FruTB Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 ...-er det noen som vet noe mer om dette? (lurer forresten på om jeg har laget en ganske lik tråd for en stund siden?) Jeg har googlet babyer og mareritt drømmer i flere måneder, og får opp mange "ekspertsvar" fra barneleger, barnesykepleiere, jordmødre og andre vitere. De sier at babyer _ikke_ drømmer, og derfor heller ikke har mareritt. Når bekymrede foreldre spør hvorfor deres små gråter i søvne, så har de heller ikke noe svar på dette - foreldrene mistenker mareritt, men dette er de veldig raske til å avkrefte - som nevnt! Men jeg får ikke dette til å stemme! Bo har urolige søvnfaser der øynene er i konstant bevegelse, han får rykninger i kroppen, små-klynk, smil, noen ganger latter og ofte hjerteskjærende gråt - også sovner han videre i en litt dypere søvn. Er ikke dette drømming altså? Hvorfor smiler, ler og gråter han i søvne dersom han ikke drømmer? Er det snakk om et umodent nervesystem? Ufrivillige grimaser? Jeg har en venninne som er psykolog, og hun kan heller ikke skjønne hvorfor babyer ikke skal drømme. (og psykologer har vel litt peiling på slikt?) Men samtidig synes jeg det er rart om så mange eksperter er feilinformerte ... Er det noen som vet noe mer om dette?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har også googlet dette litt, og kommet fram til samme konklusjon; "ekspertene" sier at babyer ikke drømmer i bilder enda. Vet ikke helt hva jeg skal tro om det, men jeg synes på en måte at det virker logisk? Drømmer krever jo en god del av hjernen, og kanskje har ikke babyene godt nok utviklet hjerne til å "klare" å drømme skikkelig enda? Vet ikke jeg, men synes liksom at det ser mer ut som ufrivillige muskelsammentrekninger og "reflekser" når flisa sutrer eller ler i søvne. Dette skjer jo typisk i lettsøvnfasen, og da ser jeg jo ofte at det skjer mange andre ufrivillige rykninger og bevegelser også, av armer og bein f.eks...Så mulig at smilet og gråten er noe av det samme??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå