3smaa Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 1. Hvor lenge tok det for å bli gravid på første? 2. Hvor lenge har dere prøvd å bli gravide? 3. Hvor gammel er dere? 1. Jeg har en sønn på snart 5, han var ikke planlagt og ble gravid etter at jeg hadde glemt å ta pille i 3 dager 2. Jeg er på mitt 2pp 3. blir 23 i september
velsignet med to Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 1. Førstemann satt på andre pp etter MA i uke 14. Han er nå en skjønnas på 21 mndr 2. Ble gravid i første pp nå, men går gjennom en SA nå (sjette uke). Håper denne går raskt over, og at det en spire vil feste seg snart. 3. 22 år
Torjus og Lones mamma Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 1. Jenta vår på snart 2,5 ble til etter ca 2 år og 3 mnd, ved hjelp av pergo. 2. Har prøvd i 14-15 mnd nå, og har nettopp begynt på 1. pergo-runde. 3. 34. Har ikke alderen med meg, men er vel ikke den som er det største problemet...
~\/ero~ Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 1. Prøvde ikke helt på første. Glemte noen piller, og da var det gjort. Har nå en sønn på snart 2år 2. er i 1pp 3. 21, blir 22 i november
Musemor med tre søte små Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 1. Brukte 13 pp på førstemann. Han er snart 2,5 år 2. Ble gravid på 3. pp, men det endte i MA. Er nå på 5. pp etter MA 3. Er 34 år
Surk Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Hei Veit ikkje heilt kor lang tid på 1, men mellom 6mnd og 1 år! Er på 2pp no! så håper det klaffer!! ikm no i veka.. nett best meg tester,. så håper dei kommer fort!! 26, blir 27 i nov
jkristin81 Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 1. Har en sønn på snart 4 år. Var veldig planlagt og satt etter 1 pp. 2. Jeg er i min 6 pp etter MA i uke 10. Hadde da prøvd i 8 pp, så det er et drøyt år siden vi begynte å prøve. 3. Er 28 år.
mamman til minin Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 1. Her ble det klaff på 7. pp (et år etter at jeg sluttet med pillen - vi startet med en "vi får se hva som skjer"-holdning kalte oss ikke prøvere før jeg begynte å følge med på syklusen...). Veslegutt er nå 1 år. 2. 1pp er i gang nå etter at jeg endelig fikk mensen igjen 3. 29 år
*smula* Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 1. Pjokken blir 2 år i aug. Brukte 9 mnd på å bli gravid med han. Hadde en SA og brukte lang tid på å få kroppen i normal syklus igjen. 2. Starter prøving på nestemann i disse dager. 3. 30 år
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 1: Vi prøvde lenge... eller det vil si jeg ble gravid, men mistet 4 ganger før lillegutt satt... 2: Tok ut spiralen i feb og har vært forsiktige frem til mai... Så siden mai har vi prøvd aktivt:) Denne mnd håper jeg den sitter for vi har gjort alt vi kan, men tiden vil vise:) 3: 22 Lillegutt er snart 22 mnder:)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 19. juli 2009 #11 Skrevet 19. juli 2009 BTW: så gøy å se at det er flere her med 07 barn:) Kjenner igjen iallefall 2 nick fra sist graviditet:)
GuttemammaTilTo Skrevet 19. juli 2009 #12 Skrevet 19. juli 2009 1. vi brukte 1,5år på førstemann, han er nå snart 10mnd gammel :-) 2. har ikke brukt prevensjon siden fødsel, men lurer på å spørre lege om hjelp med pergo denne gang. 3. 23år vi GLEDER oss til å bli foreldre igjen, og håper vi slipper å streve så mye lenger:-)
Endelig ny spire i magen Skrevet 19. juli 2009 #13 Skrevet 19. juli 2009 1. Det tok 22 mnd før vi ble gravide med jenta vår. Jeg fikk påvist endometriose i april 06og ble gravid i mai06..... så det var nok vårt problem på barneløshet. Hun er i dag 2 år og 4 mnd 2. Vi har prøvd siden okt 08, ble gravid i januar, men mistet i februar. Jeg har en følelse at endometriosen har kommet tilbake. 3. blir 33 i okt.
Tulle06ogPrins10 Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 1: Det tok 1pp sist. Har en datter på 3 år 2: Vi har nå prøvd i en mnd har ikm 27august 3: Blir 31 i september
*mamma til to* Skrevet 20. juli 2009 #16 Skrevet 20. juli 2009 1. ble gravid på første forsøk med gutten vår som nå er 2år. 2. jeg har akurat kutta ut p-pillene, så er så vidt i gang:) 3. 21år
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 20. juli 2009 #17 Skrevet 20. juli 2009 1. Ble gravid etter IVF.Hadde da rundt 40 pp bak meg. 2. Ikke brukt prev siden mensen kom tilbake i desember. Skal ha fryseforsøk i slutten av august. 3. 26år
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 20. juli 2009 #18 Skrevet 20. juli 2009 Vi brukte 2,5 år på førstemann I dag begynner vi på 2pp... TR kom snikende Jeg er 34 år
Bumblebeee Skrevet 20. juli 2009 #19 Skrevet 20. juli 2009 1. Første satt i 2pp, hun er nå straks 11 måneder 2. Er i 2pp nå 3. 31 år
Endelig ny spire i magen Skrevet 1. august 2009 #20 Skrevet 1. august 2009 Hei Mi2004 Hva er endometriose? Kort fortalt er endometriose en tilstand der vev som ligner livmorslimhinnen (blodet som kommer ut under menstruasjonen, og som er innvendig i livmoren) finnes utenfor livmoren, som for eksempel i bukhulen. Der kan ”blodet” feste seg, lage blemmer, cyster og sammenvoksninger mellom eggstokker, eggledere, tarmen, blæren og de andre organene. Vevet som kler livmoren innvendig og som støtes ut ved menstruasjon kalles endometrium (livmorslimhinne). Hos noen kvinner finnes vev som ligner livmorslimhinnen utenfor livmoren, hvor det ikke hører hjemme. Når dette oppstår kalles det endometriose. Dette vevet på avveie kan bli funnet i eller på eggstokkene og egglederene, utenpå livmoren, i livmormuskulaturen (det heter da adenomyose), på uterosacral- ligamentene, området mellom livmor og rektum (fossa Douglasi), eller på andre områder i bukhulen. Av og til er endometriosevev funnet på tarmene, blindtarmen, blæren, i vagina eller på diafragma (mellomgulvsmuskelen). I sjeldne tilfeller er det lokalisert på steder langt unna livmoren som for eksempel i lunger, armer, nese og til og med bak øynene og i hjernen. Livmorslimhinnen gjennomgår sykliske forandringer i forhold til varierende nivåer av de kvinnelige hormonene østrogen og progesteron. Disse hormonene produseres av eggstokkene gjennom hele måneden. Under syklusen vokser livmorslimhinnen i takt med at østrogennivået øker. Ved slutten av syklusen faller nivåene både av østrogen og progesteron, noe som fører til at livmorslimhinnen støtes ut som menstruasjonsblødning. Under menstruasjonsblødningene blør også endometriosevevet (som altså finnes utenfor livmoren). Blodet fra dette vevet blir fanget inne i bukhulen hver måned. Opphopningen av dette blodet og andre substanser som utskilles, fører til irritasjon og skader på omkringliggende områder. Det dannes små blemmer. På bukhinnen er disse blemmene så små som knappenålshoder, på eggstokkene kan det dannes cyster som kan bli så store som appelsiner (endometrioma). Dersom endometriosevevet er i nærheten av livmoren, tarmer, blære eller andre organer, kan denne irritasjonen gi smerter. Kroppens naturlige reaksjon på irritasjon og skader i vevet fører ofte til dannelsen av arrvev og sammenvoksninger, noe som kan føre til mer smerter. Andre komplikasjoner, avhengig av hvor endometriosevevet befinner seg, kan være at cyster sprekker (som kan gjøre at endometriosen sprer seg til nye områder), blødninger på tarm/blære og innsnevring av f.eks. tarm eller urinledere. Arrvevet og sammenvoksningene kan også hindre passasjen av egg til og gjennom egglederen og dermed føre til infertilitet. Det er ikke alltid en sammenheng mellom mengden av endometriose og smerter. Store cyster kan være tilstede uten å gi smerter og små blemmer kan gi store smerter. Mikroskopiske cyster viser seg å være mer aktive til å produsere 'prostaglandiner', noe som kan forklare de alvorlige symptomer som ofte finnes hos pasienter med små cyster og lite utbredelse av endometriose. Selv om endometriose ifølge legene er en godartet sykdom (ikke dødelig i seg selv) er den ofte svært smertefull, og kan i svært sjeldne tilfeller indirekte være livstruende. Farlige situasjoner kan oppstå hvis f.eks. endometriosevev eller sammenvoksninger innsnevrer eller trenger gjennom tarm- eller blærevegg. Innsnevring av urinleder på grunn av endometrioseforandringer kan ubehandlet føre til nyresvikt. . Fakta om endometriose : ◦årsaken til endometriose er delvis ukjent ◦endometriose er en 'godartet' sykdom ◦noen kvinner med endometriose har ingen symptomer ◦endometriose kan gi kroniske smerter ◦2-20% av alle kvinner i fruktbar alder rammes av endometriose (mange forskjellige tall ute og går her) ◦endometriose kan oppstå allerede i tenårene ◦25-50% av ufrivillig barnløse har endometriose ◦sikker diagnose kan kun stilles ved laparoskopi og ved biopsi ◦ifølge en norsk undersøkelse tar det gjennomsnittlig 5-7 år å få stilt riktig diagnose i Norge
adie Skrevet 1. august 2009 #21 Skrevet 1. august 2009 1. første mann satt på første forsøk 2. skal prøve for 3 gang nå om ikke så mange dagene!!!!!!! 3. er 27 år
<3babyliss<3 Skrevet 1. august 2009 #22 Skrevet 1. august 2009 1. Første satt på 1pp med aktiv prøving (2 eller 3 pp etter pilleslutt... gått litt i glemmeboka;)) 2. 2pp. Veldig spent på hvordan det går. Mistenker også at endometriosen er tilbake. Noe som gir sporadiske smerter gjennom hele syklusen. Litt vanskelig å kjenne EL da. 3. 29
3smaa Skrevet 1. august 2009 Forfatter #23 Skrevet 1. august 2009 Takk for hjelpen Endelig spire i magen =) For håpe at ingen har eller får det. Jeg går hele tiden og tenker at kanskje jeg har fått ett eller annet sykdom siden jeg gikk på p-piller i mere enn to år. Mange sier at hvis man bruker p-piller så blir man utsatt for sykdommer som gjør at man blir steril. Dette skremmer meg veldig
3smaa Skrevet 1. august 2009 Forfatter #24 Skrevet 1. august 2009 Hvordan sjekker jeg om jeg har edometriose? tar de test fra urinen får å se om det er blod der?
Små Einsteins Skrevet 1. august 2009 #25 Skrevet 1. august 2009 1. Hvor lenge tok det for å bli gravid på første? Det tok 3mnd, har en datter som blir 4år 4aug. 2. Hvor lenge har dere prøvd å bli gravide? Nå har vi prøvd å bli gravide fra og til i 1år, legene er usikre om jeg har endometriose. 3. Hvor gammel er dere? Jeg blir 27år nå i aug.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå