se hvordan det går etter fødsel. jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. jeg klarer ikke å glede meg over graviditeten for jeg er alltid bekymret for ett eller annet. tror jeg kan si at dette holder på å ødelegge hele livet mitt, og jeg er redd for at det skal bli ennå verre. aner ikke hva jeg skal gjøre jeg... ble langt det her men, måtte få det ut..
Gjest Gul stjerne Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Print ut det du har skrevet her, og gi det til legen din. Da bør og må hun ta deg alvorlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå