blå+? Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 I tilfelle hvordan? Har begynt med fast føde til gutten min, og lager mesteparten selv, men sviskemosen har jeg plukka med meg fra butikken til nå Er det bare en dæsj med svisker og en dæsj med vann og koke dem møre? Og hva med sviskesaft?
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Jeg tar svisker i en kasserolle og har i vann til det akkurat dekker sviskerne (noen ganger har jeg tørket aprikos ilage også, det liker snuppa godt) Så koker jeg til det er mørt, kanskje 5-10 minutter. Så er det bare å mose med stavmikserene, bruker av kokevannet for å spe ut til passe konsistens. Du kan sikkert bruka kokevannet til sviskesaft vil jeg tro
Itsrejk Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Jeg har også kjøpt sviskemosen til nå, men for få dager siden bestemte jeg meg for å lage selv. Jeg kokte 500 gram svisker sammen med 250 gram aprikos i ganske lite vann. Jeg kokte dem vel i 20 min eller noe sånt, men det er ikke sikkert du trenger å koke dem så lenge. Så kjørte jeg alt sammen i blenderen til konsistensen ble glatt og myk. Det artige er at den hjemmelagede mosen ser ut til å funke bedre enn den fra butikken. Kanskje pga aprikosen? I hvert fall funker magen til småtten mye bedre nå enn den har gjort mens vi har gitt ham den fra glass.
Lemonia Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Hvis du ser på innholdet i kjøpt sviskemos inneholder de 40-50% kokt ris. Rett og slett fyllstoff. Hjemmelaget sviskemos er dermed mer konsentrert og det er nok derfor det virker bedre.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 fryser dere ned det det dere lager da?? i hva?? gamle glass, eller noe annet? lurer litt på om jeg skal lage jeg også
Gjest Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Jeg fryser i gamle glass ja. Men har også noen plastbeholdere fra tommee tippee som passe bra. De begrene fra Avent er også fine å bruke. Jeg har også merket at hjemmelaget sviskemos funker myyye bedre. Når jeg gir henne sviskemos jeg har kjøpt må hun ha mye mer for å få effekt, med den hjemmelagde er det nok med noen te-skjeer. Jeg har nok sviske/aprikosmos i hvert glass til 2 dagers bruk. Vet ikke hvor lang holdbarhet det har etter man har tatt det opp av fryseren, men etter 2 dager er det ihvertfall ok
blå+? Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. juli 2009 Da var mosen lagd og satt i fryseren:) Fylte opp to is-terning brett, så da er det vel fort gjort å tine. Har ikke tenkt at det går an å blande aprikos og sviske. Lagde det i går, så da må vi prøve det i mårra! Takk for tips;)
Elin snart mamma til 3 Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 takk for tipset her også skal prøve å lage i morgen
Elin snart mamma til 3 Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 ok.. da har jeg handlet men klarte å kjøpe fersken istede for aprikos. Spiller det noen rolle??
helene0: jan09+jun11 Skrevet 23. juli 2009 #10 Skrevet 23. juli 2009 Lagde litt sviskemos for noen dager siden. Han syntes det var kjempestas! Det eneste som var litt dumt var at han ble liggende å prompe (og våkne av det) så og si hele natta... Tror jeg fortsetter med litt maltekstrakt hver dag og heller prøver svisker igjen om det trengs - og da får han få det tidlig på morgenen og ikke midt på dagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå