Dane Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Tenkte jeg skulle lage saft av noen rips vi har plukket... Spørsmålet er om man kan koke de med stilkene? (Siden de likevel skal siles etter koking) Er så lei plukking nå at jeg har så lite lyst å rense... ;-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Jeg lager saft, men koker ikke. Lager råsaft jeg, da bevarer man næringstoffene best. Rensker ikke av alle stilkene, men grovrensker det. For hver 2 liter bær 1 dl vann vinsyre, står på pakken hvor mye du skal bruke atamon (mot mugg) Knuser bæra med sånn man lager stappe med Lar dette stå i to døgn Så siler jeg, tilsetter så ca 6-800 gram sukker pr dl saft. Her må man smake seg frem. Noen liker søt saft, andre sur. Så rører og rører og rører du... Dette må stå i ett døgn i allefall, så rører du litt nå og da og innimellom. Saften kan gjerne stå en litt kjølig plass. Så heller du over på det du har tenkt å lagre det på og fryser ned. Kjempedeilig å ta opp til vinteren:)
mitt 4.barn har kommet Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Ingen problemer med å koke bærene med stilkene på om en bruker saftkoker:-)
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Jeg lager også råsaft, og renser bare ut bladene, ingen stilker. Men saftkoker og sånn har jeg aldri brukt, så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Veldig sunt og godt med råsaft da :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå