titel05 Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Datteren min på 8 ble ikke invitert i bursdag til en jente i klassen. Den aktuelle jenta inviterte alle jentene utenom min datter og en utenlandsk jente i klassen som aldri feirer bursdag. Min datter inviterte den aktuelle jenta i sin 8 års bursdag men hun kunne ikke komme. De er 8 jenter i klassen så det er ikke så veldig mange. Vi bor litt avsides fra de andre jentene i klassen så det er kanskje derfor hun ikke ble invitert i bursdagen. Nå når det nærmer seg 9 årsdagen er jeg veldig fristet til å bare invitere de jentene min datter leker med uavhengig om de går i hennes eller en av paralell klassene. Det vil også si at jeg ikke inviterer den utenlandske jenta i klassen som aldri feirer bursdag eller hun som ikke inviterte min datter. Hva er vanlig?
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Vi innviterer kun de eldstemann leker med. Når han skulle begynne i 1 klasse(han har bursdag tidlig i august, før skolen starter) tenkte jeg på å innvitere alle de gutta som skulle begynne i samme klasse som han, husker faktik ikke hva jeg gjorde tilslutt.
Lene~mor til tre Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 På skolen her er det bestemt at alle jentene ber alle jentene i klassen og guttene ber alle guttene i klassen i 1-3 klasse. Etter det kan dem be hvem dem vil men kan da ikke sende ut invitasjoner på skolen.
blond Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Den uskrevne regelen sier at man enten inviterer alle av samme kjønn eller hele klassen. Hvis man ikke vil det kan man ikke levere invitasjoner på skolen. I ditt tilfelle ville jeg invitert alle åtte jentene. At andre foreldre ikke inkluderer gjør det ikke greit for deg å fortsette tendensen.
skorpionfruen Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Jeg ville nok ikke fortsatt trenden med å utelate 1 eller 2, synes bare det er trist. Enten ber man alle eller bare noen få. Siden det er bare 8 ville jeg ha tatt alle. Mitt barn hadde ikke fått velge å ikke be en liksom. Om de ikke kommer er en annen sak, men da er de hvertfall invitert. Vi hadde ei i klassen som vi syntes var "rar", trist å si det og hun ble ofte ikke invitert i selskap. I dag vil jeg gremmes, stakkars jenta hadde det jo ikke lett hjemme og ble frøset ut i visse tilfeller på skolen også. Jeg føler som forelder (og lærer for den saks skyld) at jeg har et medansvar på å skape klassemiljøet. Lykke til hvertfall
blond Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Barn som er litt rare kan skyldes at de ikke har det godt hjemme og det hjelper ikke akkurat på noe at de ikke blir invitert i selskap. De er ikke nødvendigvis rare i seg selv, men har blitt slik kanskje fordi de har måtte ta stort ansvar hjemme, ikke har fått oppfølgingen de har trengt osv. Barn reagerer på de som er annerledes og voksne er ikke bedre som ofte bare ser overflaten og ikke skjønner at ting kan ligge bak en rar oppførsel. Trist.
skorpionfruen Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Ja ikke sant blond, men som barn ser man ikke dette og har man da ikke foreldre som bryter igjennom og bestemmer blir det jo ikke noe lettere for barnet. Trist at enkeltsjeler fryses ut når de faktisk bare gir signaler om at ting ikke er som det skal være-
titel05 Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2009 Min datter er ikke den "rare" i denne klassen, den rare som også er en god venninne av min datter, ble invitert i denne bursdagen. Min datter er impulsiv og fri så det er vel kanskje janteloven som spiller inn her. Min datter konfronterte den aktuelle jenta og spurte hvorfor hun ikke var invitert men fikk ikke noe godt svar. Jenta sa at hun skulle invitere min datter neste gang. Datteren min sier at hun vil invitere alle jentene i klassen til sin bursdag, i tillegg til noen andre venninner. Alle i en klasse er forskjellige og det er liten sjans for at alle er gode venninner, men jeg syns at når det gjelder bursdager så skal det være en uskreven regel at alle skal inviteres av samme kjønn. Når min datter hadde 8 års bursdag hadde vi overnattingsbursdag og med så mange forskjellige personligheter var det en prøvelse.
skorpionfruen Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 titel05, jeg vil bare presisere at jeg under ingen omstendigheter så på din datter som den rare, ville bare forklare en hendelse fra mn barndom om utestengelse som var fryktelig trist og gjør at jeg i dag tenker at man ikke kan utelate en eller to personer. Det jeg skrev var overhodet ikke myntet på deg og barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #10 Skrevet 25. juli 2009 Huff, synes det er hetl sykt at det fremdeles fins folk som inviterer alle untatt 1 eller 2. Vær så snill, inviter alle jentene eller ingen. Det er så forferdelig trasig for de som ikke blir bedt. Tenk hvor hyggelig den utenlandske jenta vil synes det er å bli invitert uansett om hun kan komme eller ei.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 Jeg ville ha "hevet meg over" de andre, og bedd alle jentene i klassen.... som du sier selv, "de er bare 8 jenter i klassen".....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå