1prinsesse+1i magen Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Har dere som er alene med barn tenkt på hva som skjer med barna hvis det skulle skje dere noe? Jeg har en datter fra før, og jobber med å få til nestemann med donor hjelp. Men det jeg tenker på er om jeg dør, da vil jeg jo ikke at barna mine skal bli skilt. Nå er ikke faren til datteren min mye oppegående, så han burde ikke ha daglig omsorg for barn uansett. Men hvilke rettigheter har man? Blir det fulgt i en evt rettsak om mor skriver et testament med ønske om at barna skal holdes samlet, og hvem som burde få omsorgen for dem?? Også har vel barna noe og si? Min eldste er jo snart 8 og ville ikke ønsket og bo hos far uansett.. Ja ja, det tenker jeg på da.. Noen andre? Ellers lurer jeg på om det er noen som har noen egg til overs, for mine nekter å vokse, og da blir det vanskelig og lage barn gitt
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Hei. Jeg vil bare si noe om dette med om noen har egg til overst. . . . Vet ikke om det var ment som spøk eller alvor. . . Det finnes ulike klinikker i utlandet som har eggdonasjon du evt kan benytte deg av. Jeg tror neppe du finner noe eggdonor her inne, det er ulovlig i Norge. Når det gjelder det første spm er det nok en juridisk spm som du bør ta opp med en jurist. Lykke til videre :-)
1prinsesse+1i magen Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2009 He he, med et smil bak regna jeg med at det var forståelig ironi. Jeg vet ikke helt hvordan du tror jeg ville gått fram for å få meg selv gravid med donor- egg OG sæd..huff, det ville blitt litt av en jobb tror jeg Og ang det egentlig spm, har jeg tenkt til å ta kontakt med advokat når den tid kommer. Men kjekt og vite hva andre gjør, og om andre har erfaringer. Ikke sant?!
snuffe Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Hei, jeg er ikke i din situasjon. Men reglene sier at dersom far har foreldreansvar for din eldste, vil han automatisk få omsorgen om du dør. Dersom han ikke har foreldreansvar, er det opp til tingretten å avgjøre hvem som skal få foreldreansvar for barnet/barna. Om det er tingretten som skal avgjøre, er det høyst sannsynlig at det å holde søsken samlet vil vektlegges tungt. En begrunnet viljeserklæring fra deg vil være med i vurderingen, men ikke automatisk følges. Barnets mening skal høres om det er eldre enn syv, og vektlegges tungt om barnet er eldre enn tolv. Du kan ellers sjekke Barneloven på lovdata.no, §63 omhandler situasjonen du beskriver.
1prinsesse+1i magen Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. juli 2009 Tusen takk Shute. Glemte i tillegg og si at Far flytter til utlandet neste år. Så håper/regner med at en rett ikke sender en stor jente til utlandet mot hennes vilje, og skiller henne fra søsken.. Men kan vel være greit og skrive ned min vilje likevel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå