Gå til innhold

Hvorfor er denne influensaen så farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår ikke helt denne svineinfluensaen jeg. I det ene øyeblikket sier de at influensaen ikke er verre enn andre influensaer. Hva er vi redde for da? Hvorfor er vi så mye mer reddere nå enn ellers? Hvis dette ikke er så mye farligere enn en kraftig influensa. Hva er vi så redde for. Forstår ikke dette jeg. På den ene siden beroliger de oss på den andre snakker man om pandemier og forsiktighet.

Fortsetter under...

Skrevet

Problemet, slik jeg har forstått det er at ved en vanlig infulensa så er den relativ lik hvert år og dermed har en god del av befolkningen imunitet mot den og ikke alle blir syke.

Ved denne svineinfulensa så er ingen imune og alle kan bli syke. Derfor er det kritisk om hele samfunn stopper opp pga at alle ligger slått ut av infulensaen.

Forutenom dette så er det som en vanlig infulensa, men det hjelper lite når alle leger, butikkarbeidere, bankansatte og barnehagearbeidere ligger hjemme med infulensa (Selv om den ikke er farlig).

Skrevet

Okei. Men vi trenger jo likevel ikke å være så skrekkelig redde. Så får jo heller noen barnehager, skoler og arbeidsplasser stoppe opp. Enig at sykehus, gamlehjem etc. et det verre med. Men det er jo beredskapsplaner for det. Men folk har jo helt panikk for å dø etc.

Skrevet

De sier det er mye det samme som Spanskesyken som herjet under 1.verdenskrig.

Og det som var så dødelig med den, var at hele viruset var endret + at de som var smittet i tillegg hadde Haemophilus Influenzae bakterien(en lungebetennelse som vi har vaksine mot i dag - Hib-vaksinen). Og det skjer ikke med den "vanlige" influensaen. Da er det bare små deler av viruset som har endret seg, slik at vi har immunitet mot det meste av viruset. Og da blir vi bare litt syke av de delene i viruset som har endret seg.

Vi vil nok klare oss bra her i Norge, pga vår helse og vårt gode kosthold + tilgangen på medisiner. Dette var jo annerledes under 1.verdenskrig. Og de hadde heller ikke antibiotika den gangen, noe som kunne reddet de som hadde bakterien som fulgte med Spanskesyken(Hib). Men de som har en svekket helse fra før, stiller dårligere i utgangspunktet.

Skrevet

Den er ikke farlig, den en til og med ganske mild, blir du smittet får du antagelig vondt i halsen, hoster, får feber og vondt i kroppen, som en helt vanlig influensa.

Problemet er som tidligere sagt her, at ingen er immune mot dette viruset som er helt nytt, derfor kan veldig mange bli syke.

Alle influensaer er farlig for de med nedsatt immunforsvar, de som pga andre sykdommer er svake, de som er gamle osv. Det dør folk av influensa hvert eneste år, og når det kommer en helt ny type influensa som sprer seg så fort som denne og gjør så mange syke vil det også bli flere dødsfall. Men de eneste som trenger frykte denne sykdommen er de som også frykter helt vanlige influensaer hvert eneste år, ikke du og jeg, som vil tåle en influensa veldig godt.

Skrevet

En hva med babyer da? Har de dårlig eller godt immunforsvar?

Annonse

Skrevet

De er jo bra beskyttet gjennom mor:) Og så lenge de generelt har god helse, så går det bra:)

Skrevet

"De" som sier at dette er som spanskesyken er så vidt jeg kan forstå visse deler av media. Denne sammenligninga irriterer meg ENORMT, for den skremmer folk voldsomt og unødvendig.

Etter spanskesyken har det vært massevis av influensapandemier og epidemier, som Hong-Kong-syken, for eksempel. Men media selger jo mye mer om de roper "SPANSKESYKE!" en "russersyke", for hvem har vel hørt om russersyken? Det er ingen ting som tyder på at dette blir en ny spanskesyke, så vidt jeg kan forstå. Annet enn at verden er et farlig sted og at vi teoretisk sett konstant lever i fare for at det skal oppstå en dødelig epidemi, svineinfluensa eller ei.

Jeg skjønner at mange er redd for at svineinfluensaen skal mutere og bli verre. Klart det kan skje. Men det kan jo teoretisk sett en bøtte andre sykdommer også, til en hver tid. Det er farlig å leve, vi tenker bare ikke alltid på det.

Svineinfluensaen er en mild influensa. Verre er det ikke. Å bruke mye tid på å engste seg for hva som hypotetisk sett kan skje, gjør ikke noe godt.

Skrevet

Men hva med den 6 år gamle jenta fra England som døde av det forrige uke? Hvorfor tålte ikke hun det?

Skrevet

Vet vi noe om om hun kom raskt nok til behandling? fikk hun riktig behandling? har mye med helsevesenet i landet å gjøre også...

tror ikke denne jentas sykdom ble tatt på alvor mener jeg det sto i avisa...

