Gå til innhold

Jentenavnlista - rangering med kommentarer ønskes!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skjønner at jeg har litt annen navnesmak enn de fleste her, men jeg ville rangert:

1: Fride: minstemann her i huset hadde nok hett dette hvis det hadde blitt jente. Utrolig fint navn som jeg gjerne ville ha brukt.

2: Elfrid: Nydelig navn, bare positive assosiasjoner.

3: Heidrun: Alltid likt dette navnet, men hadde ikke "guts" til å velge dette selv. Slik som på denne tråden, mange som er skeptiske til dette navnet.

4: Solvår: Ser det også er nevnt.

Lykke til!

Jeg synes navnene var veldig forskjellige stilmessig. Av de mer norrøne navnene synes jeg denne rekkefølgen:

1) Idun

2) Fride (Evt. Frid i kombinasjon med et annet navn)

3) Vårin (Evt. Vår i kombinasjon med et annet navn)

4) Elfrid

5) Heidrun

6) Hillevi

7) Elfrid

8) Ellisif

Av de andre type navnene (som jeg tenker på som litt litteraturinspirerte/fra slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900) synes jeg denne rekkefølgen:

1) An-Magritt

2) Petra

3) Alberte

4) Anna

5) Dina (det er mange hunder som heter Dina)

Guri, Iris, Vera og Eva vet jeg ikke helt hvor jeg skal plassere. Greie navn det også.

Gjest Antarctica

Så herlig å se en liste uten Emma, Thea, Sofie og Louise...

An-Magritt

Eva

Fride

Heidrun

Hillevi

Idun

Vårin

Iris

Guri: alle disse er vakre og originale, og noen til og med litterære.

Petra+Vera: korte navn som slutter på -a har lenge vært populært. disse to har aldri tatt helt av, men er da også blant de mest "tantete" ...

Dina+Anna: NEI. De er fine, men likner alle thea-emma-mina-lina-navnene som oversvømmer barnehagene våre nettopp idag...

Alberte: Nei, bare et omgjort mannsnavn. Liker at jentenavn faktisk er for jenter, klarer ikke Kaspara, Jensine, Erika, Fredrikke osv og lignende liksomjentenavn!

Elfrid+Ellisif: mine absolutte favoritter. Originale, feminine, vakre og ikke oppbrukte navn til jenter. Go for it!

Hei,

her var det mange fine navn!! Jeg liker stort sett alle. Selv har jeg en datter som heter Eva

Favorittene fra din liste, er

Eva såklart

Vera

Elfrid

Ellisif

Iris

Petra

Idun

Vårin

Alle disse har styrke og klang, og er feminine i tillegg! Jeg syns i tillegg navnet Elinor/ Ellinor er veldig vakkert (ligner jo litt på de E-navnene dine).

Iris er veldig vakkert, - de fleste navn på E og I er fine, syns jeg. Den andre datteren min heter Ines, forresten.

Lykke til med navnevalg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...