Gå til innhold

Ringe legevakt pga ekstrem kvalme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 8, og har nå i to uker vært ekstremt kvalm og kastet opp - konstant. Jeg har nesten ikke fått i meg noe næring på disse ukene, foruten litt (!) mat enkelte dager og noe drikke. Jeg har da klart å la være å kaste opp på en stund, slik at jeg tror jeg har fått litt næring fra dette. Er så dårlig, slapp og deppa. Dette er tungt! Jeg brekker meg hele tiden. Har ikke klart å få tak i fastlegen min og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo ikke gå rundt sånn? (rettere sagt ligge sånn..) Har ingen krefter igjen. Er det ok å ringe legevakt for dette og kan de eventuelt hjelpe meg med noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja!

du får nok medisin som kan hjelpe deg.

god bedring

Skrevet

Ja, det er helt ok å ringe legevakta. Eller for å si det på en annen måte: Noen må du ringe til. Du kan også ringe føden, i hvert fall hvis det ikke er et mega-stort sykehus som Oslo eller Bergen. (Her i Kristiansand kan vi kontakte føden for hjelp hele svangerskapet). Du bør nok legges inn for å få intravenøs, for å få i deg skikkelig med næring og væske med en gang. Ring i kveld du!

Jordmor har allerede tilbudt meg det, og jeg får i meg en del mat og drikke hver dag, og er ikke særlig sliten (bare i hodet...), så jeg ville kontaktet noe fort, før du sliter kroppen ut.

Skrevet

Jeg hadde det sånn sist gang jeg var gravid og ringte legevakten. Fikk time, men overhode ikke noe hjelp hos legen. Fikk beskjed om at sånn var det å være gravid!

Kunne så sykmelding om jeg ville da, men ikke noe mer enn det. Han sjekket om jeg var dehydrert, og siden han mente jeg ikke var det, så fikk jeg heller ikke intravenøst.

Jeg var så dårlig at jeg bare satt på kontoret til legen og grein når han ikke ville hjelpe meg, men ble bare sendt ut igjen. Var visst ikke noe han kunne gjøre siden jeg allerede hadde prøvd alle kjerringråd og det som var.

Skrevet

Du kan ringe legevakta be om å få komme til en vurdering. Si at du er redd for dehydrering.

Man kan gå lenge uten mat men får du ikke i deg tilstrekkelig væske kan dette være uheldig for både barn og mor. Prøv å registrere om du er på toalettet og hvordan urin ser ut. Er den veldig tjukk og mørk kan dette være tegn på dehydrering.

Det hjelper ofte å legges inn noen dager for å komme over den værste kneika.

Du får da intravenøs væske og du kan få kvalmestillende medisin.

Mange klarer seg litt bedre etter dette.

Hvis du ikke kommer inn på legevakta kan du kjøpe postafen-tabletter (reisesyke) reseptfritt. Dette er helt safe å ta. Det er ofte det som gies på sykehuset også.

Lykke til og god bedring.

Skrevet

Takk for svar! Jeg ringte ikke legevakten, og hadde en tøff kveld i går. Men i dag oppdaget jeg noe som faktisk fungerer noe - Oboy! Det går ned og "nøytraliserer" magen noe. Det er så deilig, i dag har jeg bare kastet opp skikkelig 3-4 ganger og hatt noen brekninger i forbindelse med mat. Men nå får jeg i alle fall i meg drikke og føler at ting har litt mer mening. Helt fantastisk etter to uker uten noe. Ringte legen i dag, fikk ikke tidligere legetime enn den jeg allerede har neste uke. Fikk bare masse kjerringråd jeg allerede har prøvd, synes det var dårlig. Fikk bare pratet med sykepleier, og hun sa jeg måtte konferere med lege for kvalmestillende - og det var jo det jeg ville! Men men.. holder vel ut til da.

Alt i alt, i dag kan jeg bevege meg fra seng til bad uten å falle om og ting føles bedre, om ikke bra. De siste to ukene har jeg nesten ikke vært på do, naturlig nok pga ikke noe inntak, men i dag har jeg tisset noen ganger. Gult og stram lukt, men jeg håper det går seg til ved bedre inntak av drikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...