Minilille Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Blir litt forvirret over disse anbefalningene om oster. Trodde de fleste oster i norge var laget av pasteurisert melk.. Det står alltid nevnt at man ikke skal spise brie, blåmuggost, cambenbert.. Men hva med myk ost som feta? Og hva med tiramitsu dessert som er laget av mascapone?
bagera82 Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Hei. Jeg var ute på restaurant og fikk dem til å sjekke ricotta og mascarpone da jeg hadde lyst på noe med dem i. De sa de var pasteurisert! Men tør ikke love deg det! Arla feta er hvertfall pastaurisert og alle Tine smøreoster. Men i Norge er det en lov som tilsier at alle oster som ikke er pastaurisert skal merkes. grunnen til at man skal holde seg unna muggoster (både blåmugg og hvit, slik som brie) er også pga muggen! Er du i tvil, les varedeklarasjoner.
Belladonna med to gutter Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Bare frys ned osten du vil spise, og ta den opp igjen! Da er det trygt, sa min jordmor:)
Guttemamma x 3 Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Nesten all norskprodusert ost er laget av pasteurisert melk. Når det gjelder myke og halvmyke lagrede oster er det igjen listeria som er problemet (ikke mugg). Listeria finnes f.eks. i kjøleskap og osten kan "smittes" etter at den er produsert. P.g.a. lang lagringstid og gode vekstvilkår kan det derfor være farlig høye konsentrasjoner av listeria i disse ostene. Det samme gjelder forøvrig både kjøtt og fisk som lagres lenge og spises uten oppvarming For ordens skyld: Listeria dør ikke ved frysing, kun ved varmebehandling! Her er mer info: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter
AdrenaLine Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Mascarpone er i hvert fall pasteruisert Og de fleste fetaene også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå