Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 dager igjen til termien og syntes at babyen godt kan komme snart. Men så har jeg en mor som gikk kjempelenge på overtid med både meg og broren min. 2 uker med meg og 3 (!) uker med broren min. Hun ble forsøkt igangsatt uten at det virket til og med! Nå hører jeg endel folk si, inkludert jordmoren min, at dette kan være arvelig og at jeg må belage meg på å være tålmodig da det kan være en god stund til noe skjer.. Æsj! Jeg vil at han skal komme ut nå! Er det noen flergangsfødende som har opplevd at det kan være en sammenheng mellom mor og datter i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Både min mormor og mamm gikk langt over termin med sine henholdsvis 7 og 2 barn, mormor måtte igangsettes med 4 eller 5 av dem 2-3 uker over.

Selv har jeg født på termin, 3 dager før (egentlig 8 etter min mening), og 2 dager over termin.

Skrevet

Som med alt annet meg fødsel og svangerskap så er det noen som har opplevd akkurat det samme som moren sin og noen som har helt totalt forskjellig erfaring så du får nok mange motstridende svar på dette spørsmålet....

Jeg fikk samme beskjed fra jordmor og på meg stemte det veldig godt. Både min mor, mine tanter og min mormor har hatt forholdsvis enkle, raske fødsler før termin. Jeg belaget meg litt på det med første mann (selv om jeg var klar over at det ikke nødvendigvis stemte) og det slo til. Gutten vår kom åtte dager før terming og jeg hadde en fødsel som lignet veldig på resten av familien.

Så jeg tror det stemmer.... Tror i alle fall det stemmer på flertallet, men siden det alltid er unntak så er det jo alltid noen det ikke stemmer på også.

Nå venter jeg min andre og har termin om åtte dager. Håper det slår til denne gangen og :-D

Skrevet

Alle fødsler er jo forskjellige men i vår slekt er nok det arvelig når ungen kommer. Min mor gikk ikke over termin med noen av oss fem barna.. Jeg fikk min jente 15 dager før.. Ene søstra mi fikk gutten sin 4 uker før og jenta si 12 dager før. Andre søstra mi fikk sin 14 dager før.. så ingen av oss har gått over. Ei venninne gikk en uke over, hennes mor hadde gjort det samme.. så ja jeg mener det er arvelig. Leste et sted at det ligger i våre gener når vi føder.. men det er ikke bare mor som påvirker, det er faren også.. ungen har jo 50% av hans gener.. så derfor kan man ikke alltid bare se på når og hvordan sin mor fødte..

Skrevet

Her stemmer det. Som en klokke nesten. Skremmende.

Altså arvelig mellom damer på morsiden, dvs mormor, min mor og mine tanter.

Alle føder etter terminen, og alle får stor barn. jippi....

Skrevet

min mor fødte over tiden med sine 2 første( ca en uke over) og til termin med nr 3

jeg har født til termin med mine to, venter nå nr 3,og har ikke termin før om 5 uker, så det vet jeg ikke enda... he, he.. håper jo den titter ut litt før termin :) blir jaggu slitsomt på slutten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...