Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men når dere snakker om velling, er det da tynn tynn grøt fra flaske? Noen spesiell grøt? Jeg må nok ganske snart begynne med litt tyngre mat da junior er svært sulten på pupp og mme for tida (3 1/2 mnd), og lurer på hva jeg skal begynne med. Vil helst lage maten selv - er litt skeptisk til alt fra butikk... Men ikke verre enn at det er kjekt i farta! Går det f eks an å lage velling selv av havre- eller rismel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tynntynn grøt! Du bør kjøpe en flaskesmukk med større hull. Jeg brukte 4mnd fra Nestlé - mais eller ris.. Vet ikke om du kan lage selv, men det er jo veldig strenge krav på babymat i Norge da... Bare bland litt grøtpulver i mm/mme og rist.. Helt tipptopp!!

:)

Skrevet

Velling er flytende grøt ja :)

Har svigers i sverige og di har jo selvfølgelig med velling til Dennis hver gang di er på besøk, en fantastisk oppfinnelse for late mammaer :o/

Veldig greit nå som jeg er ferdig med amminga, og ungen elsker noe godt å varmt å drikke før lalle tid. Så da dropper vi kvelds grøten.

Skrevet

Ja, velling er tynn tynn grøt (nærmest suppe) som man gir på flaske. Faktisk anbefales kjøpegrøtene fremfor hjemmelaget, fordi de er tilsatt ekstra jern. Jeg brukte maisgrøten fra Nestle til både velling og grøt i starten, da den anbefales fra 4 mnds alder=)

Skrevet

Sempers vell å merke, om du skulle komme borti det. Har prøvd nestle sin, og det var ikke slager.

Skrevet

Et lite tilleggsspørsmål, da min snart 4 mnd gamle sønn også er rimelig slitsom på puppen om dagen. Hvor fort venner dere til et helt måltid grøt eller velling? Velling er vel kanskje greiere enn grøt slik sett, men gutten her gaper og svelger, så det er jo rimelig fristende å gi ham et fullt måltid og se om han blir mer fornøyd av det.

Skrevet

Vi tok først 1 ts i melka så 2 så 3 og vi økte for hver dag. Nå har vi samme mengde grøt som en full grøtposjon er + melk, men bedre at den er for tynn enn for tykk altså. Når han var 4 mnd tror jeg vi stoppet på 4ts.

Hvis du ammer, hadde jeg kansje gått over til mme i stedet for grøt og sett om det holdt. Du sier han henger i puppen. Det kan jo være økedøgn, og det har jeg hørt er intenst. Økedøgn er aldri over 5 døgn, så varer det lengre er det kansje fordi du ikke har nok melk til han. Det er jo ikke bra å gi grøt for tidlig spes hvis du ikke vet at han får i seg nok melk. Vi som gir velling/grøt tidlig gjør ofte det pga at de drikker svært mye melk.

I svergie er velling å kjøpe i buttikken, der er grøt/vellingpulveret mer som potetmelkonsistens. I norge er grøten som flak. Selv om vi bor nærme sverige, bruker vi også ris el. mais 4 mnd fra nestle selv nå når han er blitt 7 mnd. Husk å klippe litt større hull i smokken, eller kjøp velling smokk.

Skrevet

Tusen takk for svar! Her er vi igang med ekstra mme på kvelden på fjerde døgnet, og det ser ut til å gjøre susen foreløpig. Men har velling i bakhodet til neste trøbbel-periode!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...