Gå til innhold

Mme i sikkerhetskontrollen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med mme og flyreiser?

Lurer på om det lønner seg å ha med de ferdigblannede små boksene eller om det går like greit å få med pulver og kokt vann gjennom sikkerhetskontrollen?! Må jo i så fall ha med kokt vann på termos for får jo ikke kokt det noe sted ellers.

Hvordan er det i så fall i Norge kontra andre land? 'og er det noen begrensning på hvor mye man kan ha med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du får ha med alt du trenger til baby gjennom kontrollen, men må være forberedt på å måtte smake/lukte på det for å vise at det er ufarlig.

Dette står på Avinors sider ang regler for håndbagasje i EU og EØS: "I tillegg til posen med toalettartikler kan du ta med medisiner og flytende kost som er nødvendig av helsemessige årsaker, og som du kan sannsynliggjøre er nødvendig for reisen. Dette inkluderer babymat og morsmelkerstatning. Det er ikke krav om resept eller kopi av legeerklæring, men du må være forberedt på å godtgjøre at innholdet i beholderne er innenfor reglene, for eksempel ved å smake på innholdet eller ta litt på huden."

Jeg har erfaring fra Flesland og Gardermoen, og der var det bare velvilje, jeg la alt som hadde med babymat å gjøre i en egen plastboks gjennom sikkerhetskontrollen og opplyste at det var til baby. På Flesland luktet de i termosen med kokt vann, og på Gardermoen gjorde de ingenting. Har vært i Hellas og der var det samme prosedyre, bare velvilje. (Vi ble til og med tatt ut av køen ved innsjekk og fikk komme først, og vi fikk gå i ekspress-lane i sikkerhetskontrollen fordi vi hadde baby. Snakk om god behandling og behagelig reise:) )

På fly har vi kun blitt møtt med blide fjes, og de er noen resere på å varme opp flasker både med utpumpet morsmelk og ferdigblandet mme. Kjapt og med perfekt resultat hver gang:)

Om du tar med ferdigblandet eller blander selv er opp til deg, vi har gjort begge deler og synes alt funker like fint. Men ta gjerne med noen bokser ferdigblandet i tilfelle forsinkelser etc, er veldig greit med den ekstra tryggheten i tilfelle reisen tar lengre tid enn antatt.

Så å reise med flaskebarn er ikke noe problem, må bare ha med litt mer enn kun puppen:)

Skrevet

Takk for informativt svar!!

Følte meg brått helt "lost" på området selv om storebror også var flaskebarn. men med førstemann er man jo ofte litt mer skeptisk og forsiktig, så vi reiste ikke med fly før han var over året og da hadde han jo sluttet med flaske!

Godt å se at det ikke har vært noe problem for dere, regner jo ikke med at det skulle være det heller. Men er jo alltid godt å høre hva andre har erfart!

Liker best å bruke Hipp og den kommer jo ikke ferdigblandet, så var da vi begynte å tenke på hvordan dette skulle gjøres. Takk for påminnelsen om å alltid ta med litt ekstra! Lett å glemme, men utrolig viktig! Er jo ikke sikkert at turen tar den tida de sier den skal ta!

Vi skal reise til Bulgaria, men regner ikke med at det gjør noen forskjell på reglene.

Skrevet

Hei

Jeg har hatt med mm og termos med glovarmt vann uten problemer. Noen ganger har jeg måttet smake på mm og noen ganger har de skrudd av korken på termosen for å sjekke at det ikke lukter noe. Kjøleelement ble jeg imidlertid fratatt, men det trenger du jo ikke til uåpnet ferdigblandet :-)

Jeg har alltid hatt med mer en jeg har trengt til reisen. Både mhp eventuelle forsinkelser, og dersom jeg ikke skulle få resten av baggasjen med resten av maten når jeg kom frem...

Har flydd innenlands og til Spania.

God tur!

Skrevet

Ja man glemmer fort! Etter en tur på hytta der vi brukte ferdigblandet småfolk i en uke, var jeg faktisk litt lost da jeg skulle begynne å blande Hipp igjen, så jeg kan tenke meg man glemmer litt mellom nr en og to:)

Skrevet

Forresten, mulig du vet dette fra før, men: til utlandet har vi tatt med Hipp fra Norge siden mme er dyrt også i utlandet, i Hellas er det faktisk dyrere enn i Norge. Siden det man får tak i ofte er litt andre merker, sammensetninger og blandingsforhold syntes vi det var verdt "strevet" å ta med hjemmefra selv om det ble litt ekstra bagasje. Jeg vet at også enkelte merker inneholder sukker i utlandet, og det ville ihvertfall vi unngå.

Ellers får man ferdigblandet mme på apotek i flere land (hvis de ikke har i dagligvareforretning), så vet du det tilfelle "krise". Alltid kjekt å vite hvor man skal lete:)

God tur:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...