Girl Next Door Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Jeg kan godt anbefale nettbutikker, men må et være tysk??
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 har du noen andre kan jeg jo titte på de, men en venninde skal til tyskland, og jeg tenkte å få kjøpt vogn der, siden det er ganske mye biligere, kanskje også bilstol... Trenger en søskenvogn, heslt tfk og det koster jo flesk her:p slipper vell unna toll og om hun kjøper det der nede? HI
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Har du virkelig ei venninne som gidder å kjøpe søskenvogn og bilsete til deg der nede og ta med hjem? Du vet at dette er tungt, og tar plass, og hun må evt betale overvekt? Bestill heller over nett og få tilsendt selv, fra tyskland e.l.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 ja, jeg har virkelig en veninde som gidder det;) De skal kjøre, så problemet var ikke så stort... uansett, må jeg vite hvor/hva/pris:p Ingen som kan hjelper meg med det da? HI
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 sjekk www.mytoys.de De har alt og mange tilbud, fra barnesete til klær. Litt dumt at euroen er så dyr nå, men det lønner seg likevel. Jeg har familie i tyskland, så utnytter at jeg slipper toll og frakt når vi kjører på besøk med bil uansett.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 I et slikt tilfelle trenger du ikke først og fremst en nettbutikk, du trenger en butikk! For en nettbutikk betyr at man må få varen SENDT. Det var jo ikke det du ønsket? Har selv handlet hos "Kinderladen", en stor butikk i Flensburg. Telefonnummeret dit er 004946128326. Utvalget deres ser du i denne katalogen (den tar TID å laste ned, den er 30 MB): http://www.hartan.de/downloads/dokumente/katalog2009.pdf Langt fra alt er lagervare, men alt kan skaffes. Hartan står for ellers minst 80 % av det tyske markedet når det gjelder vogner, det er dette som er "noe å satse på" i Tyskland. Og tyskere er mer ensrettet enn nordmenn i så måte..... Vær også OBS på at søskenvogn er ikke spesielt mye brukt i Tyskland! Priser skifter, og dette må du nok regne med å avklare på telefon om du finner interessante ting. Bilsete bør du absolutt kjøpe i Tyskland: En SOLID tysk test gir følgende konklusjon om hvilke seter (tilgjengelig på tysk marked) man skal velge (og i Tyskland betyr "test" grundig arbeid, og vektlegges mye av kjøpere generelt sett, så det er ofte disse produktene butikkene satser på): Inntil 10 kg/1 år: CASUALPLAY Prima Easy + Base Primafix (koster ca 350 EUR + 19 % MwT) 9 - 18 kg/1 - 4 år: MAXI COSI Tobi Modell 2009 (koster ca 230 EUR + 19 % MwT) 15 - 36 kg/3-10 år: CYBEX SOLUTION X-fix (koster ca 160 EUR + 19 % MwT) Bare var OBS på en ting: Bilsete kjøper man i Tyskland som regel hos bilforhandlere, ikke i barnebutikker. Det barnebutikkene har er (ofte) "billigvare", om de i det hele tatt har noe som helst. Fra Tyskland kan (hver voksen) ta med vare/varer for i alt kr 6000 uten at det skal betales toll (om varen er produsert innen EU/EØS) og MVA (uansett). Da medregnet ALT man kjøper, ikke bare barneutstyr. Bare vær OBS på en ting, om du reiser via Danmark: Da må du i prinsippet reise uten (strengt nødvendige) stopp direkte fra grensa Danmark/Tyskland til båten til Norge, om du har med varer for mer enn DKK 1350 kr/person. Og varene skal være pakket inn og "plomberes" av tolleren (og da må du innom tollen på ferjekaien også for å få et papir stemplet). Noen (ikke flertallet, om man har norsk bil, men NOEN) tollere på grensa Danmark/Tyskland er nøye på det! Har du med varer for over 6000 kr betaler du 25 % MVA (alltid) og evt toll (om varen ikke er produsert innen EU/EØS) på den delen av varehaugen som over 6000 kr (du velger selv hvilken "haug" varene skal i, tolleren har verken rett til å avgjøre eller lov til å hjelpe her, men FØR fortolling (les: før utreise) kan du få gode råd om ulike tollsatser på et tollkontor). Da kjører du på rødt i tollen, har med kvitteringene, får papirene ordnet på et øyeblikk (men det kan være litt ventetid for å bli ekspedert, du får et skjema til utfylling (2 om varene er produsert utenfor EU/EØS er det tvil antas de å gjøre det), og all hjelp du ber om, etter utfylt skjema beregnes toll/mva på 2-3 minutter) og betaler toll/avgifter der og da (du bør ha KONTANTER, slett ikke alltid du kan bruke bankkort). Et par tips til: Husk N-merke på bilen!! Ellers spiser tyske tollere/tysk politi deg omtrent levende! (Du skal ha N-merke i Danmark også, men her har tollerne et helt avslappet forhold til dette, med ytterst få unntak). Mer enn EN bil har vært nektet grensepassering om N-merket mangler. En tysk toller7politibetjent diskuterer du ikke med! Og husk pass! For pass er ENESTE godkjente legitimasjon i Tyskland og ved tollen på grensa Danmark/Tyskland, om man ikke har EU-legitimasjon. Noe en nordmann nødvendigvis ikke har. Dessuten: I Tyskland er ALLE pålagt kunne legitimere seg på offentlig sted for myndighetspersoner (i praksis politiet) om man blir (gjerne rutinemessig) bedt om dette. Med pass eller EU-legitimasjon. Førerkort (norsk eller tysk) godtas IKKE! Manglende legitimasjon er grunnlag for bøtlegging og arrest på utbestemt tid inntil din ID er brakt på rene fra norske myndigheter. Ordnung muss sein!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Du kan få NOEN priseksempler på vognene til Hartan (dette er "lukket" område med påloggin så det har ingen hensikt å legge ut link): R1+: 513 EUR Racer S: 550 EUR Topline SF+: 613 EUR RS One: 569 EUR Skater S: 603 EUR Topline XT: 573 EUR Zwilling ZX II 519 EUR Prisene er MED MwT.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Det er ulovlig å kjøpe varer i utlandet over 3000/5000 uten å fortolle det, kjipt om hun blir tatt da.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Det er 6.000 per person når man er utenfor Norge i mer enn 24 timer. Så hvis hun har med mannen sin i tillegg, kan hun ta meg seg varer til en verdi av 12.000 - ganske mye penger det.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Verdigrensa er ikke 3000/5000, den er 3000/6000 (og 3000-grensa her neppe praktisk betydning i forhold til en Tysklandsreise med bil). Men er ellers SÅ enig med den 18:32! Det er ikke bare "kjipt", det betyr faktisk følgnede: a) Inndratt ALLE varer man har med seg fra utlandet. Gebyr/bot c) Politianmeldelse med påfølgende merknad på rullebladet (om grensa ikke er uvesentlig overskredet). d) (dette tenker få over!) at man både kan tape retten til ALL framtidig tollfri innførsel (bruk av frigrensen på 3000/6000 kr og at pass slett ikke automatisk fornyes når dersom man er tatt for smugling (for å ikke fortolle "litt" etter en utenlandstur ER faktisk smugling, omfattet av ganske strenge bestemmelser i straffeloven). Det er jo en hel del større mulighet for "går bra" enn for "blir tatt". Men det hjelper fint lite å tenkte på, den dagen man BLIR tatt, at jeg, rent statistisk, faktisk er et unntak fra hovedregelen.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 hun kommer jo ikke til å smugle varene! Men de er 4 som reiser, ingen har noen store innkjøp å gjøre så går nok fint om de har med seg en vogn og et sete + små ting til meg! Kommer jeg OVER grensa, så får de penger til å fortolle de, selvfølgelig! Jeg er da ikke intresert i å lage problemer for henne/dem! Men, dersom jeg bestiller, må jeg bet. toll for ALT det må jeg ikke når de kjøper det der nede.... HI
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #13 Skrevet 21. juli 2009 Høres bra ut, HI, det er fornuftig å "bruke" en tollfri kvote slik, om man kan, så lenge en person er villig til å gjøre dette som en vennetjeneste (å gjøre det mot betaling er derimot straffbart, for begge parter). Bare vær OBS på EN ting: Det er hver (voksen) som har en 6000-kvote, barn teller ikke med (barn er man til man 18 i denne sammenhengen), man har ikke en felleskvote. Det betyr at dersom man kjøper en enkeltgjenstand (typisk vogn i ditt tilfelle) som koster mer enn 6000 kr, hjelper det ingenting om man totalt sett "i bilen" er godt under totalkvoten på f eks 12000/24000, da skal vogna fullt ut fortolles (av en av dem som tar inn varer). Og tollvesenet har sin egen kursliste for omregning, så ikke lurt å spekulere i "fin kurs på euro i dag" om man er helt på beløpsgrensa, du bør generelt ikke gå over 610-620 EUR uten at du HELT KONKRET vet denne ukas tollkurs (tollkursene endres ikke daglig, men vanligvis ukentlig, du kan få gjeldende tollkurs på EUR og hvor lenge den gjelder til ved en telefon til nærmeste tolkontor). Strengt tatt skal tollvesenet legge til et skjønnsmessig fraktbeløp også, men det pleier tollere flest å gi en god dag i om man åpenbart kommer fra en ferietur, noen synes de av prinsipp må legge på en femti- eller hundrelapp (du kjørte jo en omvei og brukte litt bensin/bilslitasje, som regel et helt holdbart argument) og noen (ytterst få) er håpløse her. At man selv ignorerer frakttanken er uansett helt lovlig og OK i en slik situasjon, man kan bare risikere at tolleren ikke er enig ved en kontroll slik at toll/mva blir ørlite høyere enn man hadde tenkt. (Og ganske mye faktisk, om uenigheten gjør at en