Gå til innhold

Rhesus minus, noen som kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rhesus minus og på papirene fra Ullevål står det at jeg skal ta ny kontrollprøve i uke 32. Jeg er nå i uke 32 og har ikke time på helsestasjonen før i neste uke, er selvfølgelig også på ferie. Ringte i dag til både helsestasjon og legekontor hjemme og helsestasjonen mener jeg må få tatt prøven denne uken, mens de på legekontoret mente at jeg kunne ta den neste uke, men ikke senere enn det.

Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Noen som har erfaring, er det greit å ta denne kontrollprøven i uke 32?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. jeg tok de prøvene i uke 32 og 36, om man tar den en uke til eller fra spiller nok ingen rolle. de skal kontrollere at du ikke har antistoffer i blodet.

Skrevet

Takk for svar!

Det som gjør meg usikker er om det skal gå fire uker mellom prøvesvar og om det er en spesiell grunn til at det nettopp er uke 32 og 36 som er valgt. Jeg har to barn fra før og da har alt vært ok, men da har jeg jo også fått tatt prøvene når de skulle tas.

Skrevet

samme far? hvilken blodfaktor har han?

Skrevet

Det bør ihvertfall ikke være så mye mer enn en uke i pluss eller minus til uke 32 og 36. Det er i den tiden de kan si med sikkerhet om du har dannet antistoffer eller ikke.

Det finnes mange steder du kan gå og ta prøven, som feks labratorier på sykehusene som er åpne selv i ferier.

Viktig å få tatt prøvene, men ikke la deg stresse av ukene:) Det er ingen krise å gå litt over tiden. Bare du får tatt to prøver med ca 4 ukers mellomrom i intervallet uke 31-37.

Skrevet

Det er samme far.

Jeg lar meg lett stresse i dette svangerskapet da det siste endte litt dramatisk, jeg er så redd det skal være noe galt denne gangen også. Jeg finner meg et legekontor evnt. Volvat her jeg er. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Du har vel fått et ferdig utfyllt blodprøveskjema som du kan gå på laboratoriet på legesenteret med vel? Jeg er selv i uke 32. 31+2 mer nøyaktig. Har time med jordmor neste uke. Men jeg kan ta blodprøvene den dagen det passer. Trenger ikke vente til neste kontroll. Tenkte jeg skulle gjøre det på fredag da jeg er 31+6...

Skrevet

ifølge leger og jormødre, så skal prøvene taes da du er 32 uker på veg, ikke i uke 32...

Skrevet

Jeg var en uke for sein på uke 36 sjekken, men gjorde ikke noe det. Men burde helst bli tatt som anbefalt

Skrevet

Jeg er akkurat i uke 32 i dag,altså 32+1 i morgen. Og da tenker jeg det er greit å få det gjort denne uka.

Har ikke ferdig utfylt skjema, men regner med at de kan fikse det på legekontoret her. Hvis ikke kan vel fastlegen fakse over en rekvisisjon.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...