Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 16 måneder som river av seg hår så ofte at hun har lite hår enkelte steder på hodet. Får som regel med 3-4 hår i gangen og dytter de i munnen. Ser ut som hun bruker de som "tanntråd". Dette skjer ofte når hun ikke får det som hun vil.

Er det noen som har noen tips om hvordan vi kan få henne til å slutte å rive av hår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

leste en artikkel om dette for litt siden, kan se om jeg finner link til den seinere og gi deg den. Enl artikkeln begynner det ofte i tenårene men det kan tydligvis beg tidligere. Det er faktisk et "sykdom" som 2% av norges befolkning har, - Anledningen til at jeg leste artikkelen var en kollega av meg som gjør akkurat det samme - driver å napper hår - viste den til meg siden jeg også er "drabbet" av dette. Det er jo en slags psykisk lidelse... Jeg napper ikke slik at det blir kale flekker på hode men jeg vet at noen får det.

Det er som du beskriver din datter som napper når hun blir arg eller ledsen. i følge artikkelen er det ofte i stressede situasjoner eller når man er frustrert, eller koser seg. "Piller med håret".

jeg har jo ikke noe råd annet en å hennvise til den artikkelen (leter i morgen) da får du kansje noe mer å gå på, og ta det med til legen/HS og spørre der hva du skal gjøre.... har du prøvd å avlede henne med leke eller noe annet når hun gjør det? Det kan jo hjelpe å få noe annet å kose/trøste seg med...

Skrevet

Datteren vår som er like gammel gjør det av og til - tror det er for å sjekke ut hva det er der oppe.... skal jo bli kjent med håret også!

jeg sier at hun må ikke også stryker jeg henne over håret og deretter finner jeg noe annet som hun kan holde på med i stedet for.

Lar henne også kjenne på mitt hår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...