juli-prins:-) Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Har termin denne uken og har begynt å tenke litt på smittefare på sykehuset osv. Tror jeg skal ta med litt anti-bac på barsel så alle besøkende kan få renset hendene før de tar på den lille.. Er dette heeelt hysterisk eller..?? Leste nettopp at det er en eksplosiv økning av svineinfluensaen i England nå, og vi kommer til å få endel besøk derfra, pluss at vi kommer til å reise dit med babyen når den er ca 3 måneder gammel (mannen min er engelsk, så besøk hit og dit er jo obligatorisk). Har allerede begynt å bekymre meg for dette.. Noen som kjenner seg litt igjen? Har aldri stresset over slike ting før, men nå ble det plutselig ganske skremmende. Det er vel kanskje mors-instinktet som kicker inn? ;-)
Gjest Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Tja, nå bor jeg i England så burde kanskje vært mer bekymret enn det jeg er. Jeg tar mine forholdsregler og følger det engelske myndigheter sier om god håndhygiene. Jeg reiser heller ikke mer enn det jeg må - men mat må jo handles inn og til legekontoret må jeg jo til svangerskapskontroller... Personlig syns jeg ikke det er hysterisk å ha med anti-bac på barsel. Selv har jeg dette i veska og benytter meg av det med jevne mellomrom. Men har ikke sykehus i Norge slik anti bacteriel som besøkende må smøre på hendene sine før de får besøke mor og barn? Sykehuset jeg skal føde på har hvertfall sånne dispensere hengende rundt omkring og de oppfordrer alle som er der til å benytte seg av disse. Hmm, kanskje det er noe som har blitt hengt opp etter at svineinfluensaen dukket opp?
meg & to små vampyrer Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Nei, det er vel ikke normalt at besøkende på barsel må vaske seg med antibac... Var hvertfall ikke det for tre år siden da vi fødte sist. Så nå at britiske helsemyndigheter anbefalte alle gravide å holde seg mest mulig inne, unngå offentlig transport osv. De går ganske kraftig ut der. Her hjemme anbefaler de ikke slike ting enda. Hmmm... ikke så godt å vite hva man skal gjøre, siden man ikke vet akkurat hvor farlig det er enda heller...
LIFE73 Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Ja, jeg må innrømme at jeg er ganske bekymret... Etter å ha lest på nettet i dag at i Storbritannia anbefaler jordmødre at høygravide holder seg hjemme og ikke oppsøker store folkemengder... Det er jo bare et tidsspørsmål før vi får samme smittescenario her i landet! Jeg har termin om to uker og synes ikke det er kjekt å lese at gravide er i en risikogruppe som bør få vaksine så snart den kommer. Leste jo selvfølgelig også om hun høygravide i Storbritannia som døde like etter fødselen pga svineinfluensa. Sukk! Skulle ønske at det snarest ble gitt bedre informasjon her i landet om hvilke forholdsregler vi bør ta. Og i den tunge barseltiden er vi jo også ganske tander og utslitt og sikkert veldig mottakelig for det fordømte viruset....ikke minst de stakkars små babyene våre....!
Gjest Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 www.pandemi.no står det MASSE info til gravide og ammende mødre.. Og får vi det, så får vi det... og skal ikke gjøre annet enn å ta paracet for å holde feber nede, og drikke MASSE væske. Det er mange som dør av en vanlig influensa og, har dere tenkt over det?? Svineinfluensaen er heller ikke farlig for babyene våre, men for oss.. Det er feberen som er skummel, ikke noe annet. Man DØR ikke av viruset...men av kroppens reaksjon på dette viruset. Og ved å holde feberen nede slik at kroppen ikke blir overopphetet så er mye gjort.
MathildeC Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har ikke vært det spor bekymret, heller ikke nå i jul og påske da vi dro med ettåringen vår til England. Men nå plutselig, gravid i 3. trimester, er jeg blitt bekymret! Tenker på at jenta vår, som nå er blitt 2, har slitt med lungebetennelse og liknende, og siden vi skal til Brighton om noen uker er det større sjanse for smitte.. vil ikke bli "hysterisk" men ble plutselig veldig redd. Kanskje fordi jeg er gravid, for jeg er også mer redd for å bli kjørt rundt i bil, he he..
Mamma til snart 4 Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Enig _Lila_ ,men forstår at folk er redde, hvert år dør rundt om 1500 her ilandet av vanlig influense, så noen vil jo dø, men kan ikke skulle på svineinfluensaen. ikke er jeg redd for den, om jeg skulle få den så får vi jo symptomer som i en influense, vi detter ikke døde om;) men ta forhåndsregler, trenger jo ikke å gå oppi de med den verste hosten, feber osv, sier seg jo selv, så skal nok alt gå bra;))
lilliz84 Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 http://www.dagbladet.no/2009/07/20/nyheter/svineinfluensa/utenriks/helse/epidemi/7269050/
Gjest Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 Nei det er jeg utrolig lite bekymret for. Mitt tips er å ikke svelge alt man lese i media rått, de blåser det meste ut av gigantiske proposjoner.
MALENA26 Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 på haukeland sykehus er det alle steder anti-bac ,og det har alltid vært der både før og nå. Så det er bare og tenke seg og ta og vaske hender . Man må jo ha rutiner på og vaske hendene side,og det har ikke vi så mye av i Norge. Er ikke rart at man har mye spysyke og ikke minst alt annet. Jeg kommer i vedfall og advarer alle i familien som besøker meg og babyen og vaske hender før de tar på ham. av sitt eget sikkerhet og babyen sitt. Huff gruer meg mest til at jeg ikke får det når jeg skal ha keisersnittt,blir jo svak immunforsvar ,
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 det bekymrer meg ikke. nei..går jo ikke rundt å bekymrer meg for vanlig influensa heller.jeg jobber i bhg, og bruker alltid masse anti-bac på hendene daglig, mest for å unngå omgangssyke egentlig;-) jeg går til og med på immunsupressive medisiner, og er vel i så måte i en risikogruppe for å bli alvorligere syk av slike ting, men "bank i bordet", så holder jeg meg stort sett frisk og rask;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå