Gå til innhold

Farging / bleking av hår

Anniq 83  ♥Samuel 31.03.10♥

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har jobbet som frisør i 6 år og har ALDRI hørt noe om at dette er farlig på noen måte. Er veldig mange kunder som spør om dette, og hadde det vært at det ikke hadde vært bra hadde ihvertfall vi frisører fått vite om det. Mange frisører som selv går gravide i alle disse kjemikaliene;) Noen som også sier at fargen kan bli annerledes enn den til vanlig blir, men det har jeg heller aldri opplevd:)

>håperpåaprilbaby<

• 4 uker senere...

Selvsagt er det ikke sundt å utsette et forster for sterke kjemikaler. Og selvsagt vil alle frisører si det motsatte, det er jobben deres..

Men små mengder av giftstoffene kommer inn i blodet, og derfor også i fosterets blod. Det kan ha uheldige virkning for noen, etter hvor forsteret er i sin utvikling. Men ikke for alle selvsagt. Men hvorfor ta sjansen?

Det kan dessuten få senskadevirkninger, noe som ikke vil vise seg før senedre i livet. Det holder derfor ikke å si at "ja men venninnen min er frisør og hun har født flere friske barn".. Det kan oppstå ting senere i livet, som har direkte sammenheng med hva man er utsatt for i svangerskapet. Det er f.eks påvist hormonfeil hos padder som blir utsatt for kjemikaler under svangerskapet, og at de senere i livet blir for sent kjønsmodne eller ikke kan få barn i det hele tatt.

Det samme gjelder andre kjemikaler man f.eks smører på huden (f.eks selvbruningskremer..)

Så mitt prinsipp er:

det du ikke ville puttet i munnen, bør du heller ikke smøre på huden (hodebunnen) da det taes rett opp i blodet. Det kan måles ved f.eks en blodprøve.

Annonse

Man skal ikke bli helt hysterisk. Det går nok helt greit å farge håret en gang eller to i løpet av svangerskapet. For sikkerhets skyld kan man jo be frisøren bruke hette, da vil ikke fargen komme i kontakt med hodebunnen. Det blir noe annet hvis man kliner hårfarge i hodebunnen 20 ganger i løpet av svangerskapet.

Til alle dere som er redde for å farge håret vil jeg opplyse om at all kosmetikk inneholder kjemekalier som er potensielt skadelig for fosteret- Skjekk inholdsfortegnelsen på shampoen din f.eks. den inneholder som oftests parabener (methylparaben, propylene glucol, methylproprioal f.eks.) Fra forsøk på dyr hvet man at disse kan virke hormonforstyrremde.- Parabener finnes i så og si alt av såpe, shampo,kremer, bodylotions. I danmark anbefaler man gravide å unngå parabener i svangerskapet, i norge er folk flest ikke særlig beviste på kjemikalier i kosmetik.

så har man kjemiske solkremer (dvs. alle de kjente merkene man finner i butikken). Disse inneholder også relativt store mengder hormonforstyrrende kjemikalier.

og så har man neglelakker, selvbruningskremer, sminke etc. De aller fleste merker inneholder kjemikalier som er både kreftfremkallende og hormonforstyrrende.

For ikke å nevne mat. Mye norsk mat inneholder store mengder e-stoffer som farge, konserveringsmidler, kunstig aroma, nitritter.

ALT kan være farlig. Det meste av de kjemikaliene vi er borte i til daglig er potensielt skadelig. Poenger er, hvis man ikke vil farge håret 1 gang, bør man også holde seg unna kjente hormonforstyrrende og kreftfremkallende stoffer som finnes i det meste av kosmetikk og også mange matvarer. Man dør ikke av litt, men det er den kumulative effekten av å bli utsatt for masse kjemikalier over mange år som kan være ugunstig.

Hei!

Sålenge man selv ikke reagerer på lukten av bleking/farging,er ikke dette noe problem. Det anbefales ikke å gjøre dette selv hjemme,men på frisørsalong hvor de har punktavsug. Så sålenge lukten ikke er et problem for deg,og frisøren bruker punktavsuget-for å unngå for sterke kjemikalier som KAN påvirke fosteret-er det helt problemfritt :)

Skulle bare mangle at vi skal få fortsatt være litt forfengelige ;)

Jeg har også hørt dette. Det er jo en del avgasser når en farger håret, det kjennes jo godt i luftveiene og i øynene!

Det finnes hårfarger uten amoniakk og parabener på helsekostbutikker, det kan jo være et alternativ hvis du føler deg usikker? Jeg har i alle fall kjøpt en sånn selv, og er spent på å prøve. De koster litt mer, men det blir jo ikke så mange ganger i løpet av svangerskapet uansett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...