Gå til innhold

Fine ferietips?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan gi meg råd om hvor jeg og sambo kan reise på ferie?

Eventuelt vet om noen internettsider hvor det går ann å bestille?

Kunne tenkt meg storby eller noe litt mer eksotisk, er litt lei av chartertur til syden. Men samtidig vil vi ikke bruke for mye penger.

Går ut i ferie neste uke:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140396626-fine-ferietips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å være virkelig eksotisk, sett ut fra norske øyne? Og samtidig relativt rimelig! En tur til Polen! F eks til Gdansk eller Szczecin om bylivet trekker mest, til Kolobrzeg om strandlivet trekker mer (dette er bedre strender enn Syden).

Her må du sy sammen litt selv, men en slik tur er ikke dyr! Tar bare litt lang tid å reise (særlig til Gdansk) for det både komplisert og dyrt å reise hit med fly. Til Szczecin tar reisen fra Oslo ca 26 timer, til Kolobrzeg ca 30 timer og til Gdansk ca 37 timer. Både Gdansk og Szczecin er relativt store byer som har mer enn nok å by på for en uke, om man ikke skal ha et virkelig høyt tempo!

Reisemåten da er slik:

Morgentog fra Oslo til Gøteborg ca kl 0730 til Gøteborg ca kl 1200

Buss fra Gøteborg til Szczecin (går kl 1500 framme neste dag til kl 0900, ferjereise fra kl 2200 til kl 0630, du har lugar på ferja.

Evt tog fra Szezecin til Kolbobrzeg eller Gdansk (du kommer til Kolobrzeg ca kl 1330 og Gdansk ca kl 2030)

Tog Oslo-Gøteborg t/r koster ca 1900 kr for 2 personer.

For reisen fra Gøteborg er reisekostnaden t/r for 2 personer ca

Til Szczecin: Ca 3000 kr

Til Kolobrzeg: Ca 3500 kr

Til Gdansk: Ca 4200 kr

Bussen går fra Gøteborg hver fredag, fra Szczecin hver søndag UNNTATT 9. august.

Overnatting er billig i Polen: Åtte dager (lørdag - søndag) koster omtrent følgende for 2 personer:

Szczecin: Focus: Ca 5700 kr. Meget fint hotell, midt i sentrum, 500 m fra det gamle torget. M/frokost

Kolobrzeg: Wegiel Brunatny: Ca 7500 kr. Stort, fint hotell. 2 minutter å gå til flott badestrand, 20 min å gå til sentrum. Stor spaavdeling med lave priser (f eks ca 200 kr for helmassasje). M/helpensjon

Gdansk: Dom Musyka: Ca 6 750 kr. Fint hotell, ca 10 min å gå fra sentrum.M/frokost.

Så for 12000-14000 kr + har dere reise + opphold begge to. 11 dager, fra fredag morgen til mandag kveld! For 17500 - 21500 har dere 18 dager. Den prisen kan man vel ikke klage på?

Å få hotellplass i Kolobrzeg kan være vanskelig (her er "halve Polen" på ferie akkurat nå, pga 15 km med "melisstrand" og samtidig en flott by), å få hotellplass i Szczecin eller Gdansk er ikke noe problem.

Mat er ellers ganske billig i Polen. Man lever, om man ikke oppsøker de dyre restaurantene og unngår de store turistfellene ,uten problemene for kr 150 pr pers per dag. Man KAN overleve på halvparten uten å gå sulten, men da spiser man kjedelig.

Du har EN ulempe med Polen. Engelsk blir bare delvis forstått (problemet er desidert minst i Gdansk) og du bør ikke være helt ukjent med tysk på en slik tur. Ellers er en tur hit en opplevelse av de sjeldne, uansett hvilken av byene du velger.

Det er vanligvis vanskelig å få noe fornuftig ut av et norsk reisebyrå vedrørende en slik reise. Men alt kan bestilles over internett, unntatt evt togreise fra Szczecin til Gdansk/Kolobrzeg, om du bare kan forholde deg til en tysk internettside (for hotellet i Kolobrzeg må du ringe hotellet, dette er "usynlig" på nettet). Denne trenger du ikke bestille, jernbanen i Polen er ukjent med bestilling, her bare kjøper du billett i billettluka og går på toget. Men en fordel å ha et tognummer å presentere i billettluka! Det kan jeg evt legge ut link til om jeg bare har en dato. Du kan også få andre linker (buss/hotell) om du er interessert i det.

Bare gi beskjed om du vil ha mer info, HI!

Hva med et besøk i Riga? Her kan du få flott og knallbillig tur akkurat nå: Utreise fra Oslo 5. august, retur 12. august. 2 personer, fly + 7 netter i de lux rom på godt forretningshotell (uten måltider). Ca 11500 kr for begge to. Interessert i vite mer?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...