Gå til innhold

Dere som har hatt 1. klassinger de siste årene/barneskolelærere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva lærer barna der dere bor når de skal lære seg å lese og skrive? Bare store bokstaver, bare små, eller begge deler?

Eldstemann har nemlig fått en del "lær å lese" bøker, men i alle så er all teksten skrevet med kun store bokstaver, noe jeg synes er utrolig irriterende og som gutten også reagerer på ("jammen mamma, det er jo bare første bokstaven i hver setning som skal være stor!"), for i hvertfall her lærer barna å lese normale tekster med både store og (mest) små bokstaver. Men kanskje det er anderledes andre steder i landet?

Skrevet

Jenta mi skal begynne i 2. nå,og de lærte både store og små bokstaver i fjor.Alle tekster de skulle lese var med små bokstaver ja.

Dette er i Trondheim da!

Skrevet

Jeg jobbet i førsteklasse i noen måneder i 08 når de startet etter sommerferie. Og det de lærte var alfabetet, en bokstav hver uke som de skreiv både i store og små bokstaver. Nå aner ikke jeg om alle andre barneskoler har det sånn men sånn gjorde de det iallfall i Asker. Øvde på å skrive navnet sitt og forskjellige ord til den bokstaven som var valgt den uken.

Skrevet

Begge deler. Trykte bokstaver i 1. og stavskrift i 2. Stavanger

Skrevet

Da jeg hadde 1. klasse før kunnskapsløftet kom (2006) tok vi utgangspunkt i de store bokstavene. Nå skal jeg ha første klasse igjen, og vil bruke både store og små. Det er nok ulike oppfatninger om hva som er best...

Mvh, lærer

Skrevet

Stavskrift?

Ser jo ut til at det er vanlig å lære begge deler. I så fall lurer jeg på hvorfor de kun har store bokstover i slike type bøker som gutten min har?

Skrevet

Synes å huske at en foreleser sa noe om at forskning har vist at førskolebarn helst bruker de store bokstavene hvis de får velge selv. Kanskje det er den tanken som ligger bak?

Skrevet

Mener det er stavskrift de kaller den sammenhengende skriften nå ja :-) Da jeg gikk på skole i riktig gamle dager så het det løkkeskrift og vi lærte det vel ikke før i 4. eller noe....

Skrevet

Lærebøkene er sikkert laget slik, siden det er forskjellig praksis fra skole til skole, om de lærer både store og små eller bare store.

Her tror jeg de tar utgangspunkt i de store, men de har lært seg alle de små også.

På slutten av 1.klasse begynte de såvidt litt med løkkeskrift også.

Dette er i Hedmark.

Skrevet

Ok, da er det nok ulik praksis. Her blir gutten stresset av bare store bokstaver siden han har lært å lese normale tekster hvor de fleste bokstavene er små.

En ting jeg forøverig aldri har kjønt er denne løkkeskriften. Hva i alle dager er poenget med å lære barna dette? Husker jeg lærte det selv i 3.-4. klasse en gang. Skjønnskrift kalte de det. Var helt grusomt og jeg har aldri noensinne hatt brukt for å kunne skrive dette igjen siden. Aldri! Greit nok å lære seg å lese det, men skrive? Totalt bortkastede ressurser etter min mening. Dessuten har det en utrolig negativ effekt i at spesielt guttene lar dette henge i og skriver løkkeskrift/sammenhengende skrit også på ungdomsskolen slik at det blir et svare strev å tolke det de skriver siden de ikke akkurat skirver pent, hehe... Måtte faktisk be en av elevene mine om å gå over til blokkbokstaver fordi det var helt umulig å lese skriften hans, han tok det heldigvis med selvironi og humor ;-)

Skrevet

Løkkeskrift og stavskrift er to ulike typer sammenhengende skrift.

Skrevet

Enig i at løkkeskrift er unødvendig, og kjenner igjen det med guttas skrift senere.

Stavskrift er noe litt annet en løkkeskrift. Da lærer man hvordan man skriver bokstavene sånn at de kan henge sammen lettere.

Det er nødvendig å lære for at man skal kunne skrive fort nok. Regner med at du henger noen av bokstavene sammen også når du skriver.

Meningen er at skriften skal bli funksjonell og personlig.

Ang lesebok, så er jo skolen pliktig til å gi individuell opplæring.

Der jeg jobber har de ulike lesebøker etter hva de kan. Hvis de kan de små bokstavene, så får de bøker med små bokstaver.

Tror ikke du vil ha noen problemer med å finne bøker med små bokstaver hvis du leter litt :)

Skrevet

Ahhh... Takk for oppklaringen :-)

Nei, jeg skriver faktisk ikke noen bokstaver sammenhengende når jeg skriver for hånd, men ser jo at da har de da drevet med stavskrift helt fra første bokstav de har lært i gutten min sin klasse. Han lærer å skrive slik at bokstavene henger litt sammen i hvertfall.

Skrevet

Jeg har hatt 1.klasse de 3 siste årene. Vi har alltid lært elevene både de store og små bokstavene, eller egentlig 3 bokstaver - den store, den lille skrivebokstaven og den lille lesebokstaven (den lærer de selvfølgelig ikke å skrive. De skal bare vite om den.).

Alle lesebøkene/ark er med små bokstaver. Vi skriver stavskrift så fort som mulig etter skolestart (altså med små og store bokstaver).

I 2.klasse som jeg skal ha nå, skriver vi stavskriften sammenhengende.

Løkkeskrift blir etter mitt skjønn noe helt annet..

Etter 4-5. klasse skal de utvikle sin egen funksjonell håndskrift. Vi har da gitt de noen verktøy, så er opp til elevene hvordan de vil bruke de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...