Gå til innhold

flaskemating og div.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det - tilbyr dere flasken til faste tider eller venter dere til barnet ber om mat? Babyen vår sier tydelig i fra når han vil ha mat men da er han ofte så sulten at det går ned 200 ml på null komma niks. Dette er jo et stort måltid for en på 9 uker. Står på nan-kartongen at ved 2-3 mnd skal man gi 130-160 ml av gangen (selv om dette er veiledende).

Et annet spm: hvor lenge sover babyen deres om natten mellom måltidene? Og hvor mye gir dere per måltid om natten? (Oppgi gjerne alder på babyen). Vi har fått et sovebarn. I natt sov han f.eks fra 04.30 til 10.30. På dagen kan han sove alt fra 3-5 timer mellom måltidene. Bør vi gi flaske litt oftere og heller mindre måltider? Måltidene kan variere fra 120 til 200 ml, men det blir en del på 200 ml.

Er så uvant å ha et flaskebarn i forhold til da jeg ammet. Ammer litt enda men det er lite melk jeg har..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange måltider i døgnet spiser babyen deres?

Jeg har en gutt som blir 5uker på mandag. Han spiser når han selv vil ha mat. På dagen går det som regel 3-4timer mellom måltidene(noen ganger litt mer) mens det om natten er litt lenger. Da kan det gå opptil 7timer(hvis han har sovet veldig lite på dagen), men som regel går det rundt 4-6timer. Jeg blander måltider med 150ml vann som da blir 165ml når man har i pulver. Ofte spiser han opp så godt som alt(bare litt igjen i tuten), men noen ganger er det mellom 10-20ml igjen. Han spiser 6måltider i døgnet så han ligger vel litt over gjennomsnittet.

Skrevet

Hei,

sønnen vår på 5 uker spiser ca. seks måltider i døgnet, da får han mat når han er sulten, ikke til faste tider. På dagtid går det ca. 3-4 timer mellom hvert måltid, om natten sover han ca. 5-7 timer fra vi har lagt ham på kvelden til han våkner og er sulten, deretter ca. 3-4 timer igjen til neste gang (morgenen).

Vi gir 125-150 ml per måltid (150 på kvelden/natten). Vi gir mest mm på flaske (som jeg pumper ut pga ammeproblemer), men det kan også bli 1-2 måltider mme i døgnet, alt ettersom hvor mye jeg har fått pumpet.

Ang. mengde har jeg hørt at de skal få så mye de ønsker frem til ca. 4 mndr - drikker de da mer enn 1 ltr mme i døgnet, bør man vurdere å gi annen mat i tillegg (grøt, velling osv.). Men dette er det nok andre som kan mer om enn meg - ikke kommet så langt ennå. :)

Jeg tror ikke det vil hjelpe med mindre og oftere måltider - han vil vel trenge den samme mengden i døgnet uansett? Med mindre han er sulten, da. :) Hvor ofte gir du ham mat nå?

Skrevet

Jeg kan jo legge til at sønnen vår ikke er noen "lettvekter" (stor ved fødsel), så det er nok mange på 5 uker som spiser nok mindre enn ham. :)

Skrevet

Dattern min er 8 uker og spiser mellom 80-100 ml per måltid. Hun får mat når hun er sulten og ber om det. Hun spiser lite, så vi fikk beskjed om å gi mer av hs. Men da vi prøvde det så ble hun bare sur så det har ingen hensikt å gi barnet mat når det ikke vil ha fant vi ut ;)

hun er et sovebarn og kan sove 9 timer i strekk om natten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...