Skrevet

Stod vel bare at hun var dårlig den ene dagen, de gikk til lege, gikk hjem, døde neste dag. Vet ikke mer... Men blir jo litt skremt m.t.p at hun døde... Tåler ikke alle barn influensaen? Ser for meg en fæl høst der mini går i bhg og jeg jobber i skole og at begge kommer til å ligge syk hjemme halve høsten.... :(

Skrevet

Legen hadde ikke oppdaget at den jenta på 6 år var smittet av svineinfluensa.

Skrevet

Det dør faktisk mange av influensa hvert år i Norge. Stort sett er det eldre eller andre med nedsatt imunforsvar.

Så lenge man kun leser om dødsfallene i media, så er det mye man ikke vet om dem. Kanskje hadde 6åringen som døde nedsatt imunforsvar av en eller annen grunn uten at media har fått vite om det.

Annonse

Skrevet

uff, jeg må innrømme at jeg er bekymret! Er endelig gravid etter mange års prøving + ivf, og er derfor redd for hva en evt svineinfluensa kan gjøre for graviditeten.

Gravide har jo et nedsatt imunforsvar (for at kroppen skal tillate graviditeten) - og jeg går på toppen av det på imundempende medisiner...

Og Tamiflu er ikke grundig testet i forhold til effekt på foster har jeg lest. Og vaksinen vil jeg uansett ikke ha (og den kommer uansett ikke før om mange måneder)!

Gla jeg ikke skal til utlandet i sommer, men når alle nordmenn kommer hjem fra ferie, har vi vel fort de samme tilstandene her hjemme som i england og spania...

Så jeg må si at det bekymrer meg - men godt å lese det er andre her inne som absolutt ikke er bekymret da ;-)

Skrevet

Jeg leste også om denne jenta, og det står da at foreldrene har gått ut å sagt at vinklinga fra media er helt feil, og at de ikke kritiserer legene for at datteren døde. Det vil vel mest sannsynlig si at det var noe med jenta som gjorde at hun ikke tålte sykdommen like godt som normalt friske gjør....F eks at hun av en eller annen grunn hadde nedsatt imunforsvar

Skrevet

Det er vel mange faktorer som gjør den skummel...

*Den er "ny" og "ingen" er resistente mot den

*Den har allerede vist seg å være svært tilpasningsdyktig og utviklet "underarter" til å være motstandsdyktig mot medisiner

*Den gir svake symptom hos de fleste, faktisk ganske mild, som gjør at vi rekker og smitte mange før vi tar forhåndsregler angående å smitte andre OM vi er syke

*Den har vist seg og gi "offeret" stor sannsynlighet for lungebetennelse, da den setter seg i lungene,- og det er vel DER man har spanskesyke sammenligningen,- den gjorde det samme..Så om influensaen ikke tar knekken på særlig mange så er lungebetennelse fortsatt i våre dager meget skummel...For den kan slå til utrolig rakst,- og med et svekket immunforsvar etter en "liten" influensa vil fler enn normalt kunne dø av lungebetennelse, tross normalt/godt immunforsvar FØR svineinfluensa og deretter lungebetennelse...

* Den har vist seg å være mye mer smittsom enn andre influensaer, litt fordi "ingen" er resistente, men har også hørt en teori om at den kanskej smitter på andre måter enn man tror..Ikke BARE dråpesmitte mao....

Men tror ikke vi nordmenn, hverken ung eller gammel har annet å frykte enn ei lita uke i senga,. kanskje ikke det en gang....Men vi bør kanskje bekymre oss på vegne av andre mennesker i andre land som kanskje må forberede seg på en ren "pest"-epidemi med dødsfall i hver en husstand pga dårlig generell helse og økonomi til å takle sykdomstilfeller medisinsk...Både forebyggende og etter smittet..

Og skal heller ikke se bort fra at det kan påvirke verdensøkonomien etter hvert....Mange fattige gjør mye av jobben for at vi skal leve som vi gjør og om "arbeidsmaurene" blir nær utryddet så må vi belage oss på at vi også vil bli påvirket..Mulig det ikke blir like behagelig å være frisk i den "rike" del av verden når de fattige blir ute av stand til å jobbe.........

Skrevet

Jeg er helt enig i at andre, fattigere land "fortjener" mye mer bekymring en oss! DE har et virkelig problem.

Men dette med at svineinfluensaen fører til lungebetennelse: Har det skjedd utafor Mexico City i særlig grad? Det er jo der de fleste dødsfallene var. Og Mexico City er en EKSTREMT forurensa by, tror det av noen er anslått at å bo der er omtrent som å røyke 20-40 sigaretter om dagen i forhold til skade på luftveiene. I tillegg er det mange som røyker... Så det at mange fikk lungebetennelse der, trenger ikke bety at det samme vil skje andre steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...