Gå til innhold

4 uker og mye (!!) våken!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kan holde det gående 3-4 timer uten søvn, helst om natten selvfølgelig... På dagtid prøver vi å få til at hun sover mellom matingene (det går ca 3 timer mellom hvert puppemåltid), men hun styrer og kaver og finner ikke roen. Hun gjesper og viser tydelige tegn på at hun er trøtt, men sove er tydeligvis dumt...

Hvor mye er det egentlig vanlig at babyer på 3-4-5 uker sover? Og når kan jeg forvente at jeg ser et mønster/rutine i denne galskapen? Føler jeg bruker hele dagen på å få henne til å sove, og når hun endelig har gjort det har det gått så mange timer at hun bør vekkes for mat igjen... :-p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff .- søvnmessig er det en slitsom tid!! Jenta mi sov godt om nettene, men sov nesten ingenting på dagtid den første tida. Da hun var 8 uker forandret det seg drastisk - og hun sov da 1 - 1,5 timer etter hvert måltid, og hele nettene. Tror 6-8ukersalderen er en ganske vanlig tid å utvikle søvnrytme på. Jeg hadde god hjelp av sovecoach.dk - siden, som var gratis før - brukte MAGI-rytmen - mat, aktivitet, g (hva sto det for??) og Individualtid (=sove) La henne med en eneste gang at hun viste tegn på å være søvnig. Lykke til!

Skrevet

Lillemann var også veldig mye våken da han var nyfødt. Nå er han straks 4 mnd og veldig kvikk liten kar ;-) Vi har et bilde av ham da han var 7 timer gammel, der han hever seg opp på albuene og titter seg rundt! Satte liksom standarden :-P

Jeg har sagt det mange ganger tidligere, og gjentar det gjerne: Bæresjal! Mitt elastiske bæresjal var verd sin vekt i gull i denne perioden. Her "tvangssov" jeg Lillemann og han sovnet alltid i det. Jeg ville forøvrig ikke vekket henne for mat. Det tar hun glatt igjen når hun er så våken som hun er. Bedre å la de sove ut og ikke la de gå på søvnunderskudd som nok kan gi de trøbbel med å finne roen.

Etter at han ble 2 mnd synes jeg det hjalp betraktelig, og livet ble harmonisk (så godt som) da han endelig tok smokk og klarte å sovne av seg selv.

...men synes nå dette går i perioder hele tiden. Han har lenge nå sovnet uten protester på kvelden, men har de siste dagene vært rimelig "high maintenance". Skal underholdes hele tiden og må vugges i søvn eller tur i vogna. Bare et fåtall ganger den siste tiden har han sovnet av seg selv. Idet man tror man har fått en rimelig fin rutine, så gjør de noe helt annet! Så slik går no' dagan ;-)

Skrevet

Sånn var jenta mi også på den tida der; myye våken, både dag og natt egentlig...Fikk ikke lagt meg før kl 03-04 de første 8 ukene- slitsomt ja! Vet ikke om det finnes noen fasitsvar på hvor mye de "bør" sove, tror dette er ganske så individuelt fra baby til baby, men fant dette;

Spedbarnets søvn: Nyfødte sover rundt 60 prosent av døgnet, men dette varierer fra barn til barn. Ca. 15- 21 timer er ganske vanlig. Kolikkbabyer sover mindre. Det nyfødte barnet sover tungt, og lyder synes ikke å forstyrre det. Mange mener tvert i mot av nyfødte sover bedre og føler seg tryggere når hun hører lyder rundt seg. Om natten må du regne med at barnet trenger flere nattmåltider.

Les mer her

http://mammanett.no/barn_0_12_aar/barnets_soevn/spedbarn_og_nattesoevn

Skrevet

Takk, det er godt å høre at det er håp i det fjerne :-) Litt tidlig å begynne å klage, kanskje, men det er litt slitsomt med all denne kavingen om natten, særlig når hun ikke sover særlig mye om dagen heller. Ikke skjønner jeg hvordan hun klarer det! :-)

Takk for oppmuntrende ord i alle fall!

Skrevet

ha ha- ja, kjenner GODT til det der! Noe av det viktigste jeg har lært etter 9 mnd med baby i hus, er at ting endrer seg hele tida og at man ikke skal ta en god og lang natts søvn for gitt;)

Skrevet

Sånn er det her også fortsatt faktisk, og Lillegutt blir 3 mnd den 25.

Sover heldigvis om natta da, men dagsøvnen er det så som så med...

Men han er blid og fornøyd.

Men støtter det over her om å bare la henne sove, de tar igjen spisinga da de våkner.

Leste et sted at søvn avler søvn, og det kan jeg skrive under på at stemmer. Det er første 30-45 min av søvnen hans som vi må være påpasselige med å fortsette å rugge vogna eller vogga hvis han er på vei til å våkne. Sover han videre da kan han sove lenge.

Eller prøv bæresjal. Jeg har ikke fått mitt til å funke, men finnes jo mange typer.

Lykke til!

Skrevet

Klumpen her er 5uker og det varierer veldig hvor mye våken han er. Han sover heldigvis godt om natta. Spiser en gang mellom halv9 og 9 og da kan han sove alt fra 5-10timer før han våkner for å spise igjen, så der har vi foreløpig vært heldige. Når vi står opp om morran (8-9tida) er han som regel våken fram til neste måltid. Noen ganger sovner han etter det neste måltidet og sover fram til han er sulten igjen, men han kan fint være våken et par timer til før han blunder av en times tid.

For vår del stemmer det veldig bra med at søvn avler søvn. De dagene han sover mye på dagen sover han lenger på natta også og det er lettere å få han til å sovne på kvelden. Hvis han har sovet lite så sutrer han mye og det tar lang tid før han sovner på kvelden.

Eneste man kan trøste seg med er at alt går i perioder med disse små.

Skrevet

Når de er fire uker skal de vanligvis sove etter 1-2 timer våken. Jeg syns dattern din høres overtrøtt ut, mangler masse søvn. Slik var det med eldstemann vår også, og jeg ante fint lite om søvnbehov og hvordan jeg skulle få han til å sove. Noen babyer trenger ekstra hjelp. Les alt du kan finne av råd og prøv det du syns høres fornuftig ut! Om du må trille / bysse / bære en periode får nå det være til hun har hentet seg inn og ikke er så overtrøtt lengre. Du gjør ting for å gjøre forskjell på dag og natt? Ikke vekk for mating i hvert fall.

Du kan kanskje ha nytte av http://www.sovekarin.no/ og/eller kjøpe boka hennes.

Masse lykke til! Etter ca 6 uker er mye gjort, da blir det som regel enklere, men du må nok stå på litt ekstra. Fullstendg rutine blir det ikke nødvendigvis, men mer og bedre søvn bør det bli. Med vår eldste var det 2,5 mnd som var milepælen: da tok han smokken og sovne i senga på et blunk på dagtid, og sov natta gjennom flere dager i uka. Men så er det stadig endring ettersom de vokser da, men så ille som du har det nå legger du bak deg.

Vår yngste på 5 mnd sover forresten ca 10-11 timer om natta og ca 3 timer om dagen, mange sover mer enn det også. Han ville legge seg ca 21 da han var 1 mnd, så ble det tidligere og legger seg nå 19. Han sov forøvrig veldig dårlig frem til 6 uker, vi måtte ta halve natta hver. Han surkla, knirka og våkna gang på gang, og var i værste fall våken et par timer innimellom. Nå våkner han, spiser og sovner igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...