enkeltvare tipper fra under 6000 kr til over 6000 kr.....) Og man skal alltid kjøre på rødt om man er "i grenseland" beløpsmessig, og la tolleren avgjøre! Man risikerer ingenting (bortsett fra kanskje to minutters tidsspille) ved det! Ingen toller vil ta en "importsak" unødvendig (for det ene betyr det arbeid, for det andre at etatens rykte som "OK å ha med å gjøre" svekkes), så de er ikke umulige og VIL fortolle i en slik situasjon. (Jeg har reist en god del, fortollet mye inn til landet, og har EN gang opplevd det motsatte, av en ung tollaspirantspire. En erfaren toller løste den saken både høflig (for oss så vel som aspiranten!) og effektivt.) Lykke til, HI. Håper du finner det du vil ha! Som regel fornuftig å kjøpe i Tyskland, om man VET hva man vil ha. Bare vær OBS på at det finnes mye mer dårlige varer på markedet i Tyskland enn i Norge. Men man finner endelig også varer av bedre kvalitet enn man kan finne i Norge!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #14 Skrevet 21. juli 2009 En annen ting du skal være OBS på HI, din venninne også! I Tyskland er det både lovlig og helt vanlig å plusse på regningen 4-5-6 % om man betaler med kort! Så bruk kontanter!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #15 Skrevet 21. juli 2009 Himmel og hav, hvor vanskelig kan det være å svare på akkurat det HI spør om???? Vel, de som både har nettbutikker og fillialer, og som jeg kan anbefale er; http://www.mytoys.de/catalog/show/KID/de-mt.sv02.stores/ My toys har filialer bl a i Lübeck, Køln etc. http://www.toysrus.de/ har en egen flott underavdeling som heter http://www.babiesrus.de/ http://www.babiesrus.de/ har massevis av fillialer overalt. Dem har også massevis av fine vogner/triller. Men, ikke av de kjente merkene. Dvs leter du etter Peg Perego så finner du sånn cirka Begg Lerregogo i stedet. Har handlet masse hos dem. Meget god kvalitet, og vogner du ikke finner hos naboene dine. Sjekk spesielt ut denne; http://www.babiesrus.de/unterwegs/kinderwagen-3-tec-716219.html Yndlingsbutikken min i Hamburg er http://www.baby-walz.de Selger alle de kjente merkene.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 For en gjeng med kekkelhøns det var her da. Vi som handler regelmessig i utlandet vet da at når man kjøper vogn, så tar man av all emballasje, monterer den sammen, og finner seg en sølepytt før man legger en småskitten vogn i bila. Brukte vogner slipper man å betale toll for. Og er ikke et tilgjengelig barn med på turen, så heter det at mor og barn har reist hjem tidligere, eller man bare dro på en heisatur og rakk ikke å dra hjem til eksen med vogna. Slik slipper man fortolling Samme med klær og utstyr man kjøper; Av med prislapper og ned i kofferter og bager. Jeg har kjøpt ALT mitt barneutstyr i Danmark og Tyskland. Har blitt stoppa flere ganger, men aldri fått et eneste spørsmål om vogna som ligger i bila er ny eller gammel. Tollerne er ikke ute etter mødre som kjøper seg ei vogn, men heller etter de som smugler sprit eller tar med seg dop inn i landet.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #17 Skrevet 21. juli 2009 En til: Min favoritt og en av Tysklands mest seriøse, ifølge en test: http://www.babyonlineshop.de/frame.php?lay1=4&lay2=2&lay3=0&lay4=&herst=1003
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #18 Skrevet 21. juli 2009 mange gode svar her, og gode tips;) Dette er det jeg vill ha, en stk tfk twinner duo + en bag, en stk bag til quinny freestyle og et stykk barnesete 9-19 kg.... alt av vogner finner jeg, men ingen stoler som er bakovervente i denne vektklassen? Ok at det er billig, men det SKAL være bakovervent altså! komigjen damer flere nettsider, om dere har:D HI
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #19 Skrevet 21. juli 2009 Er det en spes vogn du leter etter? For du kan se på ebay.de der er det masse fine tilbud og de fleste sender innlands i Tyskland, slik at venninna di evt kan få den tilsendt hotellet eller plassen der de skal bo. Mypram.de pingpong-online.de er to nettsteder hvor du kan se litt priser osv, men vet ingenting om de så jeg kan ikke anbefale de.. Et nettsted jeg IKKE vil anbefale er kiddies24.de, der har jeg selv kjøpt vogn og de er omtrent umulige å reklamere hos, selv om jeg både snakker og skriver tysk så kommer jeg ingen vei...
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #20 Skrevet 21. juli 2009 Helt enkel grunn til at du ikke finner bakovervendte seter i denne vektklassen: I Tyskland er bakovervendt bilsete forbudt i denne vektklassen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå