Gå til innhold

Så ble det "bolle i ovnen" her også

Tinker70

Anbefalte innlegg

Etter 8 mnd prøving etter å ha tatt ut hormonspiralen ble det jammen klaff. Og det den mnd som det ikke var prøving egentlig.

Hadde to mnd tidligere gått på en pergotime kur, men etter at resultat fra spermprøve kom og blodprøver etc for å sjekke eggløsning var klart, og det viste seg at alt var helt fint med oss begge, orket jeg ikke fler kurer med pergotime. Dessuten hadde jeg fått ny jobb (et barselsvikariat aom jeg skal starte i 17. august), og vi skulle ha innflyttingsfest på gården. Jeg var vel litt lei prøving, og tenkte at alle nedturene ved at jeg prøvde så veldig og at det ikke ble noe resultat ikke var verd det....

Så vi hygget oss med fest og øl og sigaretter (selv om jeg hadde holdt opp i 4 mnd med røyking), stresset ikke med sex og el... hadde sex to dager før el (sambo skulle nemlig 4 døgn på jobb), så jeg var egentlig sikker på at ingenting skjedde denne mnd... men så feil kan man ta. Tok en test en dag etter IKM og begge strekene ble blå med det samme..... wow.

Er nå 6+4, sliter med en forferdelig kvalme som har satt meg helt ut, klarer ikke gjøre noe i løpet av dagen... prøver bare å finne ut hva jeg kan klare å spise innen rimelig tid slik at jeg ikke skal bli enda kvalmere.... prøver å trøste meg med at etter 12-13 uke har det gitt seg de andre gangene... men jeg sliter virkelig og gråter mye, selv om jeg burde være hoppende glad. Ja ja... man bør sikkert ikke klage.

Er litt usikker på når jeg bør få UL, men har ihvertfall fått time hos legen den 30. juli. Er jo interessert i DUO-test ettersom jeg er 39 år.

Så for mitt vedkommende slo det seg en spire ned når jeg minst stresset med det, slik alle hadde mast med meg om. Kanskje det var fordi jeg ikke stresset med det, eller kaskje det var helt tilfeldig? Vanskelig å si....

Håper dere andre har hellet med dere her også... jeg har ikke vært her inne på lenge. Ble så frustrert av all prøving og surfing på slike forum, og jeg klarte liksom ikke å tenke på annet....

Fortsetter under...

Gratulerer så masse Tinker70. Dette var gode nyheter.

Har endel hormoner i ubalanse her også. Kvalm, trøtt, humørsyk, griner lett etc, men alt er hjertelig velkomment. Er så redd for å miste igjen. Dersom symptomer avtar, blir jeg engstelig.

Skal på ul i morgen. Da er jeg ca 7+3. Går på pregnyl og får derfor en ul i uken. Dette også for jeg har mistet 4 ganger på rad.

Lykke til Tinker.

Klem

Var på ul igjen idag og jeg er 7+3 idag. Den lille spiren min er 14 mm. Har vokst fra 6 mm som den var for en uke siden. Det lille hjertet slo, og det er så fantastisk å se. Håper du får ul også Tinker.

Når tar du DUO-test da? Hva går den ut på? Jeg skal sikkert til St.Olav i Trondheim i uke 12-13 for å se på nakkefold. Det er noe jeg får tilbud om siden jeg fyller 38 før den lille kommer. Skal snakke mer om dette neste uke når jeg skal på ul igjen.

Jeg er 7+1 i dag, men har ikke fått noe time hos lege før 30. juli... hadde ønsket time før, ettersom jeg er 39, men dengang ei. DUO-test er en blodprøve og UL som sammenlignes for å se om sjangsen for Downs eller trisomi er tilstede. Den regnes for å være omtrent like sikker som fostervannsprøve, men får man utslag på denne anbefales man visst å ta fostervannsprøve da DUO-testen ikke er diagnostisk. Fostervannsprøve er den testen som med sikkerhet kan si noe om diagnose.

Lurer på hvorfor jeg har fått time så sent jeg. Når har dere andre her fått første time hos lege når dere er gravide i såkalt moden alder?

Har et annet problem som også bekymrer meg, jeg er så kvalm at jeg ikke klarer å svelge folaten min, har nå ikke tatt dem på ca 3-4 dager... og nå som det er den viktige perioden for å ta dem....

Annonse

Jeg får tidlig ul pga at jeg har mistet 4 ganger på rad, og etter de såg hjerteaktivitet har jeg no fått pregnyl. Derav får jeg veldig oppfølging denne gang. Har ikke fått tidlig ul de andre gangene. Da har jeg fått ul etter jeg har begynt å blø.

Så no krysser jeg fingre for at spiren holder seg på plass i alle ukene den skal.

Det er no positivt at du er så kvalm da. Da er det i allefall hormoner i sving (ikke store trøsten akkurat...) Men du må prøve å få ned folaten din... Huff. Stakkar deg.

Jeg er småkvalm, men ikke på langt nær så gale at jeg må spy heldigvis. Må bare passe på å spise regelmessig ellers blir jeg skikkelig dårlig.

Greier du ikke spise heller?

Jeg brker mye energi på å finne noe jeg kan klare å spise i løpet av dagen... og å drikke er aller verst, er redd jeg får i meg alt for lite væske i løpet av dagen, men alt jeg prøver å svelge av drikke får halsen min til å snøre seg sammen... sukk. Slitsomt. Kaster ikke opp, men er veldig kvalm og har en irriterende spyttsekresjon, blir kvalm av det også.

Så å svelge tabletter går ikke, halsen min låser seg og jeg må brekke meg :-( Nå har jeg tatt folat i ca 8 mnd før jeg ble gravid og helt fram til for en uke siden, men det hjelper kanskje ikke stort? det er vel et vannløselig vitamin? Jeg er veldig fornøyd når jeg har fått i meg mat jeg egentlig, for gjør jeg ikke det blir jeg bare enda mer dårlig...

Formen er elendig og jeg skal begynne i ny jobb 17. august... jeg aner ikke hvordan dette skal gå..... er litt oppgitt og lei meg.

Hei og gratulerer begge to.

Jeg er 8 uker i dag og fikk beskjed når jeg ringte legekontoret at jeg ikke trengte å komme inn før i uke 10. Så da gjør jeg det. Jeg er 36 (blir 37 i oktober).

Høres fælt ut å være så kvalm Tinker70. Men kan du ikke kjøpe de små pillene på apoteket og prøve å få de i deg. Det er jo synd nå som du er i den perioden det er så viktig.

Har ikke så mye symtomer, litt kvalm innimellom, men dette går over når jeg spiser. Sure oppstøt (som er forferdelig ekkelt, men jeg overlever). Men det værste for meg er trøttheten. Jeg har bare lyst å sove hele tiden. Vondt i hele kroppen som om jeg har en forkjølelse på gang. Ikke mye morsomt, men får bare prøve å hvile så mye som mulig når ingen følger med. Har jo ikke fortalt det til noen ennå og vil vente med det.

Gleder meg til å følge dere her inne.

Du må ikke stresse med folaten. Med min første tok jeg ikke folat i det hele tatt. Da var det ikke så opplyst om det som no. Vi er no friske å raske, og våre foreldre tok ikke folat. Dette går nok bra skal du se. Kanskje du kan prøve putte den i munnen og svelge den ilag med en brødtygge f.eks? Dersom du får i deg dette?

Ellers er det bra du ikke spyr da. Da mister du i allefall ikke det du får i deg. Og den lille spiren tar det den trenger uansett.

Men vi er GRAVIDE og lykkelige for det. Har aldri vært så blid for å være så sur før jeg... Og jeg er ganske vanskelig for tiden...sier min mann...

Hi hi... du får sagt det ;-) jeg er til tider en monsterkvinne om dagen... ihvertfall på de verste dagene. Bare syter, klager og hormonene får meg til å si ting som er litt i overkant ;-) som at jeg virkelig ofrer masse bla bla bla.... regner med at sambo begynner å bli lei av det... men han smiler og ler han, og erter meg litt istedenfor... og sier at når han endelig har fått ungen er det ikke bruk for meg noe mer ;-) da blir jeg satt uti stallen sammen med hestene.... så klarer han å få meg til å le litt allikevel da ;-)

Annonse

Gratulerer med spiren. Håper du føler deg bedre snart, er skikkelig uggen jeg også, men det er jo egentlig betryggende selv om det er slitsomt.

For å få få time til duotest tidsnok blir man anbefalt å bli henvist innen uke 8, så da rekker du nok det akkurat. Lykke til, vi har spennende tider i møte.

Fra UUS - forsterdiagnostikks sider:

DUOTEST (BLODPRØVE AV DEN GRAVIDE) OG ULTRALYD

Duotest i kombinasjon med ultralydsundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud i Norge til alle gravide som vil være over 38 år ved termin. Sannsynligheten for visse kromosomavvik hos fosteret øker med kvinnens alder. Med denne screeningmetoden beregnes sannsynligheten for at fosteret har kromosomavvikene Downs syndrom, trisomi 13 og trisomi 18. Det vanligste er Down syndrom (trisomi 21). Sannsynligheten for andre kromosomavvik eller genfeil kan ikke beregnes. Ved duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide. Ved ultralydundersøkelsen måles tykkelsen av en fold i fosterets nakkeregion. Økt tykkelse innbærer økt sannsynlighet for Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Resultatet av blodprøven kombineres med resultatet fra ultralydundersøkelsen, og sammen gir de sannsynligheten for at fosteret har Downs syndrom trisomi 13 eller 18. Dersom den overstiger ca. 0.5% får den gravide tilbud om fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte disse diagnosene.

Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Downs syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...