TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Jeg og min søster skal på shopping til Bergen på fredag, og snakker om å gå på shushi resturant... Så er det noen som vet om en kan spise det når en er gravid???
Bringebærmamma 160611 Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Jeg hadde nok personlig styrt unna rå fisk mens jeg går gravid. Sushi resturantene er nok flinke til å holde god hygiene og kun bruke fisk som har vært fryst, men rå fisk kan inneholde sykdomsfremkallende bakterier som kan være svært farlig for gravide. Spesielt er Listeria farlig. Listeria kan føre til at barnet i magen kan dø. Listeria finnes spesielt i rød fisk. Derfor bør man heller ikke spise røkelaks eller gravetlaks ol. når man er gravid. Listeria dør ved varmepåvirkning. Det er derfor helt ufarlig å spise kokt/stekt rød fisk. Listeria kan også finnes i melkeprodukter som ikke er varmebehandlet. Det er blant annet derfor man ikke ska spis myke oster laget av melk som ikke er varmebehandlet. La sushien vente til barnet er født ;-)
X10ne Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Følger du anbefalingene fra norske myndigheter (Mattilsynet) kan du spise sushi. Følger du rådene til hysterikerne her inne kan du ikke spise sushi. Det er ditt valg :-)
X10ne Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Det finnes jo også frityrstekte maki. Du kan jo gå for det!
Lothriel Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Det kom akkurat ut nye rettningslinier for dette - så sushi som har vært fryst er visst ok, men vær forsiktig! Om som X10 sier så finns det jo forskjellige slags sushi - også vegetarisk, og med laks som har vært varmebehandlet, så det går helt sikkert an å være gravid og mett på en sushi restaurant!
♥Bubble♥ Skrevet 21. juli 2009 #9 Skrevet 21. juli 2009 Skal man være på den aller sikreste siden når man går gravid skal man ikke spise noe som hels (Satt litt på spissen) Man kan få farlige bakterier i seg uansett hva man spiser og det gjelder ikke bare når man er gravid. Kjøtt som akkurat er blitt dårlig lukter ikke eller smaker ikke vondet samme med fisk, grønnsaker og frukt som ikke er vasket godt nok (vet man egentlig når de er vasket godt nok?) Vi kan rett og slett ikke være så hysteriske Hadde jeg vært deg hadde jeg spist sushi med god samvittighet og er du litt usikker så spør om den fisken de bruker har vært fråsen. Mesunner deg som skal på sushi resturant i Bergen, de har så god mat der
Lakenskrekk Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 Legen min sa til meg at jeg skulle holde meg unna rå fisk. Du kan jo ringe din egen lege og spørre
b77h Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Jeg syns det er litt drøyt av dere å kalle bringebærmamma hysterisk. Hun kommer med gode og velmente råd - selvfølgelig er det alltid opp til den enkelte hva man vil følge og ikke. Men skal man være på den helt sikre siden ville jeg også holdt meg unna rå fisk og rått kjøtt, da de kan inneholde div levende organismer og bakterier som ikke er like heldig for fosteret. Mye vi voksne tåler som ikke fosteret tåler like bra. Men det med å dobbelsjekke om det er fryst høres jo lurt ut, om man bare MÅ ha sushi.
ladylennie Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Sushi er helt trygt for gravide å spise hvis fisket fryses først fordi nedfrysing dreper alle parasitter. De fleste butikker og restauranter kjøper in ferdig laget sushi fra leverandør og da må det ha vært nedfrosset. Når restauranter lager sushi in-house er dette ikke alltid tilfellen man kan bare spørre da om fisken fryses ned. Man skal unngå fersk tunfiskfilet helt pga miljøgifter. Jeg synes ikke det er hysterisk å være forsiktig, men det må være opp til hver enkelte å bestemme selv. Rådet varierer veldig fra land til land så man må bare bruke egen fornuft. I England for eksempel anbefales det å unngå alle matvarer som innholder leverprodukter: inkl. pate, leverpostei osv. fordi det sies det er for farlig med for mye vitamin A. Men det har jeg aldri hørt noe om i Norge. Derimot unngår gravide ofte all slags spekemat i Norge mens i England er det få som holder helt seg unna kalde kjøttprodukter. Uff det er ikke alltid lett og det er mulig å lese for mye...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå