Frøken Freken Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Jenta mi får tenner, og er veldig misfornøyd om dagen. Etter som motorikken har utviklet seg oppstår en del negative situasjoner i løpet av dagen - særlig når det kommer til legging, stell og måltider. Feks: - Nekter å ligge på rygg ved stell, vrir seg som en makk - men når bæsjen er passe løs er det ikke så greit å stelle henne mens hun ligger på magen - vil bare sitte med ryggen til meg når hun skal spise, vil ikke åpne munnen - før hun har smakt, da vil hun gjerne ha mer, men fortsatt mens hun sitter med ryggen til eller prøver å reise seg i stolen. - reiser seg i senga når hun skal sove, for så å kaste tuttene på gulvet Jeg ønsker jo selvsagt at dagene skal være kos og harmoni, men slik det er nå kjennes det mer som en kamp. Jeg er inne hos henne til hun sovner om kvelden, ikke fordi jeg er like oppsatt på at barn ikke skal gråte som mange andre, men bla fordi hun kaver seg opp og kaster opp når hun gråter. (Ligger IKKE lenge og gråter) Andre som har hatt slike perioder? Hva kan jeg gjøre?
Frøken Freken Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 20. juli 2009 Må presisere at jeg selvsagt ALDRI bruker vold mot barnet mitt, selv om det føles slik når jeg feks legger henne tilbake på rygg gang på gang på stellebordet. Hun har forøvrig alltid vært kjenneteget av at hun er blid og tålmodig.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Ah, kjenner til problemet.. Her gikk det sånn ca over etter tennene kom ut da, men i mellomtiden måtte jeg bruke makt for å skifte bleie uten at det havnet bæsj i øynene mine, hender, klær, ja alt egentlig! Men så er min kjære hjemme nå da, så den ene holdt henne i ro, mens den andre skiftet i en helsikens fart! Når det gjelder spisestolen ville jeg prøvd seler, det gjorde jeg for at hun ikke skulle kunne reise seg i den. Og det fungerte kjempe bra. Når hun var på det verste -altså skulle gjør alt annet mens hun spiste- satt jeg henne foran tven mens hun fikk mat. Tv er magiskt er min konklusjon -da spesielt Drømmehagen.. Håper humøret til frøkenen din kommer tilbake snart da:) I mellomtiden er det bare å forlenge lunta og smøre seg med goooood tålmodighet:)
LilleBjella Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Fire tenner skimtes nå i øvre gommer, så jeg kjenner til problemet "misfornøyd baby". Men bedre nå heldigvis, så du får forhåpentligvis se tjukken på sitt ypperste. Selvfølgelig må man bruke makt. Jeg hadde aldri greid å få på tjukken klærne hans, om jeg ikke hadde tvunget hender og hode gjennom. For ikke å snakke om å tviholde ham på magen, mens jeg skifter bleie. Egentlig er vel halve overkroppen og hodet hans i mageleie, mens underkroppen er på rygg. Bra han er mer tøyelig og bøyelig enn meg. Jeg er litt usikker på hva du spør om egentlig. Ja, det er nok mange som opplever det samme, og ja, det er min erfaring at det passerer....som med alt annet. De færreste tredveåringene reiser seg i senga og kaster tuttene på gulvet, og de kan som regel også spise med ansiktet mot andre. De dagene tjukken har hatt tenner på gang, har vært rimelig kjipe. Men med en gang de dukker opp, så blir humøret bedre, og det samme blir nattesøvn, spising, legging og det hele. Hold ut?
Itsrejk Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Tror ikke det er til å unngå å bruke makt til tider... Samtidig er jeg tilhenger av å bruke de triksene man kjenner til for avledning osv. Tror det er lettere å bevare litt kos og harmoni på den måten, enn om man må løse alle kampene med maktbruk. I de situasjonene du beskriver tenker jeg at det kanskje er lurt å gå inn for å bryte mønsteret som har oppstått. Stell: Hvor stødig står hun? Kanskje det er stas å få stå når du skifter bleie? Spising: Ryggen til var jo original. Hva med å bytte spiseplass? Hvis dere spiser ved kjøkkenbordet - hva med å spise ved benken eller ved stuebordet? Legging: Eh...aner egentlig ikke... Funker det å la henne ha en tøybok eller noe sånt i senga, eller vil den også bli kasta ut?
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Min lille står når vi skifter bleie, uavhengig av tenner. Det fungerer greit, selv om man må være kjapp for at hun ikke skal sette seg igjen Vi la vekk stellematta for flere mnd siden da hun oppførte seg (og oppfører seg fortsatt) som en mark. Altfor skummelt og ikke minst, bytt til up&go om du ikke alt har gjort det! myye enklere å skifte på! Hun står også i senga og kaster både bamser og smokker på gulvet. Det er variabelt hvor bra det går,men som regel roer hun seg når vi går inn og legger henne ned mens vi sier "natta" - riktignok må vi inn x antall ganger fortsatt men det går stadig bedre. Ang mat sliter vi med litt av det samme så ingen tips der
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Her er påkledningen en kamp uansett tenner eller ei. Hun stritter imot, og vil IKKE ha klær på seg i det hele tatt. Da pleier jeg å legge henne på dobbeltsenga (litt større tumleplass enn stellebordet), og må jo "bruke makt" for å få klærne på- hun kan jo ikke gå naken heller;) Her hjelper det imidlertid med litt titt-tei lek med armer og bein, hvis hun ikke er altfor trøtt/ sur da.. Når det gjelder legging, må jeg være hos henne helt til hun sovner, og holde henne "på plass". Da hyler hun først litt i sinne, men roer seg ned ganske fort når hun innser at slaget er tapt; nå skal vi ligge rolig og sove. Føler ikke at det er noe i veien med det- for det er jo til hennes eget beste. Med begynnende sep.angst inne i bildet også, føler jeg at det er totalt uaktuelt å la henne ligge alene og hyle og skjelve av skrekk; det fører ingen vei hen og vil bare gjøre vondt verre. Ang spising; her må det underholdes for å få den siste delen av maten inn; OlleBolle med alle sine 10-12 vers har vært en stor hit lenge- men nå begynner hun å bli lei den og da må jeg være kreativ og finne andre sanger istedet;)
nelliik m/blå & rosa Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 hehe Akkurat slik har vi også det her hos oss!!!. Uavhengig om lille blå får tenner eller ikke (fikk kun 2 stk da han var 6 mnd, og har siden ikke sett snurten til fler). Han er 9,5 mnd nå. Og vi kan jo ikke gjøre annet enn å le når lille krabaten vår nekter å ligge på rygg for å skifte bleie, nekter å få på seg klær, vrir seg i stolen når det er måltider selv om vi har seler på han, putter fingrene i den matfulle munnen for så å gni seg med dem i håret eller ansiktet, når vi plutselig hører et "klakk" i gulvet på rommet der smokken blir kastet fra sengen, og så finner vi et laaaaager av smokker når vi har vaskedag, eller når han står i senga å vræler til vi kommer inn og er smørblid da, mens han tygger på kanten og det er så vidt vi ser småfingrene over rekkverket! Vi kan ikke gjøre annet Vi ler jo selvfølgelig ikke han oppi ansiktet hver gang vi syns situasjonen er komisk, og ja, vi blir ofte frustrert vi også...! Utålmodige. Når ting skal ta så innmari mye lengre tid pga alle disse "makt-kampene". Men tror nok dette er en fase som alle større babyer skal gjennom - hører alle mine venninner også har det slik med barna sine.. Ser vi er mange her.. Våre foreldre... Osv. Ekstremt slitsomt når det står på, men vi alle kommer til å se lattermildt tilbake på det når småbarnstiden er over Ser bare slik mamma og pappa sitter å mimrer over tiden med meg å mine søsken nå, også de hadde samme faser med oss. Og, ja, vi må også underholde og leke klovner ofte for å få i han mat, sitte inne hos han til han er rolig, holde han fast når bleien skal skiftes osv. Men kaller ikke det direkte makt, da dette er en nødveninghet og vår lille sønn, våre alle små, er totalt avhengig av en voksen for å fungere Det er nå småbarnstiden er Både på godt & vondt!
nelliik m/blå & rosa Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 ..èn avledningsmanøver gutten vår elsker hvis vi feks skifter bleie, kler på eller sånner typer ting, er å la han få leke med den lille tannbørsten sin
Frøken Freken Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. juli 2009 TUsen takk, alle sammen! Ja, hvor ville jeg med dette? Vet ikke helt - føler meg vel bare litt miss når "alle andre" koser seg glugg ihjel hele dagene, mens jeg er kjempesliten når kvelden kommer. Har nok hatt noen urealistiske forventninger til meg selv i mammarollen - og til jenta mi - som jeg håpet skulle vente til toårsalderen før hun fikk egen vilje. Kan nok ikke skifte på henne stående enda, for hun har nettopp begynt å reise seg og henger på senga med kjeften over kanten mens hun vingler i beina.
Hippo77 Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Her er stelling også en real utfordring om dagen.. Vesla SKAL over på magen for enhver pris. Men jeg fant fram rangletøflene fra da hun oppdaget føttene sine og de har fått sin renessanse. Superspennende - og helt akseptabelt å ligge på rygg mens mamma skifter bleie. Bare et tips.
husmus &2 Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Han gikk gjennom en periode hvor det nærmest var helt umulig, men nå må vi skifte på han på middagsbordet. En kan jo anta at vi ikke spiser der lenger, men da antar du feil. Uansett, jeg gir han noe han vanligvis ikke får lov å leke med og da holder det i massevis. Hva mer spurte du om? Jeg har svaret på alt. Angående soving så må vi også, (les; ikke meg) sitte hos han til han sovner og "holde" på han. Men jeg begynner å synes at det snart er på tide at han ordner dette selv. Han reiser seg opp med EN gang vi løfter hånden vekk og blir vi lenge nok borte skriker han. Sover han hos bestefaren sin reiser han seg opp og legger seg ned i ca 10 minutter uten en lyd til han sovner. Så han er mer veloppdragen borte fra oss. Ergo, han gjør det fordi han VET vi reagerer på det. Løsningen? Aner ikke. Jeg synes det er flaut nok som det er ovenfor naboene. Lykke til Kjellbjørg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå