Gå til innhold

Vaginal undersøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig mange av dere andre gravide blitt undersøkt vaginalt i forhold til graviditeten/fødsel flere ganger i løpet av svangerskapet? Har selv aldri hatt gyn undersøkelse, syns det virker veldig personlig og intimt å bli undersøkt nedentil, hørt om flere som har ekle opplevelser...Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått jevnlig til gu undersøkelse før jeg ble gravid, for min egen sikkerhet. Greit og vite at man har et sunt underliv... aldri opplevd noen ekkel opplevelse, men er så såklart ikke noe man gleder seg til når man får innkallelsen, men dette er mennesker som er profesjonelle og som ser en vagina flere ganger hver dag, så tror de fleste driter litt i hvoradan den ser ut, og ser på det som en ren rutine oppg som du sikkert har mange av i din jobb også....

I graviditeten har jeg ikke vært til gynekolog.

Skrevet

Ikke vært hos gyn siden jeg ble gravid, ( hadde innvendig ultralyd da i uke 8 og 12)

men iom at dette er et prøverørsbarn og det faktum at jeg trengte 6 egginnsettinger før spira satt så har jeg vel hatt en 40-50 gyn undersøkelser på ca 1,5 år og absolutt ingen av de har vært hverken ekle eller noe sånt.

At egguttak krever litt smertestillende er en helt annen sak, men tom det er helt greit.

Under fødselen kommer du jo uansett til å bli undersøkt av jordmor med jevne mellomrom for å sjekke åpning osv, så det er vel bare å venne seg til tanken.

Skrevet

Ingen i forhold til sv.skapet. På sykehuset blir du det når du kommer inn. Har aldri hatt dårlige opplevelser hos gyn. iforhold til dette. Det er selvklart ikke noe jeg gleder meg til hver gang, men for min egen sikkerhet når det gjelder celleforandringer får jeg da gjøre det. Syns du skal starte med det etter fødselen :)! Uansett må du på etterkontroll for å sjekke at alt er greit og da har du sikkert kommet over kneika! Lykke til!

Skrevet

Har du aldri hatt en underlivsundersøkelse utenom graviditeten heller?

Legen min sjekket ifht åpning pga smertefulle kynnere tidlig i svangerskapet + for modning nå på sist kontroll.

Ellers utenom svangerskap så har jeg selvfølgelig tatt celleprøver med jevne mellomrom, jeg måtte ha en sjekk etter forrige fødsel ifht om alt var grodd fint, de satt inn spiral og da må de jo se der nede osv.-

Det er ingenting å grue seg til. Aldri opplevd noe ekkelt, selv om man kanskje ikke syns det er noe gøy. Man må jo bare gjøre det jevnlig uansett.

Skrevet

Har ikke hatt gynekologisk undersøkelse under denne graviditeten. Hadde én i begynnelse av den forrige, fordi legen skulle kjenne på livmoren om jeg var kommet kort eller langt i graviditeten. Etter det fikk jeg en invendig UL. Fikk ingen andre GU før jeg skulle føde.

Det er ingen fryd å bli undersøkt nedentil, og om man er nervøs (som man jo gjerne er) blir man anspent og da kan det bli litt ekstra ubehagelig.

Jeg har blitt undersøkt mange ganger og av forskjellige leger, men har aldri opplevd noen ubehagelige episoder (at legen har vært ubehagelig)!

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg er jo bare 18 år, og ble gravid en mnd etter at jeg og min kjære giftet oss, så har liksom ikke vært nødv med gyn u før.. Gruet meg litt til tanken på å bli undersøkt når jeg kommer til sykehuset, i og med at jeg aldri har blitt undersøkt før. Tenkte kanskje jeg ble enda mer anspent, og det trenger jeg ikke sånn rett før fødsel...

Skrevet

Da fødselen er igang tror jeg heller ikke du tenker på hvem som ser hva, så detta går nok helt fint!!

Under min første fødsel lurte dem på om ei ung jente som skulle bli sykepleier kunne få se på fødselen, og for å si det sånn, det ga jeg blanke i hvem som var der å så, jeg var opptatt med mitt. Mannen min var der jo han også og han brydde seg heller ikke...

Hadde 1 JMstudent som tok imot og 2 JM som var med henne og sykepleierstudenten,,men det var ikke i mine tanker at alle så på at jeg fødte...

Skrevet

Jeg visste ikke at du bare var 18:) Tenkte du var litt eldre og hadde vært seksuelt aktiv en stund.

Ikke tenk på det med undersøkelser under fødsel. Det er noe man må og tro meg, det er ikke det man fokuserer på da;)

Og det går bra. Bare slapp av. De er proffe og vet hva de gjør. Lykke til med fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...