Gå til innhold

singel alenemor - hva skjer med pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I dag kom jeg til å tenke på hva skjer med pappaperm når far ikke i bildet? Får da den single moren overta disse ukene med økonomisk rettighet. . . ?

Jeg skal snakke med arbeidsgiveren om to - tre uker for å søke om permisjon, ordne med div papirer, etc. Da er det like greit å undersøke hvilken rettigheter jeg har som alenemor. Jeg skal ta kontakt med NAV for å høre mer om dette, men tenkte på at kanskje det er noen her inne som kan svare bedre ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får overta "pappadelen" og får utbetalinger basert på din lønn også i denne delen av permisjonen.

(Det får forresten vi som er i parforhold men hvor det må stebarnsadopteres også, om vi har lyst til det. Den som stebarnsadopterer får rettighetene til far, men ikke plikt til å ta ut permisjonen).

Du kan også få noen til å ta ut "fars to uker" ved fødsel om du har lyst, retten til fri i disse ukene kan overføres til "noen andre som bistår moren" dersom far ikke bor sammen med mor. Så om du har noen nærstående som jobber et sted hvor denne permisjonen er lønnet, kan det jo kanskje være ønskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...