Gå til innhold

Hva er et tungt løft?

egon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7 +5 uker på vei. Jeg har ei jente på snart fire år. Jeg hører dette med at vi ikke skal løfte tungt. Men hva er tungt? Dattra mi veier ca 17 kg er det for mye? og hvorfor er dette ikke bra? Er litt nervøs og tenker litt ekstra denne gangen for jeg måtte ta bort en liten gutt i desember, da var jeg 20+5. Nå er jeg mer forsiktig med alt. Også lurer jeg på hvor mye magen eller den lille inne her tåler av trykk på magen. Med tanke på sammleie og jobb i barnehage.

Kanskje litt rare spørsmål men må bare høre om noen vet noe.

Setter pris på alle svar!!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er litt individuelt hvor mye man tåler. Jeg merker det er viktig med rett teknikk: bøye i beina, ikke bøye ryggen for å løfte, da må stabilitseringsmuskulaturen arbeide ekstra, og utsettes for en enorm belastning.

I arbeidssammenheng anbefales det ikke løft over 20 kg, på generelt grunnlag. i tillegg må en se sammenheng i løftefrekvens, dvs antall løft.

Husk på at løft ikke trenger å være tunge vektmessig, men teknikkmessig. Jeg har funnet ut at jeg tåler noen tunge løft, men med rett teknikk. Men jeg begrenser meg i forhold til vekt, og antall løft. Var med og løftet en pakke på ca 50 kg, hadde ingen problemer med det. Men det kan det være andre som har!

Barn utvikler seg motorisk ved å løpe og klatre. særlig det siste kan utnyttes både hjemme og på jobben din. Selvsagt under oppsyn av voksne! Barn flest har godt av å bli stimulert. Jeg ville være forsiktig med å gå rundt og bære på barna, det blir mye statisk muskelarbeid med bæring, og det er også uheldig for muskulaturen. Har sett flere i jobbsammenheng som har fått senebetennelse av å gå og bære på barnet sitt, som da er baby! Du må passe på deg selv, er ikke nødvendigvis noen andre som gjør det!

Fordi kvinnens lunger og hjerte også skal forsyne fosteret med surstoff og næring, legger graviditeten beslag på en del av arbeidskapasiteten. I noen tilfeller kan det gå utover fosteret hvis moren belastes for hardt under svangerskapet. kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28194

Arbeidstilsynet har mye info om gravide i arbeid. se www.atil.no og søk på gravid.

Generelt sett er barnet vanligvis godt beskyttet inne i magen.

I forhold til sex enbefales det ikke å avstå fra sex når en er gravid. barnet ligger i livmoren, og sex foregår stort sett i skjeden. Du må kjenne på det selv, er noe ubehagelig/vondt får du ta det som et tegn på at dere kan prøve en annen stilling. Noen stillinger medfører at penis kommer lenger opp i skjeden enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...