Gå til innhold

foreldrepenger, beregning. Forvirrende svar fra NAV, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er noen i samme situasjon som vet om dette stemmer:

Jeg er i full jobb, men vikariatet mitt går ut 3 mnd før jeg går ut i permisjon. Dvs at jeg fyller retten til foreldrepenger (jobb 6 av 10 siste mnd). Jeg vil ha krav på dagpenger og spurte på NAVkontoret hvordan foreldrepengegrunnlaget da beregnes. Fikk beskjed om at det beregenes ut i fra hva jeg tjener når jeg går ut i permisjon, dvs ut i fra min dagpengesats, men de var ikke sikre, jeg snakket med flere. De mente jeg burde heller bli positivt overrasket hvis jeg kom til å få mer (altså umulig å planlegge!)

Jeg syntes dette virket veldig rart, så jeg sjekket litt rundt på nettet. Der kom jeg over følgende informasjon: "Det er en særregel for kvinner som mottar dagpenger på permisjonstidspunktet, som sier at du får beregnet foreldrepengene etter de 6 beste av de 10 siste mnd" (W. Thoresen, NAV). § 14-7 "Beregning av foreldrepenger" sier også det samme, med begrunnelse i at det ofte er vanskelig for gravide å skaffe seg nytt arbeide kort tid før permisjon/fødsel.

Lurte på om noen vet om dette stemmer, selv mener jeg de på NAV er uvitende om regelverket...

• 8 måneder senere...

Fortsetter under...

hei hei =)

Jeg forstår fustrasjonen din her..NAV...de vet like lite som at jeg vet hvor mange fine uker med sol vi får i sommer ;)

Du skjønner...jeg lurer litt på dette selv,skal ha mitt andre og har gått igjennom dette før og mener at det da var fra de siste seks mnd..men dette var jo for snart 6år siden..det hadde jo vært strålende hvis de hadde kunne tatt fra de seks beste,men her må man nok krangle vet eg.

dagpengesats?er det ikke sammenlagte siste mnd da?lureeer jeg og serru :)

Det stemmer som du har funnet på nettet, det er nok noen på nav som er uvitende om regelverket. Om jeg var deg ville jeg sendt med denne paragrafen når du sender inn søknaden samt legge ved lønningssliper for de 6 beste mnd av de siste 10 og be dem gjennomsnittsberegne. Det er lurt at du også gjør arbeidsgiver oppmerksom på dette ettersom de også skal sende inn dokumentasjon på din inntekt.

• 2 uker senere...

Ja det stemmer at det er de 6beste av de 10 siste mnd som er grunnlaget for fødselpenger. Med andre ord så skal ikke de 3mnd som du får med dagpenger ha noen negativ virkning på pengene du får utbetalt i permisjon. Husk at du kan klage hvis du mener du får for lite og klag gjerne flere ganger.

NAV er en gjeng med ubrukelige fjolls som ikke får jobb noe annet sted

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...