Ettervinterkommervår Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Gutten min på 8 uker har som jeg tidligere har skrevet gulpet noe enormt de siste 4-5 dagene... Han gulper også innimellom når han spiser... Av og til blir han urolig før han skal gulpe (kanskje som regel dersom han ligger) og ganske ofte begynner han å gråte rett etter han har gulpet. Og et er virkelig snakk om store mengder, både fersk melk og melk som har ligget en stund i magesekken. Har veid han og han har lagt på seg normalt, men dette har også kun pågått i 4-5 dager. Ringte helsestasjonen, men de kan liksom ikke hjelpe med noe... Hun sa at det kan være normalt, det kan være at muskelen mlm magesekk og tarm er for stram og det kan vel være lukkemuskelen som ikke har modnet skikkelig. "Du kan kontakte fastlegen", sa hun- men hva kan han hjelpe med? Hvordan undersøker de en baby som mistenkes å ha stram muskel under magesekken? Har jo også forstått at så lenge barnet legger tilstrekkelig på seg så gjør de ingenting... Noen som har fått baby utredet for dette?? Og hvor ille må det være for at legen skal henvise til videre undersøkelser? Selv synes jeg det virker rart om det skal være stram muskel mlm magesekk og tarm, jeg tenker i hvert fall at da ville vi kanskje ha oppdaget det tidligere- eller kan symptomer som dette plutselig komme i en alder av 8 uker? Noen med erfaring på området som kan være snill å svare meg?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Har du vært hos manuellterapeut enda? Ikke sjelden medfører KISS også vegetative symptomer. For eksempel skriker barnet mye og utrøstelig, gulper mye, sikler mye. Det kan oppstå spiseproblemer ved amming, barnet klarer ikke å sove sammenhengende og våkner brått. Andre barn er såkalt ”snille” barn som er påfallende rolige, sover mye og kan ha en noe treg motorisk utvikling. http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/kiss_ii Men det kan selvsagt også være helt normalt å gulpe mye, eller det kan skyldes andre ting evt- ikke lett å vite nei...En tur til legen skader ihvertfall ikke- det KAN jo hende at han henviser deg videre til en spesialist? Ikke noe erfaring med dette selv, så usikker...
Ettervinterkommervår Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2009 Har ringt, men alle er på ferie... De skal kontakte med 2. uken i august når de er tilbake :-) Manuellterapeutene altså!
PAVEEL Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 har du prøvd nestragel? det ga jeg jenta mi, hun var en suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper gulper!
blå+? Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Hei:) Når gutten min var 3 uker gammel, blei vi innlagt på st.olavs hospital pga hyppige pustestopp. Vi var gjennom 10 dager med masse prøver og ul og alt mellom himmel og jord. Dei fant tilslutt ut at det var noe så enkelt som refluks. Altså umoden lukkemuskel. kan også føre til voldsom gulping. Alt som skulle til for oss, var å blande i fortykningspulver i flaskene(thicken up). Tror at for dei skal finne ut om det er refluks som plager gutten din, må han enten ligge et døgn med ph-sonde, eller som dei gjorde med oss, ta ultralyd for å finne problemet. Lykke til=)
Raff Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Følg med på tissebleiene!!! Dersom bleiene er mindre våte enn normalt, kan det være for stram muskel i utløpet av magesekken. Dette er sjelden, men alvorlig. Karakteristisk for tilstanden er såkalt sprutbrekninger; oppkasten/gulpen går en halvmeter ut på gulvet. Det kan godt være vanlig gulping, men dersom barnet ikke har det bra, hele tiden virker sulten, og tissebleiene ikke er så tunge som før, må du gå til fastlegen. (Jeg vet hva jeg snakker om, jobber i helsevesenet).
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Til Raff Jeg har ei jente med sprutbrekninger. Jeg har vært hos helsestasjonen flere ganger med henne for å sjekke dette (veiing og sjekk av allmenntilstand). Ingen av dem forteller det du sier - at jeg skal følge med på bleiene hennes. Hvor har du hørt dette? Det høres ut som slags allmenn regel - "følg med på tissebleiene!" - noe man kanskje skulle fått beskjed om på helsestasjon. Man gjør ikke det. Jeg tror ikke de er inkompetente! Det du ikke sier noe om er det helsesøster fortalte meg - barnet går ikke opp i vekt hvis hun har denne stramme muskelen. Jeg har ei jente som faktisk er sulten hele tiden, har sprutbrekninger en gang i døgnet, men jeg har aldri fått beskjed om å følge med på tissebleiene hennes.
trollmor & trollungene Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Sprutbrekninger kan også være et tegn på melkeallergi...
2 søte prinsesser Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 8 mnd nå og fremdeles formann / forkvinne i gulpeklubben Er jo litt mindre nå da enn det var før fast føde ble innført. Men perioder gikk vi gjennom 4-5 bodyer til dagen. Det er mest gulping når jeg evt bærer og klemmer på magen, eller når ho ligger og leker på magen, klemmer det liksom opp. Da hun var mindre kom det mer som sprut gulp til tider. Har ikke hengt meg opp i det da hun legger på seg veldig godt, og bleiene er fulle av tiss Og det er stadig mindre gulp, men litt er det jo og som oftest rett etter mat i mageleie på gulvet. Ikke hvis hun bare er rolig. Som de fleste sier: DET ER HELT NORMALT, noen lukkemuskler modnes senere på noen barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå