nelliik m/blå & rosa Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Hvordan man kan få dagene til å gå opp, studiet til å gå bra, lesekunster for å få tid til alt osv. Her mottas absolutt alle tips med STOR takk!!!!! Jeg skal nemlig begi meg ut på sykepleieren nå fra slutten av august.. Og lille blå er da bare 10 mnd. Jeg føler at han er så liten! Gruer meg så fælt til å "forlate" han og skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å få tiden til å strekke til; både til lesning, studiet, sønnen vår, samboeren; familielivet, venner osv.... Har jeg begitt meg ut på noe dumt med en så liten gutt, burde jeg ventet noen år kansje? Har dere tips om hvordan man fint kan takle studiet og hverdagen. Igjen, tuuusen takk for alle tips på forhånd )
Vannmann35 Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Som student har du mye mer fleksible dager enn når du jobber. Du kan forlate forelesningen om du ønsker og hente barnet ditt tidligere, enten det er sykt eller du bare føler for det - det kan du ikke på samme måte i en jobbsituasjon. Du kan levere barnet ditt senere i barnehagen også, sjeldent forelesningene begynner kl 8. Ellers bør du legge opp dagen din til at du er på skolen 9-16 f.eks., og lese mellom forelesningene. Du kan også lese om kvelden når ungen har lagt seg om kvelden. Det er ikke noe vanskligere å være student med barn, enn arbeidstager med barn - det eneste er at det krever mer disiplin av deg - da man fort kan strekke morgenen litt lengre eller tenke at man kan lese i morgen i stedet... Også får man jo dårligere økonomi da...
Studine mevik Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Skal du studere på heltid eller deltid. Har en venninne som tar sykepleien på deltid. Hun begynte på studiet samme året som sønnen ble født. Han ble født i mars. Var veldig tøft det første året for da hadde de ikke barnehageplass, men andre året gikk veldig greit. Gutten var i barnehagen på dagen. Da fikk hun mye tid til å lese. Når man tar studiet på deltid så har man ikke forelesning hver dag så da kan man levere fra seg ungen i barnehagen bare noen timer for å lese. Jeg har tenkt å ta et studie som er nettbasert til neste år. Fødte for 5uker siden så blir litt tidlig å begynne allerede i høst. Da er det noen få heldagskurs som man må delta på og resten leser man hjemme og leverer oppgaver. Siden samboeren min jobber skift så kan han innimellom ta guttungen på dagen så jeg kan lese. Vi har ikke tenkt å sende han i barnehagen neste høst. Kanksje vi ansetter en dagmamma eller får plass i en barnepark istedet. Hvis du bare er flink til å strukturere hverdagen så går det nok veldig bra skal du se
Litjmora Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Du leser på dagtid når han er i bhg, og på kvelden når han har lagt seg. Du leser i helgene når pappaen er hjemme og kan passe på. Venner og "uteliv" får nok kanskje vike litt for studier og familien til du er ferdig man rekker ikke alt, da sliter man bare ut seg. Greit å være strukturert, og sette opp leseplaner for hver uke, slik at du vet hva du må rekke av pensum før eksamen. Hvis du feks har 3500 sider i pensum(som er "vanlig" på et fag med 15poeng) så må du lese 233 sider per uke i 15 uker for å rekke igjennom alt. Da vet du hva du har for mål hver uke Gjør en semesterplan med når dere skal levere oppgaver og når det er examener, og finn ut hva du må ha lest fram til disse målene, slik at du ikke må sprenglese dagene før. Lykke til!
precious baby Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Hei nelliik &lille blå, Takk for din innlegg. Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg skal forsette til høsten 2 år i sykepleier utdanning heltid. Baby min bli 10 måneder og 2 uke når hun skal på barnehagen. Jeg gruer meg. Hei litjmora, lillemevik og vannmann32 Takk til dere at dere har svart på denne innlegg. Dere har gode råd.
nelliik m/blå & rosa Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2009 Jeg skal også studere på heltid. På forhånd hadde jeg selv tenkt å kansje legge det opp som en 8-16 "arbeidsdag",, at det på en måte blir noe jeg måå stå opp til og ikke kan sluntre unna. Jeg er nemlig veldig flink til å soove lenge og å forskyve lesning, om det ikke er fordi jeg absolutt må Så nå må jeg rett&slett få en veldig strukturert og disiplinert hverdag! Flere tips?? Mottas fortsatt med takk Og lykketil, precious baby.
Vannmann35 Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Kan for øvrig informere om at jeg skriver på masteroppgave mens jeg nå har en 6 uker gammel baby. Det er ikke lett, men må bare prøve å få skrevet litt mens hun sover - benytte de mulighetene jeg har. Husarbeid får heller vente, og vennene får klare seg selv en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå