Itsrejk Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Småtten har passert seks måneder, og tuller litt med sovinga si. Lurer på om han er moden for å kutte ned til to dupper på dagtid... Når gikk deres små over fra tre til to?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 hmm...mener å huske at det var rundt 6 mnds-aldern ja!
Itsrejk Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2009 Aha...kanskje det er det som skal til da. Syntes liksom det var litt tidlig...men det er vel bare småtten som vokser fortere enn jeg klarer å henge med på.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 hehe- kan nok hende det ja;) Jeg husker ihvertfall at det føltes bra for oss å kutte ut en dupp, fordi da ble de to resterende duppene litt lenger, og jeg fikk mer "struktur" på dagene følte jeg (mer faste tider, forutsigbarhet). Men det er nok veldig individuelt dette, som det meste annet, for jeg har jo lest om 8 mndlinger her inne som fortsatt sover tre (kortere) lurer per dag=)
Itsrejk Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. juli 2009 Tror vi må prøve om han kan klare seg med to dupper. Vi har hatt bra struktur på duppene lenge, men nå er det plutselig mest rot... Vel, får prøve på to dupper i morgen.
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Dette lurer jeg også på. Men det kommer selfølgelig helt ann på hva man mener med en "dupp". Her i huset er en dupp på 20-30 minutter, å for tiden har hun 3 dupper for dag. Merker at det blir mer og mer trøblete med sovingen, så mulig jeg må kutte den til 2 dupper. Skulle ønske hun kunne ha 1-2 litt lengre dupper, istede for 3 korte.
Carina_1975 ❤ 2 kjekke gutter Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Hei, hei. Poden vår på 8 mnd har inntil nå hatt 3 små dupper hver dag. Nå virker det som han er i en "omstillingsfase", for 2 av duppene er lengre og det er ikke alltid han vil ha dupp nr. 3. Så her er det ikke helt "system" ennå, men det går nok mot 2 faste dupper. Vi har forøvrig praktisert selvregulering på dagsøvnen hele tiden, og ikke lagt opp til faste sovetider (har likevel prøvd å unngå soving etter ca 16).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Ja, det skjønner jeg godt! Er deilig å få litt tid for seg selv innimellom slagene=) Flisa sover vel ca 3 timer om dagen fortsatt- og de to blundene er på ca 1,5 time hver seg. Ganske fornøyd med det ja;)
Itsrejk Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2009 Er sånne dupper det begynner å bli her også... Før har dupp en vært på minst to timer, dupp to på rundt en time og dupp tre på ca en halvtime. Nå er det nesten bare smådupping, og han virker ikke helt utsovet når han våkner... Kan jo være tenner eller hva som helst ellers, selvfølgelig. Men det er vel verdt å prøve på to dupper. Hadde jo vært en forholdsvis enkel løsning. Småtten har vært kjempeenkel ift dagsoving så langt, så jeg klager ikke - bare prøver å forstå hva han trenger.
FruTB Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Jeg skjønner ikke hvordan vi skal klare å gå ned fra 3 til 2 (noen ganger er vi oppe i 4 også, om han våkner i 5-6 tiden). Han er totalt avhengig av frokostduppen i 9-tiden, ellers blir han en sur og utålmodig propell som bare skal henge etter meg. Så sover han i 30/60 minutter i 12-tiden og i 30 minutter i 15-tiden. Jeg MÅ vel kutte ut 9-duppen for at 12-duppen skal bli lengere, men de FÅ gangene han har sovet i 8+/- og jeg har utsatt 9'ern til kl 11, så har han fortsatt bare sovet i 30 minutter - noe som igjen har ført til alt for lite søvn i løpet av dagen, og en alt for sen ettermiddagsdupp ... Akk, disse duppene ...
Itsrejk Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2009 Hehe...ja, det skal ikke være lett! Når legger lille Bo seg for kvelden da (første gang..)? Småtten min legger seg rundt halv åtte nå, men jeg lurer på om jeg må skyve frem leggingen til rundt sju når tredjeduppen forsvinner. Jaja....noe skal man jo jobbe med.
blomsterjenta Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Vi gikk fra tre til to dupper ved 6,5mnd vil jeg tro. Begynte da i alle fall. Tok litt tid å kjøre det inn, innebærer jo å strekke litt på våkentiden. Og har hatt "tilbakefall" til tre dupper inntill for to uker siden. HUn sover lenger på natta nå(hvilket er herrlig!) og hun sover lenger og mer forutsigbart på dagtid. Det er deilig, det og:)
FruTB Skrevet 22. juli 2009 #13 Skrevet 22. juli 2009 Det kommer litt ann på når siste dupp slutter, men som regel slutter denne mellom 15 og 15:30, og da legges han 19. Om han våkner fra siste dupp nærmere 16 så legger han seg 19:30 - 20:00 Men uansett når han legger seg (i tidsrommet 18:00 - 21:00) så våkner han til samme tid om morgenen :\
Itsrejk Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. juli 2009 Kjenner igjen det med at han ikke sover ut om morgenen. Tror det er veldig typisk mange unger. Åtteåringen min er fremdeles sånn. Om han sovner halv ni eller halv tolv på kvelden har liten betydning. Sju er han som regel våken igjen uansett. Ser tidspunktene samsvarer godt med småtten sine, ang. legging. Her måtte vi kapitulere før vi rakk å starte i dag...hehe... Småtten var skikkelig grinete og trøtt, så jeg hadde ikke hjerte til å holde ham våken lenger enn til ni. Får se hvor lenge denne luren varer da. Begynner å mistenke tenner, for han bruker ikke å være grinete, slik han har vært i dag og delvis i går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå